جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بر سر دوراهی خرید یا سرهم کردن کامپیوتر


بر سر دوراهی خرید یا سرهم کردن کامپیوتر
با رواج بهره برداری از کامپیوتر بسیاری از افراد در مورد سوار کردن یا خرید یک کامپیوتر بر سر دوراهی قرار می گیرند. اگر سوار کردن کامپیوتر اصولی باشد در هزینه بسیار صرفه جویی خواهد شد اما به عکس اگر اشتباهی در این بین صورت بگیرد، نتیجه معکوس به دست خواهد آمد. در ادامه این مطلب شما را با نکاتی در خصوص سوار کردن کامپیوتر آشنا می کنیم.
● ابزار و مهارت های مورد نیاز
اولین چیزی که هنگام سوار کردن سیستم باید مدنظر قرار داد این است که آیا شما از مهارت لازم برای این کار برخوردار هستید یا خیر؟ در حقیقت مهارت حرف اول را می زند. پس از آنکه از داشتن مهارت کافی برای سرهم کردن سیستم مطمئن شدید دیگر نباید نگران تهیه ابزار باشید، چون برای سرهم کردن سیستم جز تعدادی ابزار اولیه و ساده به ابزار دیگری نیاز نیست. برای مثال شما به ابزاری مانند لحیم، ولت سنج و... نیاز ندارید، چون قرار نیست مدار یا مادربورد سرهم کنید بلکه یکسری مدار و قطعات آماده را باید به هم وصل کرده و کامپیوتر دلخواه تان را به وجود آورید. برای سرهم کردن سیستم به ابزار ساده یی مانند پیچ گوشتی دوسو و چهارسو، انبردست و دم باریک احتیاج دارید. مچ بند ضدالکتریسیته ساکن هم می تواند در لیست ابزاری که برای سرهم کردن سیستم تهیه می کنید، قرار گیرد. البته می توان از این مچ بند استفاده نکرد، اما در آن صورت باید حواستان دائماً به تخلیه الکتریسیته ساکن موجود در بدنتان باشد. مچ بندهای ضدالکتریسیته ساکن قیمت زیادی ندارند، اما مقدار کمی الکتریسیته ساکن می تواند موجب سوختن مادربورد و CPU شما (که از گران ترین اجزای موجود در کامپیوتر هستند) شود. به همین دلیل نیز باید قبل از دست زدن به هر کدام از قطعات داخل کامپیوتر، الکتریسیته خود را تخلیه کنید. یکی از مسائل دیگری که هنگام سرهم کردن یک سیستم باید به آن توجه کنید مطالعه دقیق دفترچه همراه هر قطعه و دنبال کردن دستورالعمل های ذکر شده در آن است. امروزه مستندات دقیق و کاملی همراه هر قطعه ارائه می شود به گونه یی که کاربر مبتدی می تواند با تکیه بر دستورالعمل های موجود در آنها از کمک افراد دیگر بی نیاز باشد.
● نگران چه چیزی باشیم
پس از کسب مهارت، تهیه قطعات و لوازم مورد نیاز، آیا باز هم جایی برای نگرانی وجود دارد؟ بسیاری از کاربران دوست دارند بدانند سوار کردن یک سیستم چه مزایایی برایشان دارد، آنها بیشتر نگران این موضوع هستند که آیا فواید حاصل از سوار کردن سیستم به زحمتی که برای آن کشیده می شود، می ارزد یا خیر. در پاسخ به چنین کاربرانی باید ابتدا از آنها پرسید که هدف شان از سرهم کردن سیستم چیست؟ ازجمله اهدافی که اکثر کاربران به آنها اشاره می کنند می توان از صرفه جویی در هزینه، کسب تجربه در زمینه مونتا ژ سیستم، ایجاد سیستمی برای انجام اهداف خاص و آگاهی از آنچه که واقعاً در درون کامپیوتر وجود دارد، نام برد. هر یک از این اهداف به جای خود قابل تامل است و می تواند هدف مهمی برای کاربر به حساب آید. کاربری که دارای وقت و مهارت کافی است، می تواند با درست کردن سیستم دلخواه خود از تمام اهداف بالا یکجا بهره مند شود. او می داند چگونه سیستم خود را ارتقا دهد و اگر قطعه یی خراب شد، جای آن کجاست و چگونه آن را تعمیر کند. در میان اهدافی که در بالا برای مونتا ژ سیستم ذکر شد، صرفه جویی در هزینه ها از کم اهمیت ترین آنها است. چون امروزه فروشگاه های کامپیوتری بسیاری وجود دارند که با گرفتن مبلغ اندکی (۱۰ تا ۱۵هزار تومان) کار مونتا ژ قطعات را برای کاربر انجام می دهند. به این ترتیب با وجود چنین شرایطی نمی توان بر هدف مذکور تاکید کرد. ایجاد یک سیستم دلخواه برای آنکه بتواند اهداف خاصی را انجام دهد و آگاهی از آنچه که در درون کامپیوتر وجود دارد از جمله اهداف بسیار مهم در کار مونتا ژ به حساب می آیند. وقتی برای اولین بار عمل مونتا ژ را انجام می دهید حین این کار اطلاعات و دانش بسیاری کسب می کنید. شما ناچار هستید با هر قطعه، عملکردها و خصوصیاتش آشنا شوید. همچنین سیستم مونتا ژ شده می تواند دقیقاً نیازی را برآورده کند که به دنبالش هستید.
● چند توصیه
▪ گارانتی را فراموش نکنید؛ از آنجایی که شما برای اولین بار است کار مونتا ژ را انجام می دهید، برخورداری از گارانتی برای تمام قطعات، یک امر ضروری به حساب می آید. همچنین محصولاتی را تهیه کنید که از پشتیبانی فنی شرکت های تولیدکننده برخوردار هستند. پشتیبانی فنی می تواند از طریق تلفن، اینترنت یا سایر امکانات ارائه شود. اگر حین سرهم کردن سیستم، قطعه یی بسوزد می توانید با تکیه بر گارانتی، آن را مجدداً تهیه کنید. همچنین اگر پس از آنکه سیستم را سرهم کردید قطعه یی کار نکرد یا عملکرد کلی سیستم دچار مشکل شد، می توانید با بخش پشتیبانی فنی یک قطعه یا قطعات مختلف تماس گرفته و ایراد به وجود آمده را شناسایی کرده و برطرف سازید.
▪ سازگاری قطعات مهم است؛ با یک هزینه مشخص می توان سیستم های مختلفی را به وجود آورد، چون در بازار شما برای هر قطعه جایگزین های بسیاری را پیدا می کنید که قیمت شان با هم یکی است. در چنین مواقعی باید قبل از هر چیز از سازگاری قطعات مختلفی که انتخاب می شوند، مطمئن شوید. وقتی قطعه یی را انتخاب کردید، مدل و نوع آن برقطعات دیگری که انتخاب می شوند، تأثیر می گذارد. میزان این تأثیرگذاری درباره قطعات مختلف متفاوت است.
امیرحسین کریمی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید