شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
چالشهای اخلاق جهانی با تفاوتهای فرهنگی
یکی از پرسشهایی که فراروی طرح اخلاق جهانی وجود دارد این است که این اخلاق چگونه میتواند خود را با تنوعات فرهنگی بیشماری که در جهان ما وجود دارد وفق دهد و سازگار کند.
پارهای از منتقدان تصریح میکنند طرح اخلاق جهانی در خود جهان مسیحیت اختلاف نظرهای زیادی را به وجود آورده چه رسد به فرهنگهای دیگر که تفاوت آنها با فرهنگ مسیحی زیاد است. در این مقال این نکته به بحث گذاشته میشود.
نوعی از این بیانیه اخلاق جهانی که به وسیله پارلمان ارائه شده در بهترین حالت بر بال وجه لیبرال ادیان جهان قرار دارد. اما در مورد بنیادگرایان چه؟ آیا آنها هم باید در این گفتوگو مشارکت داشته باشند؟ خالد دوران که از چشم انداز مسلمانان به طرح اسویدلر نظر کرده از این نکته بحث میکند که بنیادگرایی که به نظر وی در اسلام در موضع حداقلی قرار دارد تأکید دارد که شریعت (قوانین اسلامی) مبنای اخلاق جهانی خواهند بود و بنیادگرایی به دنبال تحمیل دیدگاه انحصارطلبشان به دیگران است.
دوران با توجه به این پیشفرضها پیشنهاد میکند بنیادگرایان همهٔ ادیان از این گفتوگو بیرون قرار گیرند. اما اگر ما این مشی را اتخاذ کنیم توافقی واقعی میان ادیان مختلف نخواهیم داشت. زولتان تورگنی این مساله را به صورت صریح بیان داشته است.
درون همه سنتهای دینی، ناگزیریم بپرسیم که چه کسی این حق (وظیفه) را داراست تا جهانبینی مورد بحث را ارائه کند؟... آیا ما باید افراطیان را از دایره این گفتوگو بیرون بیندازیم؟ اما اگر بخواهیم با همه تفاسیر محتمل یک دین به صورت یکسانی برخورد کنیم در انتها باید هر مومن را دعوت به ابراز نظر در این زمینه کنیم در این صورت بسیار غیرمحتمل است که توافق حداقلی معناداری در این باره که اهداف بیانیه پارلمان چهها هستند فراچنگ آید.
علاوه بر این حتی اگر میتوانستیم توافقی بنیادین میان همه فرقههای ادیان به وجود آوریم هنوز با این مشکل مواجهیم که چگونه به توافقی برسیم که فراتر از ادیان جهان رود و نحلههای دیگر را نیز در برگیرد. چه کسی باید انسانها را در این زمینه نمایندگی کند؟ حتی احتمال اینکه توافقی در بین افراد یک فرهنگ مفروض به وجود آید اندک است تا چیزی شبیه آنچه این بیانیه پیشنهاد کرده ارائه کند. بنابراین آیا ما باید اظهار کنیم که اکثریت فرهنگها را به عنوان معیار در نظر بگیریم یا فقط انسانهای «فرهیخته» فرهنگها را مدنظر داشته باشیم؟
جنبهٔ دیگری از مشکل هم در باب بسط این توافق حداقلی موجود است. هرچند ما حوزهٔ شرکتکنندگان در این توافق را محدود میکنیم هنوز میتوانیم پیشبینی کنیم که پارهای تعارضهای مهم وجود خواهند داشت و به هیچ عنوان مشخص نیست چگونه این تعارضها حل خواهند شد. سالی کینگ در بحث از تفاوتهای پیشنویس پارلمان در زمینه اخلاق جهانی و پیشنویس اسویدلر این نکته را دریافته است:
«این که دو نوع اخلاق جهانی وجود دارند که به یک معنا در تعارض با یکدیگرند صورت خوشی ندارد بخصوص آنکه این دو به وسیله دو کاتولیک معتبر سفیدپوست که از فرهنگ مسلط جهان میآیند ارائه شدهاند (یکی از آلمان و دیگری از آمریکا). اگر این دو پژوهشگر که از بسترهای فرهنگی بسیار نزدیک به هم هستند نتوانند اختلافهایشان را حل کنند و به یک پیشنویس واحدی برسند چگونه میتوانیم انتظار داشته باشیم که انسانهای ادیان، ملیتها و فرهنگهای مختلف دیگر بتوانند به یک طرح برسند».
منبع: دانشنامه استنفورد ۲۰۰۵
منبع : روزنامه تهران امروز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب رئیس جمهور دولت دولت سیزدهم افغانستان رئیسی گشت ارشاد پاکستان کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور بیمارستان سردار رادان سیل هواشناسی قم سازمان سنجش فضای مجازی اصفهان شهرداری تهران سلامت پلیس
خودرو تهران آفریقا قیمت خودرو دلار قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی سایپا ایران خودرو ارز
خانواده فیلم سریال پایتخت تلویزیون موسیقی ترانه علیدوستی سینمای ایران مهران مدیری کتاب شعر تئاتر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل آمریکا جنگ غزه روسیه حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال آلومینیوم اراک جام حذفی استقلال فوتسال بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران تراکتور
هوش مصنوعی سامسونگ همراه اول ناسا بنیاد ملی نخبگان تسلا تیک تاک فیلترینگ
مالاریا زوال عقل پیری کاهش وزن سلامت روان داروخانه