شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

کارلو آنچلوتی، اودیسه فوتبال مدرن


کارلو آنچلوتی، اودیسه فوتبال مدرن
وقتی خبرنگاران و نمایندگان مطبوعات و رسانه‌ها در ماه می گذشته پس از قهرمانی میلان در آتن، سرمربی را احاطه کردند، هفت خوانی که می بایست توسط این مرد ایتالیایی طی می شد، به پایان رسیده بود و او نفس راحتی کشید.
کارلو آنچلوتی، سرمربی روسونری راه زیادی را تا رسیدن به سرمنزل مقصود طی کرد و شیرینی و حلاوت آن به خاطر همان سختی هایش بود.
کمی به عقب تر بر می گردیم به نوامبر گذشته که روسونری برای آخرین بار در استادیوم سیپرولوئیس آتن حاضر شده و اوضاع خوبی نداشت. مشکی و قرمزپوشان پله شانزدهم جدول سری A را اشغال کرده بودند و از ۴ دیدار گذشته شان تنها در یکی پیروز شده بودند. از مساله قهرمانی میلان در اروپا بگذریم به این واقعیت می رسیم که انتخاب و حضور این تیم برای اروپای فصل بعد کاری بسیار دشوار به نظر می رسد. وضعیت میلان درست مانند نوامبر گذشته شده و این تیم حال و روز خوبی ندارد.
آنچلوتی خود در این باره می گوید: فوتبال یعنی همین افت و خیزها، از مدت ها پیش شایعه اخراج من به گوش می رسد و خصوصا شخصا از این بابت ناراحت و نگران نیستم. طبیعی است که در ورزش و خصوصا فوتبال اگر اوضاع رو به راه نباشد، باید تاوان همه چیز را بپردازید. می دانم که موقعیتم متزلزل شده اما هراسی ندارم. قهرمانی ما در لیگ قهرمانان همانطور که بسیار خوشحال کننده بود، غیرمنتظره نیز بود. وقتی به نوامبر گذشته فکر می کنم، مغزم سوت می کشد اما هر طور که بود توانستیم هماهنگی را در تیم برقرار کنیم.
آنچلوتی همچنین به خاطره تلخ شکست ۲ سال گذشته در استانبول و مقابل لیورپول اشاره می کند و می گوید که آن لحظه های بد هنوز در ذهن او جای دارد اما قهرمانی فصل گذشته قدری از فشارهای ۲ سال پیش کاسته است.
کارلتو در ادامه می گوید: قهرمانی در آتن شیرین ترین پیروزی برای ما محسوب می شد. هیچ گاه در رسیدن به هدف دچار خلل و تزلزل نشدیم. عده کمی از هواداران توقع قهرمانی ما در قاره سبز را داشتند حتی خودمان هم تا لحظه نواخته شدن سوت داور باور نمی کردیم که برترین اروپا هستیم. آنچه که باعث روی دادن این پیروزی ارزشمند و تاریخی شد این بود که من خودم را جزیی جدا ناپذیر از میلان می دانم. زمانی که بازیکن بودم پیراهن این تیم را بر تن داشتم و کسب افتخارات با این لباس احساس خوبی به من می دهد.
رابطه سرمربی در حد بسیار خوبی با بازیکنانش حفظ شده است و او در حالی که تیم خود را راهی تعطیلات زمستانی می کند برای جبران مافات نقشه ها می کشد.
آنچلوتی به آگوست گذشته اشاره می کند و این که قهرمانی در اسکودتر از آن اینترمیلان شد. او می افزاید: دوست ندارم خاطرات آگوست را تجلی کنم. آن همه عملکردهای ضعیف و دست داشتن میلان در رسوایی های فوتبال ایتالیا از اذهان پاک نمی شود. فوتبال ایتالیا واقعا دچار افت و سرشکستگی شد.
اگر نتوانستیم در اسکودتر حرف اول را بزنیم، حالا با افتخار سرهایمان را بالا نگاه می داریم و می گوییم قهرمان باشگاه های جهان هستیم و همین مساله بر اعتبار فوتبال روسونری می افزاید.
تغییرات تاکتیکی آنچلوتی در فصلی که نیمی از آن به پایان رسیده، قطعا مثمرثمر بوده است. سرمربی بیشتر از کاکا، مرد سال فوتبال اروپا و جهان در خط حمله اش بهره برد. او حتی اردوهای سنتی میلان را تغییر داد. او علاقه وافرداشته و به عنوان یک سرمربی بزرگ او را تحسین می کنند. کارلتو همان مردی است که از فیلیپو اینزاگی، پیپو گل را خلق کرد.
اینزاگی ۳۳ ساله با خلق گل های فراوان از آغاز فصل نام خود را در لیست بهترین ها قرار داده، حتی گل تاریخی او در قهرمانی میلان در اروپای فصل گذشته او را به اسطوره ای فراموش نشدنی بدل ساخت.
مرد موفق سن سیرو که حالا تحت فشار است، در ادامه افزود: قصد داشتم بهترین ها را از بازیکنانم داشته باشم و از تک تک آنها در جهت ارتقای نام میلان بهره ببرم. البته خود بازیکنان در این راه کمکم کردند و روی غلتک انداختن میلان کار چندان دشواری نبود.
وی در پایان می افزاید: شرایط و روزهای بد همیشه در فوتبال وجود ندارد اما درست نیست که دست روی دست بگذاریم و برای از دست رفته ها غبطه و افسوس بخوریم. در عوض
می توانیم از تک تک ناخوشی هایمان درس بگیریم و همین امر به ما انرژی بدهد. گاهی اوقات انتخاب از میان اینزاگی و جیلاردینو بسیار دشوار بود. جیلاردینو در وضعیت ایده آلی قرار داشت و در قدرت او شک و شبهه ای نداشتیم اما ترجیح می دادم از تجربیات اینزاگی سود ببرم.
تجربه همیشه به ما گفته که میلان را در هیچ عرصه ای از قلم نیندازید و روی نامش خط نکشید. درست است که روبرتو منچینی و نراتزوری هایش در پایان فصل گذشته جام قهرمانی اسکودتو را بالای سر بردند، اما این میلان بود که به خاطر کسب عنوان بهترین باشگاه کره خاکی بار دیگر از ته دل قهقهه سر داد.
حورا شکیبی ممتاز
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید