جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

لذات ترک سیگار


لذات ترک سیگار
• فواید زود هنگام و تدریجی ترك سیگار
*۲۰ دقیقه بعد از استعمال آخرین سیگار، فشار خون شما پایین می آید و به سطح معمولی می رسد. درجه حرارت دست ها و پا های شما بالا آمده و به حد طبیعی می رسد.
*۸ ساعت بعد از ترك: منواكسید كربن در خون شما پایین آمده و به حد مطلوب می رسد.
*۲۴ ساعت بعد از ترك: احتمال حمله قلبی در بدن شما كاهش می یابد.
*دو هفته تا سه ماه بعد از ترك: گردش خون شما پیشرفت می كند و عملكرد ریه نیز تا ۳۰ درصد افزایش می یابد.
*یك تا ۹ ماه بعد از ترك: سرفه، ترشحات و گرفتگی، سینوس، خستگی و كوفتگی و میزان كم آوردن نفس كاهش می یابد، مو های ریزی كه با حركت دودی شكل خود خلط را به بیرون از ریه می رانند، دوباره وظیفه طبیعی خود را در ریه شروع می كنند و توانایی جابه جایی خلط را به دست می آورند، ریه را تمیز می كنند و به این ترتیب عفونت كاهش می یابد.
*۱۰ سال بعد از ترك: نرخ مرگ ناشی از سرطان ریه نسبت به كسانی كه به سیگار كشیدن خود ادامه می دهند، نصف می شود. احتمال ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری، مثانه، كلیه و لوزالمعده نیز كاهش می یابد.
*۱۵ سال بعد از ترك: احتمال بیماری های كرونری قلب به اندازه یك غیرسیگاری می رسد.
• نتایج آنی و ظاهری ترك سیگار
ترك سیگار به شما كمك می كند تا عوامل زیان آور تنباكو را در ظاهر خود از بین ببرید:
چین و چروك زودرس در پوست،بوی بد دهان، زردی دندان ها، بیماری های لثه، بوی بد لباس ها، زردی دست ها.پشت پا زدن به عادت استعمال تنباكو مزایای دیگری نیز به ارمغان می آورد كه شما خیلی زود متوجه آن خواهید شد. تعدادی از این مزایا در هفته های اول به تدریج توسعه خواهد یافت و زندگی شما را روز به روز لذت بخش تر می كند:
*غذا طعم بهتری پیدا می كند.
*حس بویایی به حالت طبیعی خود برمی گردد.
*برای فعالیت های روزانه مانند بالا رفتن از پله، كار های سبك خانه و غیره نفس كم نمی آورید.
امید دستیابی به سلامت بیشتر یك دلیل خوب برای ترك سیگار است، اما دلایل مهم دیگری نیز وجود دارد. استعمال سیگار هزینه زیادی دارد.خسارت اقتصادی استعمال سیگار حدود ۳۹۱/۳ هزار دلار در سال برای هر سیگاری تخمین زده شده است.آیا واقعاً بدون در نظر گرفتن مشكلات بهداشتی می خواهید به آتش زدن پول هایتان ادامه دهید.
• هزینه
استعمال سیگار گران است. به دست آوردن مبلغی كه روزانه صرف كشیدن سیگارتان می شود، چندان سخت نیست. رقم به دست آمده را ضرب در ۳۶۵ كنید!! این رقم برایتان تعجب آور است. حال این عدد را ضرب در سال هایی كه سیگار می كشید!!! نتیجه به دست آمده شما را مبهوت می كند.فكر كنید كه با این مبلغ چه چیز هایی می توانستید بخرید!!این بدون در نظر گرفتن خسارت های وارد شده بر سلامت و ایمنی زندگی و هزینه ای كه صرف به دست آوردن سلامت از دست رفته شما می شود، است.
• پذیرش اجتماعی
امروزه سیگار كشیدن از نظر اجتماعی كمتر مورد پذیرش قرار می گیرد. در حین اینكه امكان اجرای تصمیمات مبنی بر عدم استعمال دخانیات در همه جای كشور وجود ندارد در بسیاری از مكان های عمومی استعمال دخانیات ممنوع است و تعدادی از كارفرمایان نیز ترجیح می دهند افراد غیرسیگاری را به استخدام درآورند.مطالعات نشان می دهد كه كاركنان سیگاری هزینه بیشتری به كارفرمایان تحمیل می كنند. زیرا بیشتر اوقات با حالت بیمار سركار حاضر می شوند و كاركنانی كه نسبت به غیر سیگاری ها بیشتر بیمار می شوند خرج كارفرما را برای جایگزینی فرد بالا می برند.
• سلامت دیگران
سیگاری ها نه تنها به سلامت خودشان صدمه می زنند بلكه بهداشت و سلامت اطرافیان را نیز به مخاطره می اندازند. وجود دود دست دوم (دود باقی مانده از سیگار كشیدن فرد سیگاری در محیط) به همان مقدار خطرناك است كه خود سیگار را آتش بزنی.مطالعات نشان داده است كه دود دست دوم سالانه موجب مرگ هزاران نفر مبتلا به سرطان ریه و بیماران قلبی در میان افراد غیر سیگاری كه فقط در معرض این دود قرار گرفته اند، شده است.بچه های مادران سیگاری خصوصاً اگر مادران در دوران بارداری هم سیگار مصرف كنند، در خطر ابتلا به آسم هستند و یا خطر بروز مرگ ناشی از نوعی سندرم و یا تولد نوزاد كم وزن را افزایش می دهد. نوزادان و كودكانی كه در معرض دود سیگار هستند بیشتر دچار عفونت های گوش، سرماخوردگی، برونشیت و دیگر مشكلات تنفسی می شوند. همچنین دود سیگار می تواند موجب سوزش چشم، سردرد، تهوع و سرگیجه شود.
• الگوی تربیتی مناسب
تقریباً همه سیگاری ها می گویند كه نمی خواهند بچه هایشان سیگاری شوند در حالی كه بچه ها از رفتار والدین خود الگوبرداری می كنند و بچه هایی كه پدر و مادرشان سیگاری هستند بیشتر تمایل به شروع استعمال دخانیات از خود نشان می دهند.شما می توانید یك الگوی خوب برای فرزندانتان باشید، اگر همین حالا اقدام به ترك سیگار كنید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید