پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کی و چگونه برگزار می شود؟


انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کی و چگونه برگزار می شود؟
انتخابات ریاست جمهوری ‌در آمریکا هر ۴ سال یک بار در اولین سه شنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود. با این فرمول، انتخابات امسال آمریکا، چهارم نوامبر سال ۲۰۰۸ مطابق با چهاردهم آبانماه‪ ۱۳۸۷برگزار می‌شود.
رای‌دهندگان واجد شرایط در ایالت های خود به پای صندوق های رای می‌روند و نامزدی که در هر ایالت بیشترین آراء را کسب کند تمامی آرای انتخابی آن ایالت یا همان کارتالکترال را از آن خود می‌کند. البته براساس یک سری قوانین خاص ، افراد و یا ایالتی ممکن است پیش از این تاریخ رای خود را داده‌باشند.
شمار آرای انتخابی هر ایالت با تعداد نواحی انتخابی مجلس نمایندگان به اضافه دو کرسی مجلس سنای آن ایالت برابر است.
براین اساس برخی ایالتها ممکن است ۶ ‪و برخی ممکن است تا ۵۵ آرای انتخابی نیز داشته باشند. در حال حاضر ایالت وایومینگ تنها ۳ عدد آرای انتخابی دارد. برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهور آمریکا حداقل ۲۷۰ رای انتخابی یا همان کارت الکترال لازم است.
قانون اساسی آمریکا می‌گوید که رئیس جمهور باید حداقل ۳۵ساله، متولد آمریکا وتبعه باشد و حداقل ‪ ‪ ۱۴سال در این کشور زندگی کرده باشد.
انتخاب رئیس جمهور در آمریکا عملا طی یک فرایند چهارمرحله‌ای انجام می گیرد. در مرحله اول نامزدهای انتخاباتی در ایالتهای مختلف در انتخابات مقدماتی شرکتمی‌کنند یا از طریق انجمن‌های حزبی به آنها رای داده می شود.
مرحله دوم، انتخابات براساس کنوانسیونهای ملی است. در این مرحله، نتایج انتخابات مقدماتی ایالت ها و انجمن‌های حزبی توسط هر یک از احزاب بررسی می‌شود و یک نفر در نهایت به عنوان نامزد اول حزب معرفی می‌شود .
پس از معرفی این فرد، او بلافاصله معاون خود را هم به عنوان معاون رئیس جمهور آینده معرفی می‌کند.
مرحله سوم، مرحله انتخابات سراسری است.
در این مرحله مردم ایالت های مختلف در ماه نوامبر برای تعیین نفر اول هر یک از ایالتها رای می‌دهند.
اما مرحله چهارم یا همان مرحله سرنوشت ساز، انتظار همگان برای شنیدن رای هیات انتخاب‌کننده رئیس جمهور است.در این مرحله هر ایالت تعداد رای مشخص دارد.
به عنوان مثال همان طور که قبلا گفته شد، ایالت کالیفرنیا ‪ ۵۵ رای دارد و رودایلند تنها چهار رای دارد. جمع آرای انتخابی ایالتها هم ‪ ۵۳۸است که ‪ ۲۷۰رایبرای برنده شدن لازم است.
مرحله نخست این فرایند طولانی انتخاب رییس جمهوری در آمریکا، از ایالت ایوا در روز پنجشنبه برای هر دو حزب آغاز می‌شود.
پس از ایوا، دمکراتها در ایالت نیوهمشر هشتم ژانویه، میشیگان ‪ ۱۵ژانویه،نوادا ‪ ۱۹ژانویه، کارولینای جنوبی ‪ ۲۶ ژانویه و فلوریدا ‪۲۹ژانویه انتخاباتمقدماتی برگزار می‌کنند.
حزب جمهوریخواه نیز انتخابات مقدماتی خود را پس از ایوا در ایالتهای وایومینگ در پنجم ژانویه، نیوهمشر هشتم، میشیگان پانزدهم، نوادا و کارولینای جنوبی در نوزدهم، فلوریدا در ‪ ۲۹ژانویه و ایالت مین در دوم فوریه برگزار می‌کند.
پس از برگزاری این انتخابات مرحله دوم انتخابات آغاز می‌شود و هر حزب با توجه به نتایجی که هر نامزد در مجموع این ایالتها کسب کرده ، نامزد برتر خود را معرفی می‌کند.
نتایج آخرین نظرسنجی ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان می‌دهد که کلینتون، اوباما و جان ادواردز از حزب دمکرات و رودی جولیانی، مایک هاکبیو میت رامنی از حزب جمهوریخواه در صدر هستند.
در بیشتر این نظرسنجی‌ها هیلاری کلینتون و جولیانی در صدر نامزدهای حزب دمکرات و جمهوریخواه هستند اما در برخی از این نظرسنجی‌ها در حزب دمکرات اوباما در شماری ازایالتها از کلینتون پیش افتاده و این وضعیت در اردوگاه جمهوریخواهان نیز برای هاکبیو رامنی تکرار شده است.
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید