جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

احیای تمدن اسلامی در افق سند چشم انداز ۲۰ ساله


احیای تمدن اسلامی در افق سند چشم انداز ۲۰ ساله
روحانیت شیعی به عنوان طلایه داران ساحت حکمت و معرفت دینی در طول تاریخ همواره در مقام یک گروه موثر و مرجع اجتماعی و بلکه کانون توجهات و مبدا و منشا تحولات اجتماعی بوده و حضوری پررنگ و نقشی فعال در فرآیند تحولات و تطورات تاریخی داشته اند.
در سده های اخیر روحانیت با بصیرت و درایت و غیرت دینی پیشقراول صیانت از حریم و کیان جامعه اسلامی بوده و مجاهدانه در برابر مظاهر ظلم و کفر و نفاق قد علم نمودند; از نهضت تحریم تنباکو گرفته تا مشروطه مشروعه و فداکاری بزرگان آن دوره و تاریخسازان بزرگی همچون شیخ فضل الله (ره ) و شهید مدرس (ره ) تا قیام استقلال عراق و قیام ۱۹۲۰ (عشرین ) و نهضت ملی شدن صنعت نفت و نهضت جنگل و قیام رئیس علی دلواری و نهضت ضداستعماری سیدعبدالحسین لاری و قیام شیخ محمد خیابانی وثقه الاسلام و مجموعه جریانهای فکری بالنده که در مواجهه با هجمه های سکولاریسم و لائیسم به مبارزه پرداخته و با مظاهر انحراف و اعوجاج به مقابله پرداختند و در راس همه قیامها نهضت مردمی امام امت خمینی کبیر(ره ) و... هریک برگ زرینی است بر مصحف حمیت رشیدانه و هویت قویم و فاخر این ملت و سند گویایی است از ظلم ستیزی و عدالت خواهی و هوشیاری و بیدارگری روحانیت اصیل شیعی و اسلامی برای اعتلای « کلمه الله و ایجاد حیات طیبه و زی معقول و مطلوب در سایه سار اجرای احکام اسلامی با تاسی به آموزه های نورانی قرآن مبین و عترت طاهرین (ع ).
در انقلاب شکوهمند اسلامی نیز این نقش آفرینی حکیمانه در برهه های مختلف رخ نموده است ; روحانیت دلسوز و دغدغه مند پا به پای ملت در صحنه های جهاد و شهادت حضور داشتند و با حضور صبغه مردمی خویش جایگاه و پایگاه خود را در قلوب مردمان حفظ نموده و در فراز و فرود انقلاب در خط مقدم پاکبازی و ایثار بمنظور حفاظت از آرمانهای گرانسنگ انقلاب اسلامی که خونبهای هزاران لاله گلگون کفن ملت و ثمره شجره طیبه ایثارگری و مجاهدت ورزی و جانبازی کوچک و بزرگ ایران مومن و مسلمان بود عالمانه ایستادند و امروز نیز که جمهوری اسلامی دوران ثبات خود را می گذراند و می رود تا در افق ۱۴۰۴ به عنوان الگوی بدیع نظام مردم سالاری دینی توسعه مادی و تعالی معنوی کشور را به ارمغان آورده و به عنوان قدرت اول منطقه بدرخشد و درعرصه جهانی پیشگام باشد رسالت روحانیت بس خطیر و حساس است ;
ائمه جمعه و جماعت روحانیت خبیر و بصیر با عقبه درخشان و ممتاز و منحصر به فرد خود امروز نیز باید یک رسالت حساس و تاریخی را به انجام رسانند و برای موفقیت نظام جمهوری اسلامی که همه تلاش جبهه استکبار معطوف به زمین گیر کردن و ناکارآمد جلوه دادن و پوسانیدن و مسخ نمودن آن است پرکاری و بلکه فداکاری و ایثار کنند و برای عزت و شرف و استقلال و شکوفایی و تعالی این ملت مجدانه و مجاهدانه پا به میدان نهند.
