جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

الکامپ سیزدهم از راه رسید


الکامپ سیزدهم از راه رسید
نمایشگاه الکامپ پس از حرف و حدیث های فراوان میان فعالان و دست اندرکاران فناوری اطلاعات کشور، در سال ۸۶ هم آغاز به کار کرد. آن چه در نمایشگاه امسال از ادوار گذشته بسیار متفاوت تر می نماید، همزمانی برگزاری الکامپ با یک نمایشگاه نامی حوزه ارتباطات است؛ یعنی تلکام.
پیش از این نیز سابقه تلفیق نمایشگاه های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایرانی وجود داشت، اما بدون شک برگزاری مشترک تلکام هشتم و الکامپ سیزدهم را باید اتحاد بزرگ تری نسبت به قبلی ها دانست؛ چراکه در سال های اخیر این دو نمایشگاه حداقل از نظر نام، مهم تر از سایر نمایشگاه های این حوزه بوده اند.
به گفته سیدحمید قوام شهیدی -مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ها- برای اولین بار طی سال جاری به پیشنهاد کارشناسان و با تصویب کمیته برگزاری نمایشگاه ها در سازمان توسعه تجارت دو نمایشگاه ایران الکامپ و تلکام همزمان برگزار می شود.
او ادامه می دهد: امیدواریم تجربه موفقی باشد با این حال اگر با کمبود فضا رو به رو شویم این احتمال وجود دارد که از سال آینده این رویه تغییر کند.
اما آن چه در روند برگزاری این دو نمایشگاه بیش از سایر نکات توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است، چیزی نیست جز موضع گیری فعالان صنفی خصوصا در قبال نمایشگاه الکامپ.
نمایشگاه الکامپ در سال های اخیر همواره محل مناقشه صنوف مرتبط با فناوری اطلاعات ایران بوده که دلیل اصلی این مناقشه را باید در تاریخچه کوتاه و البته پرفراز و نشیب اش جستجو کرد.
● قصه از کجا شروع شد
الکامپ برای نخستین بار در سال ۱۳۷۴ برگزار شد که هدف اصلی آن، هموار کردن راه بازرگانی جهانی و نمایش توان رقابتی ایران عنوان شده بود. از این رو کوشش شده تا با همکاری بسیاری از نهادها و سازمانهای دولتی و خصوصی، این مهم محقق شود.
از سال ۷۴ به بعد نمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر با دوره زمانی نامنظم و با نام های مختلف برگزار شد که هر دفعه یک نهاد متولی برگزاری آن بود.
اما آن چه به عنوان الکامپ امروزی مطرح است، قدمتی به مراتب کوتاه تر دارد و سابقه برگزاری اش بازمی گردد به دوره نهم.
در آن سال انجمن شرکت های انفورماتیک به عنوان بزرگ ترین یا حداقل منسجم ترین تشکل فناوری اطلاعات کشور، نهمین نمایشگاه الکامپ را برگزار کرد که نمونه اجرا شده تفاوت های بسیاری با نمونه های مدل عنوان شده نظیر جیتکس و سبیت داشت؛ اما می توانست دورنمایی قابل اعتنا برای عرصه تجاری IT ایرانی ترسیم کند.
و اما دهمین الکامپ را باید مهمترین اتفاق تجاری فعالان فناوری اطلاعات ایرانی در آن سال ها دانست که در تمام ابعاد با دیگر نمایشگاه های برگزار شده، متفاوت می نمود و به نظر می رسید آن دورنما در حال تکمیل شدن است.
نمایشگاه در میان قیل و قال فعالان برگزار شد؛ اما یک اتفاق تمام معادلات را برهم ریخت؛ سهیل مظلوم واجاری، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های انفورماتیک به دلیل مشکلات مالی به وجود آمده در فروش غرفه ها، دستگیر و روانه زندان شد!
این اتفاق دستاویزی شد برای تمام مخالفان برگزاری نمایشگاه الکامپ توسط انجمن شرکت های انفورماتیک.
این مخالفان کسانی نبودند به جز دیگر انجمن ها و سندیکاهای فعال حوزه فناوری اطلاعات که هریک ادعای برگزاری الکامپ را داشتند و خود را محق تر از دیگری می دیدند. این گونه شد که داستان مورچه و کله پاچه آغاز شد!
نمایشگاهی که تمامی فعالان صنفی، خصوصی، دولتی و حتی برگزارکنندگان آن نیک می دانستند که تا نزدیک ترین نمونه- جیتکس- هم، راه فراوانی وجود دارد؛ به اندازه ای که ذکر واژه "رقابت" برای این دو کمی خنده دار به نظر می رسید؛ اما این فعالان به جای این که اصل موضوع را دریابند و به گسترش توان تجاری کل فناوری اطلاعات ایرانی بیاندیشند، هریک علیه دیگری اقامه دعوی می کردند و برای یکدیگر قداره از رو می بستند. تا جایی که این کشمکش ها به برگزاری یک نمایشگاه بسیار سرد در دوره بعدی و سپس بیرون رفتن کلیت نمایشگاه از کف خصوصی ها و بازگشت آن به دامان دولت انجامید؛ دولتی که تمایل چندانی برای برگزاری این نمایشگاه نداشت. چنانکه مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ها در این باره گفت: با وجود تاکید در اساسنامه شرکت سهامی نمایشگاهها بر سودآوری؛ کسب سود در ایران الکامپ اولویت اصلی این شرکت نیست، شرکت سهامی نمایشگاه هم اصرار و علاقه ای به برگزاری این نمایشگاه ندارد و صرفاً براساس تکلیفی که به عهده این مجموعه گذاشته شده در راستای وظایف خود با حداکثر ظرفیت و امکانات نسبت به برگزاری این نمایشگاه اقدام کرده است.
به گفته وی با وجود آن که برگزاری نمایشگاه ها یکی از وظایف اساسنامه ای مصوب مجلس برای شرکت سهامی نمایشگاهها است، ولی در جهت اجرای برنامه کلان اقتصادی کشور و دولت نهم، واگذاری تصدی گری ها به بخش خصوصی در اولویت قراردارد که واگذاری خود نمایشگاه به بخش خصوصی نیز از برنامه های دولت در همین راستاست.
● الکامپ سیزدهم
سیزدهمین الکامپ در حالی در ابتدای آبان ماه ۸۶ آغاز به کار کرده که همچنان متولی اصلی برگزاری آن نماینده دولت -شرکت سهامی نمایشگاه ها- است و مجمع تشکل های فناوری اطلاعات به عنوان نماینده بخش خصوصی، به گرم کردن آن کمر همت بسته است.
قوام شهیدی در باره الکامپ سیزدهم گفت: سال گذشته کل فضای تحت پوشش نمایشگاه الکامپ ۱۱ هزار متر بود که امسال تاکنون بیش از ۱۰ هزارمتر از فضای محل دائمی نمایشگاههای بین المللی به این نمایشگاه اختصاص یافته است و پیش بینی می شود با اشغال فضایی نزدیک به ۱۵ هزارمترمربع، بزرگترین الکامپ تاریخ نمایشگاههای کشور برگزار شود.
او با اشاره به استقبال تشکل ها و انجمن های صنفی و شرکتهای بزرگ فعال درصنعت IT کشور در این نمایشگاه گفت: در حاشیه این نمایشگاه بحث دولت الکترونیکی نیز مطرح می شود و یک سالن در الکامپ سیزدهم به این امر اختصاص یافته است.
او پیش از آغاز رسمی نمایشگاه گفته بود: برای بهبود کیفی برگزاری نمایشگاه الکامپ طی ماههای اخیر جلسات متعددی با نمایندگان انجمن ها و تشکل های صنفی فعال در بخش IT برگزار شده و این تشکل ها نقش موثری در برگزاری نمایشگاه سال جاری به عهده دارند.
قوام شهیدی معتقد است به دلیل رشد صنعت IT در کشور و فعالیت شرکت ها در بخش سخت افزار و نرم افزار در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، نمایشگاه الکامپ در سطح منطقه ه ایی از مهمترین رویدادها در این زمینه است.
از سوی دیگر، در گیر و دار حضور خصوصی ها در الکامپ، مجمع تشکل های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی، قصد کرده توانمندی های فعالان بخش ICT را در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) در معرض دید عموم قرار می دهد.
شنتیایی -رئیس مجمع تشکل های فناوری اطلاعات ایران- در کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام این خبر، از گردهمایی ۶ تشکل تخصصی فعال در زمینه ICT کشور برای برگزاری نمایشگاه الکامپ به عنوان حرکتی در جهت حفظ مصالح ملی و عمومی شرکت ها و همکاری در جهت رفع مشکلات تخصصی و عمومی آنها یاد کرده و گفته بود: امسال الکامپ پررونق و موفقی را در پیش رو خواهیم داشت و تاکنون حدود ۳۰۰ شرکت داخلی ثبت نام کرده اند.
وی افزود: برگزاری هرنمایشگاه در هر رشته ای باعث موفقیت و تشویق می شود بنابراین باید در این گونه برنامه ها حضور یافته و از آن استقبال شود. در بخش IT اولین حرکتی است که در ارتباط با هماهنگی بخش خصوصی بامسئولان دولتی انجام می شود و باید به این موضوع توجه داشته باشیم ، همکاری و مشارکت با بخش خصوصی در برگزاری نمایشگاه در سال گذشته به این گونه نبوده و این از اصلی ترین تفاوت های نمایشگاه سیزدهم با نمایشگاه دوازدهم است.
وی در اظهار نظری متفاوت، برگزاری نمایشگاه الکامپ را عامل مؤثری در رونق کسب و کار فعالین حوزه IT و ICT دانست و افزود: برگزاری چنین نمایشگاهی اولین مشارکت بخش خصوصی و دولتی است و با تداوم این گونه همکاری ها می توان قدم به قدم برای شرکت های فعال در حوزه ICT امکانات مناسبی را فراهم کرد.
همچنین محمدامین شهرستانی -عضو هیات موسس و مدیرمجمع تشکل های فناوری اطلاعات- نیز در این باره گفت: در سال های گذشته که حوزه ICT دارای شاخه های تخصصی و حرفه ای نبود تنها رشته های سخت افزار و نرم افزار به علت حجم کم کار، در هردو بخش با هم فعالیت می کردند و طبیعتاً تشکل های صنفی مربوط نیز به طور عام بوده و سعی می کردند مسایل هر دو بخش را باهم پوشش دهند.
وی افزود: در سالهای اخیر که رشد و توسعه ICT با ایجاد شاخه های تخصصی مختلف سرعت گرفته فعالان این حوزه متوجه شدند که دیگر مانند گذشته نمی توانند به طور عام در همه زمینه های تخصصی آن فعالیت کنند و باید شاخه هایی را انتخاب و در آن به صورت حرفه ای فعالیت کنند.
محمدرضا طلائی -نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار- نیز برگزاری نمایشگاه سیزدهم الکامپ را برای توسعه صادرات بسیارموثر خواند و تصریح کرد: متاسفانه به دلیل برخی تصمیم گیری ها در بخش خصوص و دولتی در صادرات نرم افزار ایجاد شده است این درحالی است که صادرات نرم افزار باید به یکی از مهم ترین بخش صادرات غیرنفتی کشور تبدیل شود زیرا از این بخش می توان درآمدزایی خوبی برای کشور داشته باشد.
از سوی دیگر علی ناصری -مدیر کل دفتر امور زیربنایی فناوری اطلاعات وزارت ICT – در باره الکامپ ۲۰۰۷ گفت: طی برگزاری جلسات کمیته راهبری نمایشگاه الکامپ توسط دفتر امور زیربنایی وزارت ارتباطات، نقاط قوت و ضعف نمایشگاه الکامپ دوازدهم بررسی و برنامه ریزی برگزاری الکامپ سیزدهم انجام شد. از جمله نقاط قوت نمایشگاه الکامپ گذشته برگزاری نشست های تخصصی جنبی، ارائه ربات های دانشجویی و دانش آموزی و از جمله نقاط ضعف آن زمان نامناسب نمایشگاه و شرکت ضعیف بخش دولتی در سالن دولت الکترونیکی بوده است.
ناصری با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر برگزاری قوی و با محتوای نمایشگاه این دوره گفت: برگزاری همزمان نمایشگاه های الکامپ و تلکام و در نظر گرفتن زمانی مناسب برای آن از لحاظ آب و هوایی و تعیین زمان ۶ تا ۹ آبان ماه از برنامه های مهم تعیین شده در این جهت است.
او ادامه داد: برای دستیابی به هدف ادغام دو نمایشگاه الکامپ و تلکام در سال های آتی، امسال افتتاحیه و اختتامیه این نمایشگاه ها در یک زمان بوده و در نظر است از یک مقام عالی رتبه کشور برای انجام این مراسم دعوت به عمل آید.
ناصری با اشاره به برنامه های دیگر در نظر گرفته شده برای نمایشگاه امسال گفت: همچنین برای جذب قشر وسیعی از جامعه به نمایشگاه و فرهنگ سازی مناسب در حوزه IT، سالنی تحت عنوان دستاوردهای دانش آموزی و دانشجویی درنظر گرفته شده است.
او ادامه داد: درنمایشگاه الکامپ امسال همچنین سالنی به نام سالن بانکداری الکترونیکی به منظور ارائه خدمات الکترونیکی برای بازدیدکنندگان درنظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه به منظور رفاه حال بازدیدکنندگان سالن های نمایشگاه به صورت موضوعی تقسیم بندی شده اند گفت: بخش های تقسیم شده شامل محصولات و تجهیزات امنیت فناوری اطلاعات، نرم افزار، سخت افزار، خدمات الکترونیک، دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، آموزش های الکترونیک، ارائه دستاوردهای دانش آموزی و دانشجویی و طرح های جشنواره خوارزمی در حوزه IT است.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا برای اجرای دولت الکترونیک نیز از دولت خواسته ایم تا تمام وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی را ملزم به شرکت در این نمایشگاه کند تا پس از نمایشگاه گزارش ارزیابی به دولت ارائه شود.
او معتقد است برگزاری هم زمان نمایشگاه الکامپ و تله کام باعث می شود به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله نظام در بخش IT راحت تر برسیم.
● مشکلات صنفی بالا می گیرد
الکامپ سیزدهم علاوه بر تمام تفاوت ها، یک تفاوت اساسی با دو دوره برگزار شده قبل داشت: تشکل های صنفی فناوری اطلاعات کشور بار دیگر برای عرض اندام و سهم خواهی بیشتر روبه روی یکدیگر قرار گرفتند که در راس آن ها باید از سازمان نظام صنفی رایانه ای و مجمع تشکل های فناوری اطلاعات نام برد.
گزارش هایی که پیش از برگزاری الکامپ سیزدهم منتشر شد، گواهی بود بر آغاز دوباره مخالفت های صنفی: "سال گذشته و در پی برگزاری نه چندان موفق نمایشگاه الکامپ و مشکلات پیرامون آن که ریشه در اختلاف سالهای گذشته بخش خصوصی با مدیریت جدید شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی داشت، ظاهرا نمایشگاه سال جاری نیز اگر وضع بدتری نسبت به سال قبل نداشته باشد، بهتر هم نمی تواند باشد.
در سال جاری هم اگرچه نهادی همچون شورای عالی فناوری اطلاعات که جایگاه چندان مناسبی در بخش خصوصی ندارد، سعی کرد تا با تشکیل کمیته هماهنگی برگزاری الکامپ، زمینه را برای رفع مشکلات فی مابین فراهم کند اما برگزاری چند جلسه محدود با توجه به جایگاه این شورا نیز هیچ کمکی به برون رفت از وضع موجود نکرد.
در عوض و در حالی که کمتر از یک ماه به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کامپیوتر کشور مانده بود ، نمایشگاهی که یکی از مهمترین نمایشگاه های داخلی برای بخش خصوصی به شمار می رفت، هیچ نشانی از حضور پررنگ و برگزاری نمایشگاهی بزرگ به دست نمی آید.
اصرار حضور مدیریت دولتی از سوی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی و عدم واگذاری امور به صنف رایانه ظاهرا یکی از اصلی ترین مبانی اختلاف میان بخش خصوصی و مدیر نمایشگاه است.
در شرایطی که فرصت چندانی تا برگزاری الکامپ سیزدهم نمانده بود، اکثر شرکتهای عضو بزرگترین نهاد بخش خصوصی یعنی سازمان نظام صنفی رایانه  ای، با اشاره به مشکلات لاینحل گذشته و مسایلی همچون نبود هر گونه اطلاع رسانی با توجه به زمان باقیمانده، عدم مشارکت سازمان نظام صنفی و واگذاری امور به صنف و در نهایت و به عنوان مهمترین عامل «گرانی نمایشگاه» انصراف خود را از مشارکت در این نمایشگاه اعلام کردند."
به گزارش سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، صادق حکیمی- کارشناس حوزه IT- برگزاری نمایشگاه الکامپ به عنوان نمایشگاه پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را با ضعف در مدیریت و اجرا همراه دانست.
او افزود: در نمایشگاه هایی مثل سبیت آلمان و جیتکس دوبی که نمونه های موفقی نمایشگاههای فناوری اطلاعات در جهان ومنطقه محسوب می شوند، رویدادها، ثبت نام غرفه ها و سمینارهای جانبی از یک سال قبل برنامه ریزی و اعلام می شوند اما در کشور ما این اقدامات از یک ماه قبل از  برگزاری نمایشگاه آغاز می شود. حکیمی معتقد است عدم استفاده از تجارب و تخصص در برگزاری نمایشگاه الکامپ که زمانی قرار بود به بزرگترین و معتبرترین نمایشگاه منطقه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تبدیل شود باعث بی اعتمادی شرکتهای بخش خصوصی به این رویداد مهم شده است.
حکیمی افزود: قبل از شروع الکامپ باید تعریف دقیقی از شرکت کننده ها، نمایشگاه و بازدیدکنندگان وجود داشته باشد، در غیر این صورت برگزاری الکامپ هیچ سودی نخواهد داشت. ادامه این سیاستها بیش از هر چیزی به ضرر توسعه کاربری فناوری اطلاعات در کشور خواهد بود.
شاکری‌فرد – یکی از اعضای نظام صنفی- در باره عدم حضور نظام صنفی با اشاره به نزدیک بودن زمان برپایی الکامپ سیزدهم گفت: ترجیح ما حضور در الکامپ با مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه ای است. اما با توجه به عدم توافق مسئولان سازمان با شرکت سهامی بین المللی نمایشگاه ها احتمال حضور ما نیز در الکامپ سیزدهم بسیار کم است.
او با اشاره به سابقه حضور خود در نمایشگاه الکامپ نهم و دهم عنوان کرد: در آن زمان نیز هزینه حضور در نمایشگاه برای شرکتها بالا بود اما شرکتها به دلیل اعتقاد به حضور در صنف و ضرورت حفظ انسجام صنفی ترجیح می دادند در نمایشگاه حضور یابند. اما در دو سه سال اخیر استراتژی شرکت ما برای رقابت در بازار تغییر یافته و به دلیل رکود بازار حضور در نمایشگاه اولویت اصلی ما نیست. به گفته وی، نمایشگاه همواره هزینه های جانبی نیز برای شرکتها به همراه خواهد داشت بنابراین ما نیز با جمع بندی شرایط موجود در حال حاضر تصمیمی برای حضور در الکامپ سیزدهم نداریم.
● تحریم سازمان
تقریبا یک ماه مانده به برگزاری الکامپ سیزدهم، سازمان نظام صنفی رایانه ای رسما اعلام کرد که در این نمایشگاه حضور نخواهد داشت.
امیر حسین سعیدی نائینی- رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور - در سخنرانی افتتاحیه مجمع عادی سال ۱۳۸۶ انجمن شرکت های انفورماتیک به موضوع برپایی نمایشگاه الکامپ اشاره کرد و گفت : سابقه حضور انجمن شرکت های انفورماتیک به عنوان مجری برگزاری نمایشگاهی در خور و شایسته شرکت های فناوری اطلاعات در نمایشگاه نهم و دهم به خوبی برای تمامی اهالی صنف روشن و شفاف است.
وی افزود : ما در ابتدا معتقد نبودیم که الزاما صنف باید برگزار کننده نمایشگاه باشد ولی بر این باوریم که اهالی صنف باید دست به دست هم بدهند و نمایشگاهی برگزار کنند که شاخص آن الگو باشد. سعیدی گفت: ما امیدوار بودیم بعد از الکامپ دهم روز به روز شاهد رونق شکوفایی این نمایشگاه باشیم و قصد داشتیم نمایشگاهی در حد و اندازه شایستگی شرکت های ایرانی در تهران برگزار نماییم ولی متاسفانه به دلیل دخالت های بی مورد دولتی ها این مهم هیچگاه حاصل نشده است.
او گفت : پس از تجربه برگزاری الکامپ یازدهم، وزیر وقت بازرگانی با درک صحیح نقش و جایگاه بخش خصوصی و توانمندی شرکت های داخلی در حوزه فناوری اطلاعات طی نامه ای اعلام کردند که صنف فناوری اطلاعات می تواند برگزاری نمایشگاه را عهده دار شود ولی متاسفانه با تغییر وزیر، تلاش و تجربه بخش خصوصی باز هم نادیده گرفته شد و نتیجه آن در الکامپ دوازدهم به خوبی نمایان شد.
سعیدی افزود : نمایشگاه خوب شاخصه هایی دارد که از مهمترین آنها می توان به شفافیت در اجرا و اطلاع رسانی دقیق و روشن اشاره نمود. وی گفت الکامپ سیزدهم را نیز تصمیم گرفتند شورای عالی فناوری اطلاعات با تشکیل کمیسیون های تخصصی برگزار کند که باز هم هیچگاه این مهم اتفاق نیفتاد و حالا در کمتر از یک ماه مانده به برپایی الکامپ سیزدهم هنوز چیزی مشخص نشده است. شرکت سهامی نمایشگاه ها رأساً به عنوان مجری برگزاری آن هم به صورت همزمان با نمایشگاه تلکام اقدام نموده است.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت : شفافیت کارها بدین معنی است که شرکت ها حق دارند بدانند بر اساس چه مکانیزمی غرفه ها واگذار می شود، قیمت ها و تخفیف ها باید مشخص باشد، ما در الکامپ دوازدهم شاهد بودیم چند روز مانده به برپایی نمایشگاه به دلیل همین عدم شفافیت ها آمدند و درب سالن ها را به روی شرکت ها بازکردند و دیدیم که حتی خیلی از شرکت ها با قیمت هایی بسیار پایین در نمایشگاه غرفه گرفتند. آیا این به معنی تضییع حقوق سایر شرکت ها نیست؟ حداقل این مسئله این بود که متولیان می توانستند پایگاه اطلاع رسانی برای شرکت ها در نظر بگیرند که ریز اطلاعات از قیمت و محل غرفه ها تا وضعیت حضور شرکت ها در سالن ها مختلف و... را به اطلاع عموم مردم برسانند.
سعیدی در خصوص اطلاع رسانی نامناسب نمایشگاه الکامپ سیزدهم گفت: همین که در این فرصت کوتاه باقی مانده هنوز مشخص نیست چه کسانی در نمایشگاه حضور خواهند یافت نشان از عدم اطلاع رسانی دقیق در این حوزه دارد. وی افزود: حضور شرکت های معتبر داخلی و خارجی نیازمند برنامه ریزی دقیق است. مجریان نمایشگاه باید از ماه ها قبل همه چیز را به صورت شفاف و روشن به شرکت ها اطلاع رسانی می کردند. الان وقتی نمایشگاه قرار است بلافاصله بعد از ماه مبارک رمضان برگزار شود و هیچ اطلاع رسانی دقیقی هم در این رابطه انجام نشده، در ماه مبارک رمضان هم که ساعات کار ادارات کاهش یافته و... این ها همه جنبه های اطلاع رسانی نمایشگاه را زیر سوال می برد و نشان از نداشتن برنامه و مشخص نبودن روش اجرای کار است.
سعیدی یادآور شد که در الکامپ دهم کتابچه ای در تیراژ ۲هزار و ۵۰۰ نسخه تهیه و تمام اطلاعات درآمدها و هزینه های نمایشگاه به صورت شفاف بین اعضا صنف منتشر شد.
وی ادامه داد: این که مقام معظم رهبری به صراحت به واگذاری کار مردم به مردم تاکید می کند یعنی همین شفافیت در کارها، بخش خصوصی با برگزاری موفق الکامپ دهم نشان داد که در این خصوص توانمند است و در عوض بخش دولتی درطی این دو سال، سه سال گذشته هر سال بدون برنامه وبا آشفتگی و ضعف در اجرا نسبت به سال قبل به عنوان متولی اجرای نمایشگاه حضور دارد. عملکرد این بخش و میزان رضایت شرکت ها از بخش دولتی خود نمایانگر عدم توانمندی آنها در این ارتباط است. وی افزود : اینکه به بهانه صرفه جویی در بیت المال چنین تصمیمی را می گیرند هیچ گاه صحت نداشته است. دوستان روی عملکرد مالی الکامپ دهم و الکامپ های بعدی بررسی کنند و ببیند که شفافیت در عمل یعنی چه؟ مگر می شود مجری و ناظر بر اجرای نمایشگاه یکی باشد؟ کجای دنیای این روند را خصوصی سازی می دانند؟ بخش خصوصی توانمندیهای خود را به اثبات رسانده است. مقام معظم رهبری هم بر ارجاع کارها به بخش خصوصی تاکید نموده اند، پس چه می شود که هنوز دوستان اعتقاد دارند باید فرایند اجرای کار به همین صورت باشد.
او معتقد است برگزاری سه نمایشگاه اخیر الکامپ بهترین روزهای عمر صنعت فناوری اطلاعات کشور را به راحتی تضییع کرده است. وی افزود بخش خصوصی علاقه مند است نمایشگاهی در سطح جهانی و با شکوه و عظمت هر چه بیشتر در خور نام شرکت های ایرانی برگزار نماید اما با این فرصت کوتاه و با این مکانیزم هایی که ارائه شده است باید منتظر معجزه باشیم.
سعیدی گفت : ما امیدواریم در سال های آتی دیگر شاهد تکرار این اتفاقات تلخ نباشیم و با برنامه ریزی صحیح و توجه به تجارب این بخش بستر مناسب برای شکوفایی صنعت فناوری اطلاعات کشور را در بازارهای منطقه ای و بین المللی فراهم آوریم.
در بخش پایانی این نشست نیز بنا به درخواست حاضرین در جلسه موضوع شفاف شدن حضور شرکت ها در نمایشگاه الکامپ سیزدهم طرح شد که مظلوم-رئیس هیات مدیره- با اشاره به این نکته که این مساله از قبل در دستور کار جلسه مجمع نبوده است عنوان کرد: بر اساس نظر و درخواست حاضرین موضوع طرح می شود و نتایج آن به عنوان نظر مشورتی جامعه آماری صنف انفورماتیک که در جلسه حضور دارند ارائه خواهد شد.
در پایان از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر درجلسه ۵ رای موافق حضور در الکامپ و ۲۴۰رای نیز مخالف حضور در الکامپ سیزدهم بودند و مخالفت خود را اعلام کردند.
از سوی دیگر رییس مجمع تشکل های فناوری اطلاعات ایران گفت: تشکل ها باید با حضور خود سعی در ایجاد تغییراتی درجهت مثبت شدن فعالیت ها داشته باشند.
شنتیایی با اشاره به نتایج نا مطلوب تحریم گفت : با کنار رفتن و تحریم نتایج مطلوبی به دست نخواهد آمد و تشکل ها باید با حضور خود سعی در ایجاد تغییراتی درجهت مثبت شدن فعالیت ها داشته باشند.در این راستا در انتهای سه ماهه اول سال ۸۶ با شرکت نمایشگاه ها توافقاتی به عمل آمده و ما معتقدیم که برگزاری این نمایشگاه توسط تشکل های صنفی که در واقع تخصصشان چیزی غیر از برگزاری نمایشگاه و مسایل تخصصی آن بود کنار رفته و نمایشگاه با حضور و مشارکت تشکل ها و موسسات حرفه ای برگزار شود.
رئیس مجمع تشکل های فناوری ادامه داد: در این راستا تنها مرکزی که در کشور شناخته شده و بیشترین امکانات و سابقه را در برگزاری نمایشگاه دارد شرکت سهامی نمایشگاه هاست و امسال نیز توافق شد که مجمع تشکل ها با همکاری شرکت سهامی نمایشگاه به برگزاری سیزدهمین نمایشگاه الکامپ بپردازند.
نایب رییس سندیکای تولیدکنندگان فناوری اطلاعات با اظهار تاسف درخصوص ایجاد جو منفی و دلسردی شرکت ها برای برگزاری الکامپ گفت: خوشبختانه با شروع ثبت نام از شرکت ها برای برگزاری نمایشگاه الکامپ در همان هفته اول ۶۰ الی ۷۰ درصد فضاهای اختصاص داده شده به این نمایشگاه پر شد و هم اکنون ما با فشارهای بیشتری برای تعیین جا مواجه هستیم
او ادامه داد: در تمام دنیا ثابت شده است که منافع شرکت ها در اثر فعالیت و حضور در مراجعی است که بتواند نتیجه فعالیت ها و خدمات خود را به جامعه ارائه دهد اما متاسفانه در چند سال گذشته شاهد بودیم که برخی از گروه ها در صورت فراهم نبودن شرایط مطابق با میل آنها سعی در جلوگیری از حضور شرکت های دیگر کرده اند. به گفته وی برگزاری نمایشگاه تخصصی در هر رشته ای باعث رونق کسب و کار شرکت ها و فعالیت بهتر آنها در حوزه های مربوطه می شود و عدم حضور آنها باعث رکود نخواهد بود.
شنتیایی در باره تفاوت نمایشگاه امسال با سال های گذشته گفت: اولین تفاوت این است که امسال مجمع تشکل ها برگزار کننده نیست، بلکه شرکت سهامی نمایشگاه ها برگزار کننده است. تفاوت دیگر همکاری و مشارکت با بخش خصوصی است که در سال گذشته چنین نبود. وی تفاوت دیگر را همزمانی برگزاری الکامپ با تلکام دانست.
● تداخل سنتی الکامپ و تلکام
برگزاری همزمان الکامپ و تلکام موضوع جدیدی نیست؛ اما امسال برای اولین بار است که اجرا می شود.
تجربه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که ادغام نمایشگاه‌های با موضوع مخابراتی و رایانه ای، می‌تواند نتیجه موفقی داشته باشد، به این شرط که مدیریتی یک دست و یکپارچه پشت سر آن باشد.
اما این دو نمایشگاه در سال های گذشته در اجرا همواره با تداخل همراه بوده اند؛ برای مثال در نمایشگاه ۲۰۰۴ شاهد بر پایی سالن دولت الکترونیک بودیم، ولی بدون حضور نمایندگان وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات!
مسئول وقت ارتباط با رسانه های این وزارت خانه در این باره گفته بود: مسئول نمایشگاه های این وزارت خانه برنامه خاصی را برای حضور در نمایشگاه اعلام نکرده است. مدیر وقت روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران نیز که از کمیت و کیفییت برگزاری نمایشگاه اظهار بی اطلاعی کرده بود، در خصوص حضور این شرکت گفت:عمدتا در این گونه نمایشگاه ها شرکت مخابرات ایران حضور دارد و اگر نیازی به حضور ما باشد، قطعا به ما اعلام خواهد شد. مسئول وقت برگزاری نمایشگاه های شرکت مخابرات ایران نیز با اعلام حضور نیافتن این شرکت در نمایشگاه گفت: با توجه به برگزاری نمایشگاه تلکام که چندی قبل برگزار شده بود و شرکت های تابع وازرت ارتباطات نیز در آن حضور یافته بودند، دیگر لزومی به شرکت در نمایشگاه الکامپ دیده نشده است. در همین رابطه مدیر وقت روابط عمومی و آموزش شرکت ارتباطات دیتا نیز گفته بود: از همان ابتدا که جلسات اولیه این نمایشگاه برگزار شد، برنامه ای برای حضور در نمایشگاه نداشتیم. دلیل آن نیز به حضور یافتن این شرکت در نمایشگاه تلکام و چندین نمایشگاه دیگر باز می گردد که لزومی به شرکت در نمایشگاهی را با فاصله زمانی اندک از گذشت تلکام ندیدیم.
اما از طرفی در نمایشگاه امسال، مشکل تداخل به گونه ای دیگر نمود پیدا کرده است: درست است که زمان برگزاری این دو نمایشگاه با هم یکسان است ولی با دو مدیریت متفاوت برگزار می‌شوند و به نظر می‌رسد با توجه به شباهت موضوع دو نمایشگاه، رقابت فشرده ای بین شرکت دولتی سهامی نمایشگاه بین المللی و شرکت خصوصی پالارسامانه برای جذب شرکتهایی که در سالهای گذشته در هر دو نمایشگاه حضور داشتند، آغاز شده باشد.
ملکی-مدیر اجرایی تلکام- در مورد همزمانی این دو نمایشگاه گفت: "هنوز زود است بخواهیم بگوییم همزمانی تلکام و الکامپ مفید است یا مضر. باید تا پایان نمایشگاه صبر کرد و آن هنگام می توان اظهار نظر قطعی کرد."
کارشناسان معتقدند این دو نمایشگاه به نوعی به عنوان نقطه تعامل صنایع مخابرات و کامپیوتر ایران مطرح هستند که خوب برگزار شدن آنها سبب ارتقای اعتبار شرکتهای ایرانی و رونق تجارت می شود و بد برگزار شدن شان به همه صنعت ضربه می زند.
نویسنده: محمدسام نیکوزاد
منبع : ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات


همچنین مشاهده کنید