جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

لذات ترک سیگار


لذات ترک سیگار
ترك سیگار آسان نیست، ولی برای رسیدن به ترك سیگار كامل و موفق، لازم است بدانید كه شما بر علیه چه چیزی می جنگید، میل شما چیست و چه باید بكنید.
• چرا ترك سیگار سخت است
مارك تواین می گوید: ترك سیگار آسان است، من این كار را صدها بار انجام داده ام!! ممكن است شما هم سعی در ترك سیگار داشته باشید. چرا در ترك ماندن برای بسیاری از افراد سخت است؟ جواب این سئوال «نیكوتین» است.
• نیكوتین چیست
نیكوتین یك ماده مخدر است كه به طور طبیعی در تنباكو وجود دارد و به مراتب بیشتر از هروئین و كوكائین اعتیادآور است. بدن از لحاظ فیزیكی و همچنین روحی به نیكوتین وابسته می شود. مطالعات نشان داده است كه سیگاری ها برای پیروزی كامل باید هم در ترك و هم در باقی ماندن در ترك سعی و تلاش كنند.وقتی دود سیگار بلعیده می شود، نیكوتین به داخل ریه ها حمل می شود. جایی كه به سرعت توسط خون جاری در رگ ها جذب و به سراسر بدن پخش می شود.نیكوتین روی قسمت های بدن تاثیر می گذارد: قلب، سیستم جریان خون، سیستم هورمونی و متابولیسم و مغز. نیكوتین حتی در شیر مادر و ترشحات مخاطی پشت گردن سیگاری ها وجود دارد. در دوران بارداری نیكوتین آزادانه وارد بند جفت و جفت شده و در مایع آمونیوم نیز یافت می شود. همچنین از طریق ناف وارد بدن جنین می شود.عوامل متعددی در سرعت و روند عملكرد و دفع نیكوتین دخالت دارد. به طور معمول، در بدن یك سیگاری ۳ تا ۴ روز پس از آخرین استعمال سیگار نیكوتین وجود دارد.نیكوتین احساس لذت بخشی را در شخص به وجود می آورد كه این احساس در فرد سیگاری تمایل او را در كشیدن بیشتر سیگار افزایش می دهد. همچنین مانند یك عامل كاهش دهنده فعالیت بدنی وارد فرمان های ارسالی به سلول های عصبی می شود.همچنان كه سیستم عصبی با نیكوتین سازگاری پیدا كند، تمایل فرد سیگاری برای كشیدن سیگار و در نتیجه مقدار نیكوتین در خون افزایش می یابد. بعد از مدتی قدرت تحمل نسبت به مواد مخدر در بدن فرد سیگاری بالا می رود، به طوری كه فرد را به سوی بیشتر مصرف كردن سیگار سوق می دهد.عاقبت نیكوتین موجود در بدن فرد سیگاری به سطحی معلوم می رسد و سپس برای باقی ماندن در این سطح و دریافت نیكوتین لازم به تعداد استعمال سیگار افزوده می شود.
• بازگیری نیكوتین
وقتی كه فرد سیگاری سعی در قطع استعمال سیگار و ترك دارد، فقدان نیكوتین او را به سوی علایم بازگیری هدایت می كند. بازگیری هم فیزیكی و هم روحی است. در بازگیری فیزیكی بدن به كمبود نیكوتین واكنش نشان می دهد و در بازگیری روحی فرد سیگاری مجبور است با یك عادت و البته یك رفتار مبارزه كند.اگر می خواهید ترك موفقیت آمیزی داشته باشید باید به هر دوی اینها واقف باشید و اهمیت دهید.
• علایم بازگیری می تواند شامل موارد زیر باشد:
افسردگی، احساس ناامیدی و عصبانیت، كج خلقی و زودرنجی، بدخوابی، عدم تمركز حواس، بیقراری، سردرد، خستگی، بالا رفتن اشتها.نشانه های بازگیری در فرد، او را به سوی شروع دوباره استعمال سیگار هدایت می كند تا جایی كه می خواهد سطح نیكوتین بدن را با استعمال سیگار به سطح قبلی برساند. اگر فردی به طور مرتب برای كمتر یا بیشتر از چند هفته سیگار كشیده است و به طور ناگهانی قصد كنار گذاشتن آن را كند، علایم بازگیری بروز خواهد كرد. این علایم معمولاً ظرف كمتر از یك ساعت پس از استعمال آخرین سیگار شروع می شود و در طول ۲ تا ۳ روز به اوج خود می رسد. علایم بازگیری می تواند كمتر از چند روز یا چند هفته به طول انجامد.
• چرا سیگار را ترك كنید
معمولاً در فهرست دلایلی كه مردم برای ترك سیگار در نظر دارند، سلامتی و تندرستی در راس همه این دلایل قرار می گیرد.استعمال سیگار یك عامل خطرناك برای بروز بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان دهان، حنجره، گلو، مثانه، كلیه، لوزالمعده، كبد، معده، روده بزرگ، مقعد و در بعضی موارد سرطان خون است. سیگار كشیدن خطر ابتلا به بیماری های ریوی مانند اتساع ریه و یا برونشیت مزمن را افزایش می دهد و همچنین باعث چین و چروك زودرس در پوست، بوی بد دهان، بدن و لباس ها و زرد شدن انگشتان می شود.كسانی كه قبل از ۳۵ سالگی سیگار را ترك می كنند، ۹۰ درصد از خطرهای ناشی از استعمال تنباكو جان سالم به در می برند. حتی كسانی كه سیگار را دیرتر از این سن ترك می كنند احتمال بروز خطر مرگ زودرس را به طور قابل ملاحظه ای كاهش می دهند.همچنین سیگاری هایی كه ترك كرده اند از زندگی خود بیشتر لذت می برند زیرا كمتر به سرماخوردگی و آنفلوآنزا دچار می شوند و میزان ابتلا به برونشیت و ذات الریه در این افراد كاهش چشمگیری می یابد و در كل دارای وضعیت بهتر سلامتی می شوند. در چندین دهه عموم پزشكان جراح، خطرات و بیماری های ناشی از استعمال سیگار را گزارش كرده اند. صرف نظر از سن شما و یا تاریخچه مصرف سیگار مزایایی در ترك سیگار وجود دارد:
*كسانی كه سیگار را ترك می كنند زندگی طولانی تری نسبت به كسانی كه به كشیدن سیگار ادامه می دهند، دارند. برای مثال افرادی كه قبل از ۵۰ سالگی سیگار را ترك می كنند در مقایسه با افرادی كه به سیگار كشیدن ادامه می دهند خطر مرگ آنها به یك دوم می رسد.
*ترك سیگار احتمال بروز سرطان ریه و دیگر انواع سرطان، حمله قلبی، سكته و بیماری های ریوی مزمن را كاهش می دهد.
*در زنانی كه قبل از بارداری و حتی قبل از سه تا چهار ماهگی جنین سیگار كشیدن را متوقف می كنند، احتمال خطر به دنیا آوردن نوزاد كم وزن به طور چشمگیری كاهش می یابد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید