جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

«پلی» روی رودخانه زندگی


«پلی» روی رودخانه زندگی
پل اینس واقعی کیست؟ همان هافبک دونده ای که لقب «مرد بزرگ» را از سرآلکس فرگوسن دریافت کرد یا این مربی نیمه وقت و غیرحرفه ای با یکسری تمرینات مسخره؟ فارغ از تمام این مقایسه ها، هافبک سابق منچستریونایتد، اینتر، لیورپول و... یکی از استعدادهای درخشان عرصه مربیگری محسوب می شود؛ نشان به آن نشان که سال گذشته «مکسفیلد» را از خطر سقوط به دسته پایین تر نجات داد و سرانجام با ۷ امتیاز اختلاف جشن بقا در لیگ را برپا کرد. داستان به همین جا ختم نشد چون اینس بزرگ فصل گذشته تیم بحران زده «ام کی دونس» را از «مارتین آلن» تحویل گرفت و در صدر جدول جای داد! پل هنوز دوران بازیگری خود را به یاد دارد و بارها گفته از آن روزهای درخشان الهام می گیرد. نقش جدید اینس، وظیفه خطیری روی دوش او قرار می دهد زیرا مجبور است توأمان به عنوان بازیکن - مربی در بازار نقل و انتقالات اهداف موردنظر خود را عملی کند.
این مرد ۴۰ ساله صحبت های خود را اینگونه آغاز کرد: «در دوران بازیگری همواره یک کله شق تمام عیار خطاب می شدم اما در حال حاضر خیلی تغییر کرده ام. اگر می دیدید در میادین فوتبال بسیار حریص بودم، نباید تعجب می کردید چون هنگام ورود به چمن سبز سرود «من برنده ام» را زمزمه می کردم. در عرصه مربیگری کاملاً بی تجربه هستم و هنوز باید چیزهای زیادی بیاموزم؛ هرچند در دوران بازی زیرنظر مربیان بزرگ تجربیات فراوانی کسب کردم.» اینس حریم شخصی قابل احترامی دارد و در زمره معدود فوتبالیست هایی است که ترجیح می دهد فقط در کتاب زندگینامه خود به افشای رازهای مگو بپردازد. اینس از ۲ سالگی سایه مهربان پدر را بالای سر خود ندید و مادرش هم مجبور شد برای تهیه چند لقمه نان در آلمان به کارگری بپردازد. بنابراین اصلاً عجیب نبود «پلِ» جوان خیلی زود از خانه و کاشانه دل بکند و بار سفر به شرق لندن را ببندد.
داستان تلخ ستاره بزرگ دهه ۹۰ فوتبال جزیره از زاویه دیگری هم قابل توصیف است: «من در ۲ اتاق تودرتو رشد کردم و دست های مهربان مادرم را تنها دارایی موجود می پنداشتم. خب. برادر، خواهر و پسر عمویم هم اتاقی من بودند اما بازهم احساس تنهایی می کردم. آنها فقط می خواستند حضور خود را ثابت کنند وگرنه هیچ فایده دیگری نداشتند!» «پلی» به دلیل عدم ثبات شخصیتی نمی توانست با محیط اطراف خود تطبیق یابد و به همین دلیل تصور می شد در۱۷ یا ۱۸ سالگی یک بزه کار حرفه ای نام بگیرد، با این حال از ۱۳ تا ۱۷ سالگی فقط در شب انجام مسابقات از نوشیدنی های انرژی زا استفاده می کرد و زندگی مطلقاً پاکی داشت. او در این باره ادامه داد: «در ۱۷ سالگی یک اتفاق عجیب رخ داد.
پلیس برای پرس وجو درباره اتفاقات خشونت بار تمرینات وستهام به شرق لندن آمده بود و قصد داشت با مربی تیم به گفت وگو بپردازد. صحبت های آنها یک ساعت به طول انجامید و من سرانجام با اشاره مربی به عنوان مقصر اصلی راهی زندان شدم. آنجا گفته شد چنانچه مقابل پلیس سر تعظیم فرو بیاورم، آزاد می شوم. با بی میلی مفرط این کار را انجام دادم و خوشبختانه دوباره مجوز حضور در تمرینات را به دست آوردم. مردم از مربیان تأثیرگذار دوران حرفه ای من سؤال می پرسند اما نمی گویند چه راهی را طی کرده ای. به شیوه خاصی زندگی کردم؛ همان طور که می خواستم.» ارتباط اینس با پدرش چگونه است؟ او آهی کشید و افزود: «اولین بار هنگامی فرصت دیدار مجدد با او را به دست آوردم که از شوق پوشیدن پیراهن منچستریونایتد در حال پرواز به آسمان بودم. تحسین او مرا غرق در لذت کرد چون از ۲ سالگی وی را کنار خود نداشتم. البته از آن پس هم دیگر پدرم را ندیدم.
به همین دلیل بیش از سایر مردها قدر همسرم را می دانم چون در نوجوانی طعم محبت را نچشیدم. قبل از دوران شهرت «شارون» را دیدم و واقعاً دوران نامزدی باشکوهی داشتیم. او به من درس زندگی داد. مردم می پرسند چگونه یک سیاهپوست کنار یک سفیدپوست خوشبخت می شود. برای یافتن جواب کافی است به ما بنگرید! در چند ماه اول روزهای دشواری پیش رو داشتیم. اختلاف فرهنگی ما محسوس بود و نمی توانستیم همدیگر را درک کنیم اما شخصاً یاد گرفتم چگونه برای او احترام قائل شوم. اکنون فرزندانم تمام دارایی های من هستند اما مایل نیستم آنها را در معرض دید عموم بگذارم.» اینس ترس خود را بابت انتخاب یک مربی خارجی برای تیم ملی انگلستان و همچنین بی توجهی به مربیان سیاهپوست جزیره پنهان نمی کند. او در آرزوی روزی است که به عنوان یک «تابوشکن» اولین سیه چرده نیمکت های داغ لیگ برتر نام بگیرد.
«ام کی دونس» به بالاترین سطح فوتبال انگلستان صعود خواهد کرد؟ شاید! آنها امیدواری هایی به وجود آورده اند. اینس برای تکنیک بازیکنی به نام «اندرز» که روزهای جوانی او را به یاد می آورد، ارزش زیادی قائل است. صحبت های پایانی ناکام جام جهانی ۱۹۹۸ را بخوانید: «به عنوان یک مربی باید نقش پدر را ایفا کنید و آتش شوق را به جان شاگردان خود بیندازید.» «پل» در پنجمین دهه زندگی، یک پرنس واقعی به نظر می رسد.
● اینس درباره...
▪ صحبت
لذتبخش ترین موضوع زندگی؛ بسیار لذتبخش.
▪ کاپلو
این همه مربی داخلی با کفایت داریم اما بازهم یک خارجی را انتخاب کردیم.
ناراحت هستم.
▪ مربیان سیاهپوست
پیرترین رؤسا، ۶۵ تا ۷۵ سال سن دارند. شاید میلیاردرهای خارجی به مربیان سیاهپوست میدان بدهند. مردم اهمیت موضوع فوق را درک نمی کنند.
▪ سرآلکس فرگوسن
او از دوشنبه تا جمعه یک مدیر برنامه است و شنبه ها مجدداً سر جای خود برمی گردد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید