یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

ورزش را فراموش نکنید


ورزش را فراموش نکنید
● راهکارهایی برای کاهش کلسترول
لیپیدها چربی هایی هستند که در سراسر بدن یافت می شوند. کلسترول نیز نوعی از لیپیدهاست که در غذاهایی که منشاء حیوانی دارند (چربی های حیوانی) یافت می شود. غذاهایی مانند تخم مرغ، گوشت ها، همه محصولات لبنی (شامل شیر، پنیر، بستنی و...) حاوی کلسترول و غذاهایی مانند سبزی ها، میوه ها و غلات فاقد آن هستند. کبد روزانه هزار میلی گرم کلسترول تولید می کند و هر فرد نیز احتمالاً حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلی گرم از طریق غذاها کلسترول دریافت می کند.
از آنجایی که کلسترول نمی تواند به تنهایی وارد جریان خون شود با یک نوع پروتئین ترکیب می شود که حاصل این ترکیب را لیپوپروتئین می نامند. دو نوع لیپوپروتئین مهم بدن HDL و LDL هستند که HDL لیپوپروتئین هایی با وزن مخصوص بالا هستند که به طور عامیانه به کلسترول خوب معروف است و LDL لیپوپروتئین هایی با وزن مخصوص کم هستند که به کلسترول بد معروف است. حدود یک سوم تا یک چهارم کل کلسترول بدن از نوع HDL است. HDL کلسترول را به کبد برمی گرداند تا در آنجا فرآوری شده و به بدن فرستاده شود. اما بیشترین میزان کلسترول بدن LDL است که سبب انسداد رگ ها شده و مانعی برای جریان خون می شود. بالا بودن این نوع کلسترول خطر بزرگی برای قلب محسوب می شود.
هنگامی که کلسترول LDL بالا باشد، کلسترول در دیواره سرخرگ ها رسوب کرده و ماده سفتی به نام پلاک را تشکیل می دهد. بر اثر مرور زمان پلاک سبب می شود سرخرگ ها تنگ تر شوند و جریان خون در آنها کاهش یابد که به این حالت آترواسکلروزیس می گویند. هنگامی که آترواسکلروزیس در سرخرگ های قلبی واقع شود موجب بیماری عروق قلبی می شود و در نتیجه فرد در معرض خطر بالای حمله قلبی قرار می گیرد. هنگامی که آترواسکلروزیس در سرخرگ های مغزی واقع شود سبب بیماری های عروق مغزی شده که فرد را در معرض خطر بالای سکته مغزی قرار می دهد، همچنین آترواسکلروزیس ممکن است در دیگر ارگان های حیاتی بدن مانند کلیه ها و روده ها هم واقع شود.
● برخی عوامل افزایش کلسترول LDL در بدن از این قرار است.
▪ چاقی یا اضافه وزن
▪ سابقه ارثی؛ چنانچه در خانواده یی مشکلات کلسترول یا بیماری های قلبی وجود داشته باشد خطر داشتن این مشکلات برای افراد آن خانواده بسیار بیشتر می شود. ▪ رژیم غذایی؛ خوردن غذاهای چرب که حاوی چربی های اشباع شده هستند این نوع کلسترول را بالا می برد
▪ فعالیت های فیزیکی و ورزش؛ ورزش میزان HDL را بالا می برد در نتیجه احتمال بیماری های قلبی را کاهش می دهد. ۵- سن؛ با افزایش سن خطر بالارفتن کلسترول بدن هم بیشتر می شود. انجمن قلب امریکا جهت پیشگیری از بالارفتن کلسترول بدن راهکارهای زیر را پیشنهاد می کند.
- در رژیم غذایی تان از غذاهای کم چرب، میوه ها، سبزیجات، غلات، سبزیجات بنشنی (مانند لوبیا) و ماهی استفاده کنید.
- چربی های اشباع نشده را جایگزین چربی های اشباع شده کنید. مثلاً برای طبخ غذاها به جای کره یا مارگارین از روغن زیتون یا روغن های مشابه استفاده کنید.
- اگر گوشت می خورید، از گوشت بدون چربی یا گوشت مرغ بدون پوست استفاده کنید.
- به جای سرخ کردن از پختن، بریان کردن، کباب کردن، تنوری کردن، آب پز و بخارپز کردن استفاده کنید.
- از شیر، پنیر و ماست کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید.
- به جای شکلات ها از سبزیجات خام، میوه ها، پاپ کورن های بدون نمک و اسنک های کم چرب استفاده کنید.
- از سس های کم چرب استفاده کنید.
- به جای گوشت از نخود سبز، عدس و انواع لوبیا استفاده کنید.
همچنین این انجمن توصیه می کند که مواظب وزن خود باشید و اضافه وزن پیدا نکنید. ورزش های هوازی را به طور منظم انجام دهید. پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا قلب را تقویت می کند و کلسترول را کاهش می دهد و هرگز سیگار نکشید.
ترجمه؛ فرانک باجلان
منبع : روزنامه اعتماد