سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


خانه‌داری ایمن


خانه‌داری ایمن
کمتر کسی بین ما به خانه‌داری به عنوان یک شغل نگاه می‌کند و طبیعتا به ندرت کسی از عوارض و یا فواید خانه‌داری آگاه است و برای آن برنامه‌ای دارد. بسیاری از زنان خانه‌دار به محض اینکه پا به سن می‌گذارند‌، دچار انواع و اقسام دردها و ناراحتی‌ها می‌شوند.کمردرد، پادرد‌، آرتروز و بسیاری ناراحتی و دردهای دیگر سراغ زنان می‌آید. درحالی که اگر تنها نکات ساده‌ای را هنگام کار در خانه رعایت کنند‌، هم انجام کارهای خانه برایشان ساده‌تر می‌شود و هم از ابتلایشان به انواع و اقسام بیماری‌ها کاسته می‌شود.
البته منظور این نیست که خانه‌داری مضر است و باید کنار گذاشته شود، بلکه تاکید بر این است که با شناختن فواید و به‌خصوص روش‌های پیشگیری از این خطرات، به روشی سالم‌تر خانه‌داری کنیم. بی‌تردید سلامت مادر خانواده روی زندگی کل اعضا اثر می‌گذارد. بنابراین تلاش برای اینکه مادر خانواده سالم باشد اهمیت زیادی دارد.
ضمن اینکه انجام کارهای خانواده تنها به مادر محدود نمی‌شود و هر کدام از اعضا به تناسب وقت و توانایی‌های خود موظف به انجام بخشی از کارها هستند که اگر از روش صحیح انجام آن مطلع باشند دیگر هم از زیر بار مسوولیت شانه خالی نمی‌کنند و هم از خانه‌داری خسته و دلزده نمی‌شوند.
● شست‌وشو
شست‌وشو اگر مهم‌ترین کار روزمره خانه‌دارها نباشد لااقل یکی از کارهای همیشگی آنهاست. از شست‌وشوی لباس و ملحفه و پتو گرفته تا ظرف و کف آشپزخانه و حمام و.... نتایج تحقیقی در آمریکا نشان داده است خانم‌هایی که حتی هفته‌ای یک‌بار از مواد پاک‌کننده و اسپری‌های گندزدا برای پاکیزگی سطوح جرم گرفته منزل استفاده می‌کنند در خطر ابتلا به آسم قرار دارند.
چه برسد به آن دسته از خانم‌ها که وسواس دارند و یک روز ماندن لکه‌ای کوچک را بر سرامیک کف منزلشان تاب نیاورده و حتی اگر لکه با دستمال نمدار هم پاک شود، لازم می‌دانند برای پاک کردن آن از مواد پاک‌کننده قوی استفاده کنند.
به گفته ژان پل زوک، متخصص اپیدمیولوژی در مرکز تحقیقات بهداشت محیط بارسلون‌، استفاده مکرر از اسپری‌های پاک‌کننده عامل خطر مهمی ‌برای آسم است. به‌طور متوسط میزان ابتلا به آسم در افرادی که حداقل یک بار در هفته در معرض اسپری‌های پاک‌کننده قرار می‌گیرند، ۳۰تا ۵۰درصد بیشتر است. ممکن است با خواندن این جملات‌، عده‌ای تصمیم بگیرند دیگر سال تا سال خانه خود را تمیز نکنند.
برای رفع این اشتباه لازم است به نتایج تحقیق دیگری توجه کنیم. این مطالعه که در مرکز تحقیقات آسم انگلستان انجام و نتایجش در مجله توراکس به چاپ رسیده، نشان داده افراد مبتلا به آسم در منازلی که تهویه خوبی داشته و همچنین خوب از گرد و غبار و گرده قارچ‌ها پاک شده بود، خس‌خس سینه کمتری داشته و کمتر به دارو نیاز پیدا می‌کردند. با توجه به این مطالعه بهتر است خانه عاری از گرد و غبار و گرده قارچ‌ها بوده و هوای آن همیشه خشک باشد چرا که قارچ‌ها در هوای مرطوب بهتر رشد می‌کنند. بنابراین پاکیزگی منزل از گردوغبار هم به نفع سلامت اهل خانه است.
از سویی زمانی که برای تمیز کردن کاشی و سرامیک آشپزخانه یا حمام از مواد پاک کننده استفاده می‌کنید حتما در و پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای تازه داخل محیط شود و شما تا حد ممکن از استنشاق مواد شیمیایی در امان بمانید.
اما یکی از شناخته شده‌ترین عوارض کار با شوینده‌ها، عارضه پوستی یعنی اگزماست. وجود مواد حساسیت‌زا در پاک کننده‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد درماتیت تماسی ناشی از خانه‌داری است.
در مطالعه‌ای که در ایتالیا انجام شده، ۱۸۰۰ زن خانه‌دار را بررسی کرده و متوجه شدند که در بیش از نیمی ‌از موارد، این مواد عامل ایجاد اگزما شده‌اند. لازم است بدانید دست‌ها بیشتر از بقیه اعضای بدن در معرض تماس با این مواد قرار می‌گیرند و به همین دلیل بیشتر علائم اگزما یعنی احساس خارش و سوزش دارند. چاره کار را هم که خودتان می‌دانید: استفاده از دستکش‌های پلاستیکی و درصورت لزوم پوشیدن دستکش نخی زیر آن. در کنار این می‌توانید از مواد شوینده‌ای که از مواد سازگار با پوست تهیه شده‌اند و دارای مواد مغذی برای پوست مثل ویتامین و پروتئین هستند استفاده کنید.
● جارو کردن و آشپزی
نظافت منزل و جارو کردن آن و نیز پخت و پز غذا وجه مشترکی دارند و آن زمان زیادی است که شما سر پا می‌ایستید. موقع آشپزی برای جلوگیری از خستگی پا و کمر و نیز تجمع خون در پا بهتر است چهارپایه‌ای کنارتان قرار دهید و هر چند دقیقه یکبار یکی از پاهایتان را روی آن قرار دهید. جوراب‌های واریس هم می‌توانند در این مرحله به کمک شما بیایند. همچنین تا جایی که ممکن است کارهایتان را نشسته انجام دهید. مثلا موقع پوست کندن سیب زمینی و کارهای مشابهی که الزامی ‌به ایستادن ندارند سعی کنید بنشینید.
در زمان جارو کردن نیز در صورتی که از جاروهای دستی استفاده می‌کنید سعی کنید تا حد امکان از خم شدن اجتناب کنید و از ماسک هم برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به گلو استفاده کنید. در صورتی که از جاروهای برقی استفاده می‌کنید هم به‌طور مرتب کیسه آن را بشویید یا عوض کنید. در زمان جارو کردن هم بیشتر نیرو را به دسته جارو وارد کنید و خودتان همراه با حرکت آن به جلو خم نشوید تا دچار کمردردهای ناشی از کار نشوید و به زانوهایتان هم فشاری وارد نشود.
● خانه‌داری ورزش است
اگر شما از نوعروسانی باشید که می‌خواهید به زودی زندگی زناشویی‌تان را آغاز کنید شاید تا اینجا با خواندن این مطلب دچار هراس از خانه‌داری شده باشید.اما نگران نباشید خانه‌داری اگرچه وقتی به وسواس بکشد یا بدون ملاحظه انجام شود ممکن است به کمر، زانو، مچ و مفاصل دیگر بدن آسیب برساند؛ اما اگر به روش صحیح صورت بگیرد نه تنها مضر نیست بلکه می‌تواند همتای یک ورزش متوسط به حساب بیاید. حتی بعضی متخصصان معتقدند تمیز کردن کف آشپزخانه و جارو کردن به ‌اندازه طناب زدن یا دوچرخه‌سواری انرژی می‌سوزاند و با افزایش متابولیسم بدن و تغییر سطح هورمون‌ها باعث کاهش وزن می‌شود. نتایج تحقیقاتی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا چاپ شده حاکی از این است که هرچه افراد مسن فعال‌تر باشند، طول عمر بیشتری خواهند داشت.
البته منظور از این فعالیت تنها ورزش‌های معروفی چون شنا و فوتبال نیست. محققان معتقدند حتی فعالیت‌هایی مانند خانه‌داری، باغبانی و نگهداری از کودکان و هر فعالیت دیگری که نیاز به ایستادن و حرکت درگوشه و کنار داشته باشد، می‌تواند مفید باشد. این محققان سطح فعالیت ۳۰۲ فرد بالای ۶۵ سال را به مدت ۶ سال بررسی کرده و متوجه شدند، گروهی آمار مرگ کمتری داشت که پس از ۶ سال بیشترین فعالیت را کرده بود. با توجه به این مطالعه می‌توان فهمید: حتی مسن‌ترها هم می‌توانند از خانه‌داری و باغبانی و خلاصه همه فعالیت‌های درون منزل سود ببرند.
● خانه‌داری دشمن سرطان
خانه‌داری می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کم کند. مطمئنا این موضوع برایتان جالب است. بنا بر نتایج تحقیقی مشخص شده است کسانی که فعالیت خانه‌داری دارند کمتر از دیگران به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. محققان ۹ کشور اروپایی با بررسی ۲۰۰ هزار زن خانه‌دار دریافتند: گردگیری، جاروکشی منزل، پخت و پز و شستن ظروف تا ۳۰ درصد قبل و تا ۲۰ درصد بعد از یائسگی احتمال ابتلا به سرطان سینه را کم می‌کند. البته براساس این مطالعه، میزان محافظت در کسانی که کارهای خانه را به مدت ۴ ساعت در روز انجام می‌دهند بیش از گروهی است که کارشان را ۲ ساعته تمام می‌کنند. بنابراین در انجام کارهای خانه عجله نکنید و به قول قدیمی‌ها زیر کار در رو نباشید.
برای رفع خستگی از کارهای خانه پیاده‌روی را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید. محققان می‌گویند کسانی که یک ساعت در روز پیاده‌روی می‌کنند بیش از افرادی که نیم ساعت برای این کار وقت می‌گذارند، در برابر سرطان مصونیت دارند. پس بهتر است برای اینکه هم از کارهای منزل خسته نشده و هم سلامت خود را حفظ کنید؛ پیاده‌روی و کار منزل را در طول روز به نوبت انجام دهید.
البته یادتان نرود هر کاری راه و روشی دارد و انجام دادن کار منزل هم باید طوری باشد که بدن شما را تحت فشار اضافی قرار ندهد. کشیده شدن دست‌ها و بدن، خم شدن و چرخش‌های ناجور نه تنها کمکی به حفظ سلامت شما نمی‌کند بلکه پای شما را به مطب و بیمارستان هم باز می‌کند.برای اینکه برای پیاده‌روی هم وقت داشته باشید مدیریت زمان را فراموش نکنید.
به جای اینکه ۱۰ کار را درنظر بگیرید و از هرکدام کمی‌ را انجام دهید کارهایتان را اولویت‌بندی کنید و آنها را به‌ترتیب اهمیت انجام دهید تا هم کارهایتان به موقع تمام شوند و کاری باقی نماند و هم فرصتی برای پرداختن به خودتان و استراحت و تفریح داشته باشید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید