جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

انتخابات رایانه ایی یا دستی ؛ مسئله این نیست


انتخابات رایانه ایی یا دستی ؛ مسئله این نیست
انتخابات مجلس شورای اسلامی همواره یکی از تعیین کننده ترین رقابت های سیاسی در نظام جمهوری اسلامی بوده است، حتی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هم نسبت مستقیمی با انتخابات مجلس دارد.
اما مهم ترین ویژگی انتخابات مجلس درایران درگیر بودن آن با مسائل روزمره مردم به خصوص در شهرهای کوچک است، وجود مشکلات فراوان رفاهی و عقب افتادگی ها در شهرهای کوچک، بازار وعده و وعید ها را داغ می کند و انتخابات مجلس را به یکی از جذاب ترین عرصه های سیاست برای جامعه ایرانی تبدیل می نماید.
درانتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز رایانه ایی کردن ؛ ایجاد محدویتهایی مثل داشتن تحصیلات کارشناسی ارشد و داشتن سابقه ۵ سال کار اجرایی و ... برای کاندیداهای مجلس نشانه مهمی درایجاد تغییر و تحول است.
شاید این شرایط جدید برای کاندیداها برای پایین آوردن درصد وعده های کذب لازم بود وعده هایی که حضرت آیت الله خامنه ای ، رهبر انقلاب را نیزبه حرف آورد واخیرا خواستار عدم ارائه وعده های عمرانی از سوی نامزدان انتخابات مجلس شده و این گونه امور را صرفا در صلاحیت دولت ارزیابی کردند.
واما رایانه ایی کردن که ایده بسیار خوبی بود ولی تقریبا با شکست مواجه شده است.
چند ماه قبل ؛ وقتی مسئولین وزارت کشور، از برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس هشتم سخن گفتند، بسیاری از کارشناسان ، نسبت به امکان اجرایی شدن این وعده اظهار تردید و نگرانی کردند. به هرحال ادعای برگزاری رایانه ایی تمامی مراحل برگزاری انتخابات، رفته رفته رنگ باخت و تبدیل به برگزاری الکترونیکی بعضی از مراحل ساده و کم دردسر آن مانند مرحله ثبت نام از داوطلبین و انجام استعلام نسبت به صلاحیت های آنان شد البته همین چند گام بی اهمیت برای مدرن شدن ساختار برگزاری انتخابات را هم به فال نیک می گیریم .
اما از روز اول ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس هشتم، کاندیداهای محترم هر چه سعی کردند وارد سایت رسمی وزارت کشور شوند کمتر نتیجه می گرفتند آن عده ایی هم که سمج تر بودند وقتی وارد سایت و قسمت مربوط به انتخابات مجلس هشتم شدند ، تازه فهمیدند که ثبت نام الکترونیکی مد نظر وزارت کشور، در واقع چیزی جز دریافت فرم ثبت نام از طریق اینترنت نیست که می بایست پس از تکمیل، از آن پرینت بگیرند و همراه سایر مدارک به فرمانداری مراجعه کنند؟! که این امر باعث غر و لند های احتمالا ناجوری هم از سوی آنان گشت .
یکی از مسئولین ستاد انتخابات کشور در دفاع از ثبت نام رایانه ای داوطلبان گفت: برخلاف ادعای برخی که مدعی اختلال در این روند هستند تعداد قابل ملاحظه ای از داوطلبان در انتخابات مجلس شرکت کردند که رقمی بیش از ۳ الی ۴ برابر دوره های گذشته است.
این در حالی است که ناگفته پیدا است ، در پی تصمیم مجلس برای نخبه گرایی در انتخابات و جایگزین شدن شروطی چون سابقه اجرایی ۵ ساله یا داشتن مدرک فوق لیسانس به جای مدرک فوق دیپلم در قانون قبلی، تعداد داوطلبان امسال کاهشی چشمگیر می یابد .
اگر آمار مسئولین از رشد ثبت نام حکایت می کند باید آن را به حساب سرگرمی جوانان کنجکاو و شوخ طبعی گذاشت که تقریبا معتاد به اینترنت هستند وتعداد شان در کشور ما از همه کشورهای دنیا حتی ژاپن هم بیشتراست.
با نگاهی به تناقضات در آمار می توان به این باور رسید؛
طبق اطلاعیه رسمی خود ستاد انتخابات کشور در پنجمین روز ثبت نام ۳۸۰۸ نفر در انتخابات مجلس ثبت نام کرده اند و از این تعداد تنها ۲۹۴ نفر مدارک خود را به ستاد های انتخابات کشور ارائه داده اند ؛ هر چند یک مسئول ستاد این آمار را هم قبول ندارد و رقم صحیح آن را تنها ۱۸۰۰ نفر از طریق اینترنت می داند که حدود ۴۳۰ نفر مدارک خود را به مراکز مربوطه تحویل داده اند.
در هر صورت تفاوت فراوانی بین آمار ثبت نام اینترنتی و آمار مدارک تحویل داده شده وجود دارد که نشان از شیطنت همان جوانان دارد.
نگارنده در این سیاهه غرضی جز تحلیل وقایع نداشته و موکدا می گویم که همین چند گام بی اهمیت برای مدرن شدن ساختار برگزاری انتخابات را هم به فال نیک می گیریم اما امیدوارم مسئولان با تدبیر بیشتری با این مهمترین اتفاق کشور برخورد کنند چرا که دستی یا رایانه ایی زیاد مهم نیست بلکه مهم حضور مردم است که نباید با این قبیل بی تدبیری ها مورد سئول و چالش قرار بگیرد و از رنگ بیفتد.
صاحب مقصودی
منبع : پایگاه خبری دیلم


همچنین مشاهده کنید