سند چشم انداز ۲۰ ساله که پس از بررسی همه جانبه توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته به عنوان مانیفست پیشرفت و توسعه و تعالی کشور فراروی یکایک ملت ایران قرار دارد; این فرصت مغتنمی است تا برای جبران عقب ماندگیها و اصلاح روند امور و ساختن ایرانی چنانچه شایسته و بایسته ملت ایران و پیروان اهل بیت (ع ) است وارد صحنه شویم و با یک میثاق وفاق ملی برای تحقق اهداف این سند افتخار ملت ایران افق ۱۴۰۴ هجری شمسی را یادگاری از تلاش مخلصانه ملتی آینده نگر و دوراندیش برای نسل فردا و فرزندان و آتیه کشور گردانیم .
● دانایان عناصر کلیدی توسعه
سنگ بنای تحقق اهداف چشم انداز ۲۰ ساله بر توسعه دانایی محور استوار گردیده است ; نیروی انسانی موتور محرک هر برنامه و رکن رکین هر استراتژی است ; اساسا توسعه و تعالی یافتنی و اعطایی نیست بلکه ساختنی و اجتهادی و اکتسابی است که اگر توام با حسن نیت و اخلاص و ایمان باشد موجد نزول برکات و رحمات حضرت باسط الیدین بالعطیه خواهد شد :
« ولو ان اهل القرا آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السما والارض » .
در این میان هر یک از اقشار ـ صنوف و گروههای اجتماعی نقشی بر گرده دارند و رسالتی بر ذمه ;
روحانیت هادی و منادی جامعه دینی به سمت اهداف مطلوب بوده و بعنوان موثرترین گروه مرجع اجتماعی می تواند با تبشیر و تشویق و ترغیب جامعه روحیه اهتمام و اجتهاد و تلاش و انضباط و مسئولیت پذیری و وجدان کاری و اخلاق اجتماعی و پاسداری از حقوق فردی و عمومی و... و... را در جامعه نهادینه سازد.
درک ضرورتها و اقتضائات هر عصر و نسل خصیصه روحانیت شیعی است که می باید با بکارگیری اجتهاد کارآمد و تفقه روزآمد و برخوردار از دو مولفه « زمان آگاهی » و « خردورزی » در مقام فهم و تطبیق دین و پاسخگویی به مسائل مستحدث و بلکه رصدگری و کاوش مسائل نوظهور در مقام اقامه و احیا دین برآمده و با ابتنا به اصول و ضوابط دینی برای دینداران جامعه ارائه طریق نماید.
« فلولا نفر من کل فرقه طائفه لیتفقهوا فی الدین ولینذرو قومهم اذا رجعواالیهم لعلهم یحذرون » .
● شاخصه های سند چشم انداز ۲۰ ساله
۱) کارافزار تحقق آرمانها و اصول قانون اساسی در چشم انداز ۲۰ ساله
اتکال به قدرت لایزال الهی
ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه ریزی شده و مدبرانه جمعی
ابتنای به هویت اسلامی و انقلابی و الهام بخشی در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین المللی
۲) محصول اهتمام در راه نیل به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله
کسب جایگاه نخست در عرصه اقتصادی ـ علمی و فناوری ایران اسلامی در سطح منطقه
۳) مولفه های اساسی سند چشم انداز ۲۰ ساله
ـ توسعه همه جانبه متناسب با مقتضیات فرهنگی ـ جغرافیایی ـ تاریخی و متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی و ملی و انقلابی
ـ بسترسازی برای تحقق مردم سالاری دینی ـ عدالت اجتماعی ـ آزادیهای مشروع حفظت کرامت و حقوق انسانها.
ـ برخورداری از امنیت اجتماعی و قضائی و رفاه و تامین اجتماعی و سلامت و بهداشت ـ تامین و تضمین استاندارد غذایی و توزیع مناسب درآمدها و دوری از فقر و فساد و تبعیض و بهره مندی از محیط زیست مطلوب
ـ بهره مندی از دانش پیشرفته ـ توانا در تولید علم و فناوری ـ متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی
ـ استقلال و اقتدار در سایه برخورداری از سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و با پشتوانه اعتماد ملی
ـ برخورداری از روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی ـ مسئولیت پذیری و ایثارگری و ایمان مداری و وجدان کاری و انضباط و نیز ارتقا سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل
ـ نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی ـ اجتهاد پویا و فعالانه و مولد
ـ تعامل سازنده بین المللی مبتنی بر اصول عزت ـ حکمت و مصلحت و تاثیرگذاری بر روی همگرایی اسلامی و منطقه ای براساس تعالیم اسلامی و اندیشه های امام خمینی (ره ).
ـ تحول آفرینی و توانمندسازی به جای فقیرنوازی و استضعاف پروری
ـ گسترش تولید مفید و بسترسازی برای جذب سرمایه های مالی و اعتباری و بانکی و بخصوص انسانی با تکیه بر شایسته سالاری
ـ افزایش بهره وری و ارتقای راندمان کاری
۴) عرصه های فعالیت در پروسه چشم انداز ۲۰ ساله
فرهنگی ـ سیاسی ـ اجتماعی ـ قضائی ـ اقتصادی ـ علمی و فناوری ـ مدیریتی ـ آموزشی ـ روابط خارجی
روحانیت دلسوز و دغدغه مند و رسالت زمینه سازی برای تحقق چشم انداز ۲۰ ساله
بی تردید رسیدن به قله ترسیم شده در سند چشم انداز ۲۰ ساله جز با عزمی ملی و فراگیر امکان پذیر نیست ; آحاد ملت باید برای تحقق این سند افتخارامیز میثاق وفاق و میعاد مودت و وحدت ببندند و همه با هم به سمت این مقصد مقصود گام بردارند.
● روحانیت در این عرصه باید با درک ضرورتهای فراروی موارد ذیل الذکر را ملحوظ نظر قرار دهد :
▪ پژوهش و پردازش و اجتهاد پویا و پایا در ساحت اندیشه دینی
▪ پاسخگویی زمان شناسنامه و خردورزانه به مسائل مستحدث
▪ معرفی چشم انداز بعنوان یک سند افتخار ملی و ترغیب عمومی بر انجام یک فریضه ملی وخیزش جمعی برای تحصیل آرمانهای مندرج در چشم انداز
▪ تشویق نسل جوان وآحاد جامعه و اهل جمعه و جماعت برای کسب علم و معرفت ـ تولید ثروت ـ اشتغال مفید و مولد
▪ نهادینه سازی فرهنگ کار و تلاش و جهد ومجاهدت و تاکید بر این مهم که در منظومه اندیشه دینی عرق کارگر همچون خون شهید و مداد عالم واجد جنبه قدسی است .
▪ تقویت باورهای دینی و ارتقا سطح تعمیق و تفکر جامعه و اهل جمعه و جماعت
▪ ایجاد انگیزه اجتماعی برای نیل به اهداف ملی در سطوح مختلف
▪ استفاده بهینه از منابع دینی ومعرفی اسوه های عرصه دیانت و الگوسازی بمنظور نهادینه سازی فرهنگ بهره وری و تلاش و پویایی و ابتکار و خودباوری و خلاقیت
▪ ترغیب جامعه به توجه به فرهنگ ارزشمند قناعت و دوری از اسراف و تبذیر
▪ توجه روحانیون به الگوپذیری مردم از روحانیت وعامل بودن در عرصه های مختلف و تطابق قول وفعل و توجه به حراست از پایگاه وجایگاه دین مداران در عرصه اصلاح گری جامعه
▪ فرهنگ سازی برای استفاده از تولیدات داخلی و افزایش سطح تولید وصادرات کالا و خدمات
▪ گسترش ارتباط با مراکز علمی و دانشگاه و هم راستایی برای تحقق اهداف چشم انداز در عرصه فرهنگی و ارتقا سطح معرفت و ایمان عمومی
▪ ترویج پژوهش و پردازش و نقد و نظر و تعامل و تضارت و تعاطی اندیشه ها وباورها وگفتگوی احسن در سطح جامعه همراه با سعه صدر و التزام به ضوابط اخلاقی اسلامی
▪ ترسیم عینی و حقیقی نظام سیاسی اسلام و تقید متقابل ملت و دولت به حقوق یکدیگر
▪ نهادینه سازی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و « الضیحه لائمه المسلمین » و اهتمام در ترویج فرهنگ پاسخگویی و اصلاح گری در عین اصول گرایی
▪ ارتقا سطح تعلق خاطر عمومی به سرنوشت اجتماعی و احساس مسئولیت آحاد جامعه نسبت به انقلاب و نظام اسلامی
▪ تقویت تشکلهای مردمی (غیردولتی ) و هدایت و جهت دهی هیآت ـ انجمن های اسلامی و صنفی و مراکز و مجامع دیگر به سمت اهداف چشم انداز
▪ توجه به اصل تقدم پیشگیری بر درمان و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز آسیبهای اجتماعی با تکیه بر اخلاق مداری و ترویج معارف و تعظیم متدلوژیک و هدفمند شعائر دینی (بخصوص حسن استفاده از فرصتهای مغتنمی چون لیالی قدر ـ ماه رمضان ـ محرم و صفر و اعیاد و...)
▪ انتقال هدفمند ـ علمی ـ دقیق و مخاطب شناسانه مسائل دینی به فراخور زمان و مکان و افتضائات سطوح مختلف اجتماعی
▪ تقویت وحدت ملی مبتنی بر آرمانهای اسلامی و انقلابی و آگاهی بخشی جامعه به هویت فاخر اسلامی و ایرانی
▪ سالم سازی فضای فرهنگی ـ رشد فضائل و مکارم اخلاقی و ارائه الگوی مناسب و مطلوب که نزدیک به زندگی اجتماعی مردم باشد و کمترین فاصله را با مردمان نداشته باشد.
▪ سازماندهی و بسیج امکانات وظرفیتهای کشور در جهت افزایش سهم کشور در تولیدات جهان و اتخاذ متدولوژی متقن و دوراندیشانه برای ساختن آینده ای روشن
▪ تعمیق روحیه دشمن شناسی و شناخت ترفندها و توطئه های دشمن علیه انقلاب و شناساندن آن به مردم
▪ طرح مساله عدالت طلبی بعنوان سرفصل مطالبات ملی و اتخاذ تمهیدات مناسب برای عملیاتی شدن آن
▪ اتخاذ تدابیر فرهنگی و فکری مناسب و عملیاتی بازدارنده در پروسه مواجهه با شبیخون فرهنگی و توجه به ضرورت خروج فرهنگ جامعه اسلامی از مظلومیت کنونی ; تبلیغ روش مند ـ کاربردی و موثر با برد مناسب
▪ تقویت کیان خانواده و پاسداری از حریم کودکان و زنان و سالمندان و نیازمندان و ...
▪ ترویج روحیه قانون گرایی و انضباط اجتماعی
▪ نقش آفرینی موثرتر در نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری (بخصوص در حوزه های مختلف فقهی مورد نیاز)
▪ کادر سازی و گزینش و پرورش نیروهای مفید و کارآمد و غربال و چیدمان نیروها در حوزه های مختلف کاری و سرمایه گذاری مناسب برای این امر مهم
▪ ارتقای روحیه کار جمعی و تعاون بر بر و تقوی
▪ استفاده از پتانسیل رسانه های عمومی و بخصوص رسانه ملی
▪ پاسخگویی به شبهات و نیازها و مسائل و سئوالهای جامعه خصوصا تعامل هدفمند و هوشمندانه با نسل جوان (اعم از مدارس و دانشگاهها و مساجد و... و ارائه طرحهای ابتکاری و جاذب برای گسترش سطح تعاملات .
▪ داشتن نگاه سیستماتیک و تفکر استراتژیک مبتنی بر شناخت واقعیتهای جامعه و ارائه برنامه راهبردی در مقاطع کوتاه مدت ـ میان مدت و بلند مدت برای نیل به چشم انداز مطلوب
مهندسی فرهنگی مبتنی بر پلان ترسیم شده در سند چشم انداز ۲۰ ساله
ساختن بنای فرهنگی جامعه یک پروژه مقطعی نیست بلکه یک پروسه مزمن و مبتنی بر مولفه های متغیر و متکثری است ;
عطف توجه به هنجارهای اجتماعی و فرهنگی رایج در جامعه و بذل عنایت به بایدها و نبایدهای اجتماعی و پیش فرضها و باورهای مردمان و نظام ارزش گذاری اجتماعی و اقبال ها و ادبارها و انگیزش ها و گرایش های اجتماعی برای تحول و هدایت هدفمند فرهنگ جامعه به سمت نقطه مطلوب ضروری است و این تغییر باید در بطن ومتن جامعه و تاروپود نظام اجتماعی حلول کند و ایجاد شود; چرا که تا خلاها نمود نیابد و این باور ایجاد نگردد که جامعه نیاز به واکاوی و آسیب شناسی و پیرایش و پالایش وآرایش دارد تا با گذر از وضع موجود به سمت شرایط مطلوب حرکت کند تغییر و تبدل و تحول یک رویاست که فقط ارزش کتابت دارد و باید به جای اجرایی شدن محصور در یک قاب شکیل زینت محافل و مجالس شود :
« ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم »
روحانیت باید فرصت سازی بستر این تحول و تغیر و تبدل را فراهم آورد و با تشریک مساعی نخبگان و فرهیختگان جامعه بذر توسعه و تعالی را در متن و بطن جامعه بپروراند;
در این عرصه شاخصها و مولفه ها و ظرافتهای مهندسی و معمای فکری و فرهنگی جامعه باید بازشناسی و بر مبنای پلان سند چشم انداز ۲۰ ساله طراحی و عملیاتی شود .
ارائه نظام راهبردی منسجم وموجه با تاکید بر عقلانیت ابزاری بر پایه معرفت و بصیرت دینی که در آن عقل و وحی و علم و ایمان متجلی باشد وضمن استفاده از تجربیات انباشته جامعه بشری و بهره از توفیقات دیگران طراحی نو در انداخته و منطق گفتمان وحی را به تصویر کشد.
این یک ضرورت استراتژیک فراروی حوزه های دینی و فقهی و علمی ودانشگاهی ماست ; این رهاورد سالها تجربه ماست که اگر فکر نکنیم برایمان فکر خواهند کرد و اگر طرحی نداشته باشیم در هژمونی سنگین و همه جانبه غرب که سودای منافع خود را داشته و دغدغه هایی غیر از دغدغه های ما و بلکه معارض و مقابل آنها دارد منفعل و مات خواهیم شد.
امروز دیگر دوران رخوت و انفعال سپری شده و رسالت تاریخی احیای تمدن اسلامی در قالب فرصت بی بدیل نظام اسلامی رخ نموده است ; باید مجاهدانه در این میدان ورود کرد و بمراتب بیشتر از گذشته کمر همت به تجدید بنای اصولی و استاندارد ساختمان فرهنگی جامعه گمارد و به دور از تجمد و تجدد و انقطاع از تبار علمی و بی اعتنائی نسبت به ذخایر و خزائن معرفتی و دینی و با اعراض از تصلب بر میراث بازمانده از سلف جهانی اندیشید و برای جهانی شدن برنامه داشت و نکته سنجانه و ریزبینانه و فهیمانه گنجینه های حکمی و علمی و اسلامی را مورد بازوکاوی ـ بازپیرایی و بازآرایی قرار داد و برای برون رفت از وضع موجود و نیل به شرایط مطلوب پیراهن جهاد و ردای اجتهاد بر تن کرد.
فرائض جمعه و جماعت تریبون منحصر به فرد علمای دینی برای ترسیم استراتژی نظام اسلامی
تجمعات مذهبی و در راس آن نمازهای جماعت و شاه بیت آن نمازجمعه فرصت مغتنم و منحصر به فردی است که در اختیار علمای اسلام قرار دارد و باید به بهترین نحو از این تریبون مقدس استفاده بهینه شود; ائمه جمعه و جماعت باید :
۱) زبان جامعه را بشناسند و مخاطب شناسانه و کاملا متدولوژیک با مردم سخن بگویند .
۲) بر غنا و محتوای منابر و خطابه های خود افزوده و اقتضائات دوران جدید ـ عصر ارتباطات و اطلاعات ـ افزایش داده های پردازش نشده مخاطبان و آحاد جامعه را ملحوظ نظر قرار دهند.
۳) جوان گرایی بعنوان یک سرفصل در نوع بیان و انتخاب موضوع مورد توجه قرار گیرد چرا که اکثریت جامعه ایران را جوانان تشکیل می دهند و این موضوع بر حساسیت و ضرورت مخاطب شناسی می افزاید.
۴) برقراری انس و الفت میان مردم و پرهیز از اختلاف افکنی
۵) پرهیز از بیان جهت دار مواضع شخصی سیاسی و ارائه رویکردی جناحی از تریبون جمعه و جماعت
۶) عقلانیت ـ انصاف و عدالت و دین مداری در ارزیابی ها و موضع گیری ها
۷) حسن تعامل باعلمای دیگر بلادهای اسلامی
۸) رفق و مدارا و حسن معاشرت و جلب اعتماد عمومی با توجه به حفظ خوی مردم داری و تواضع و ساده زیستی
۹) انعکاس واقعیتهای جامعه ـ انتقاد دلسوزانه و سازنده و با حسن نیت و تدبیر و وجه نظر قرار دادن مصالح ملی
۱۰) تقویت انگیزه های الهی مخاطبان
۱۱) جلب و جذب هر چه بیشتر مردم در اجتماعات مذهبی با ملاحظات اقتضائات
۱۲) تربیت نیروی انسانی کارآمد و کادرسازی مبتنی بر اهداف و دوراندیشی به مولفه های جایگزین
۱۳) آموزش تحلیل و تفکر و تدبر و خردورزی و استفاده از روشهای مورد قبول دینی در مواجهه با مردم
۱۴) ارتقای سطح اخلاق سیاسی و اجتماعی و ... در مخاطبان
۱۵) گسترش روحیه تعادل و پرهیز از افراط و تفریط
۱۶) شناسایی استعدادها و پرورش نخبگان
۱۷) خنثی سازی توطئه ها و نقش بر آب ساختن ترفندها و نقشه های شوم دشمنان
۱۸) بیدارسازی جامعه نسبت به حقایق جهان اسلام
۱۹) ترویج روحیه استقلال طلبی و حمایت از مظلومان و مبارزه با مستکبران
۲۰) شناساندن شخصیتهای برجسته و مفاخر جهان اسلام و معرفی چهره های ممتاز پیروان اهل بیت و تمجید و تجلیل از بزرگان دین
۲۱) پژوهش و نشر و انتشار معارف به زبان روز و متناسب با سطوح مختلف مخاطبین
۲۲) فعالیت فراملی در سطوح مختلف و تعاطی و تعامل و تضارب آرا و راه اندازی کرسی های نقد و نظریه پردازی باعلما و نخبگان دیگر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی
۲۳) گسترش ارتباط مجازی و معنوی باجهان اسلام (حضور پر رنگ تر در عرصه اینترنت ـ فضای سایبر ـ و راه اندازی سایت ـ وبلاگ و...)
۲۴) جهت دهی و هدایت روش مند نهادها و بنیادهای فرهنگی و تاسیس مراکز علمی ـ فرهنگی ـ مذهبی متناسب با نیازهای جامعه
۲۴) ارائه آموزه های دینی اجتماعی در قالب محسوس و نزدیک به زندگی عینی مردم جامعه وکاربردی برای سطوح مختلف
۲۵) تاکید بر اندیشه های فقهی و سیاسی و اجتماعی و تربیتی امام راحل (قدس سره الشریف ) و پاسداشت و بزرگداشت خط ولایت و امامت و رهبری رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی
و....
امید آنکه ائمه جمعه و جماعت با استفاده از ظرفیتهای فراوان دینی و علمی و تاریخی خویش افق حکیمانه ای برای تحقق چشم انداز ۲۰ ساله در حوزه اندیشه دینی و تبلیغ و تبشیر آموزه های دینی ترسیم نمایند و بعنوان پیشگامان نهضت تحقق چشم انداز ۲۰ ساله با هدف گذاری ـ برنامه ریزی و روش گزینی عالمانه ـ آنسان که شایسته و بایسته جامعه ایمانی و اسلامی ماست بعنوان یک قطب موثر و تعیین کننده حضور فعالانه تری در تحقق آرمانهای چشم انداز ۲۰ ساله داشته باشند . انشاالله
حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید