چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ / Wednesday, 17 October, 2018

رشت، شهر باران


رشت، شهر باران
شهرستان رشت مرکز استان گیلا ن در شمال کشور واقع است. جمعیت این شهرستان بنابر سرشماری مرکز آمار در سال ۱۳۸۳ برابر با ۷۱۵/۰۹۷ نفر است. این شهرستان از شمال به دریای خزر و بندرانزلی از شرق به شهرستان های آستانه اشرفیه و لا هیجان و سیاهکل از غرب به شهرستان های فومن و صومعه سرا و شفت و از جنوب به شهرستان رودبار منتهی می شود. یکی از مهم ترین و پرآب ترین رودخانه های این شهرستان سفیدرود است که از آن دو شاخه به نام های گوهر رود و سیاهرود سرچشمه می گیرد و پس از طی مسافتی به مرداب انزلی می ریزد. مردم آن با زبان فارسی و گویش گیلکی سخن می گویند.
ساکنان شهرهای این شهرستان عمدتا به مشاغل خدماتی و تجاری و صنعتی مشغول هستند و شالیکاری از عمده فعالیت های روستاییان این منطقه است. شهرستان رشت به دلیل موقعیت خوب جغرافیایی و موقعیت ارتباطی که در مسیر ترانزیت شمال و جنوب قرار گرفته و موقعیت سیاسی آن به دلیل اینکه مرکز استان گیلا ن بوده دارای اهمیت بسیار زیادی است. رشت را دارالا ماره و دارالمرز نیز می نامند.
دارالمرز به تمام منطقه ساحلی دریای خزر از آستارا تا گرگان اطلا ق می شود. بنا به روایات تاریخ رشت در گذشته های دور دشت وسیعی بود و همه اطراف آن را جنگل های انبوه فرا گرفته بود. رشت دارای دروازه یا دیواری نبود ولی به دلیل بازرگانی قابل توجه آن زمان از مدت ها پیش که تجارت وسیله امرار معاش مردم بود باعث جلب بازرگانان کشورهای مختلف آسیا و اروپا به این منطقه شد به آن نام شهر دادند که این موضوع برمی گردد به سال ۱۷۷۲ میلا دی.
رشت از زمان شاه عباس دوم و کریم خان زند و آقا محمدخان قاجار به سبب بازرگانی خود شهرت فراوانی داشت و کاروان های متعدد از هند و بخارا و ترکیه و سایر کشورها به این شهر رهسپار می شدند و ابریشم گیلا ن را با خود به بنادر مختلف دریای مدیترانه و خلیج فارس حمل می کردند.
در سایه بازرگانی ابریشم که تا سال ۱۲۷۷ هجری قمری برابر با ۱۸۶۰ میلا دی به صورت قابل توجهی پیشرفت داشت توانست زیان ها و کمبود جمعیت خود را جبران کند. این بازرگانی زمانی که مختل مانده بود در اثر توسعه کشاورزی و افزونی صادرات برنج و تجدید صنایع ابریشمی در سال ۱۳۰۹ حیات تازه ای به شهر رشت داد که به علت موقعیت اصلی دهانه دریایی آن از طرف شمال اهمیت بیشتری به این شهر بخشید. البته قدمت این شهر به قرن ها پیش برمی گردد به طوری که حمد الله مستوفی که در قرن هشتم می زیست در یکی از اشعار خود از این شهر نام برده است.
در سال ۱۳۱۶ ه. ق در رشت شورشی علیه قانون خراج راهداری کارگزاران روس که از ساکنان دهستان ها دریافت می کردند به وقوع پیوست. به هنگام جنگ جهانی اول این شهر در معرض تاخت و تاز سپاهیان روس و بعد نیروهای انگلیسی و شورشیان محلی قرار گرفت و خرابی بسیار در آن به بار آورد.
در سال ۱۹۲۰ میلا دی ارتش سرخ، باکو را تصرف کرد و وارد بندرانزلی شد این کار موجب شد حکومتی ضد انگلیسی به ریاست میرزاکوچک خان در رشت تشکیل شود. انگلیسی ها رشت را تخلیه کردند و با آتش زدن انبارهای خود و انهدام پل سفیدرود به بغداد رهسپار شدند. به موجب قرارداد ۱۳۳۹ ه. ق برابر با ۱۹۲۱ میلا دی که بین دولت های ایران و اتحاد جماهیر شوروی بسته شد گیلا ن و رشت از نیروهای روسی تخلیه شد.
امروزه شهرستان رشت به عنوان مرکز راه های بازرگانی گیلا ن و بازار تجارت و واردات و صادرات مطرح است و به عنوان مرکز استان امکانات گردشگری فراوانی دارد. به این شهر نام شهر باران داده اند زیرا در حدود ۹ ماه از سال بارندگی دارد. جالب است بدانید که «رش» به معنای باران ریز و مداوم هم هست. اگر به این شهر سفری داشته باشیم متوجه خواهیم شد که نسبت به گذشته بزرگتر و پیشرفته تر شده به دلیل اینکه در قطعه زمینی باز و جلگه ای به وجود آمده به دلیل داشتن موقعیت مناسب اقتصادی و آب و هوایی سرمایه گذاری زیادی در زمینه صنعت و کشاورزی و گردشگری در آن صورت گرفته است. اکنون شهر صنعتی رشت فعال تر از گذشته پله های ترقی را طی کرده است.
این شهر به دلیل واقع شدن آن در مرکز استان همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است. نرسیده به شهر در کیلومتر ۵ جاده رشت - تهران پارک جنگلی بزرگی به نام سراوان وجود دارد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دست به ابتکاری جالب زده است.
در این جنگل انبوه موزه فرهنگی و تاریخی استان گیلا ن دایر شده است که تمام فرهنگ گیلا ن را در آنجا می توان دید. گویی این مکان ما را به سالهای بسیار دور می برد که از این شهر بزرگ خبری نبود و خانه ها از یکدیگر پراکنده بودند و هر کسی که زمین کشاورزی داشت خانه خود را در کنار آن می ساخت و به همین دلیل خانه ها همگی از هم دور بودند. در این پارک جنگلی خانه هایی به سبک قدیمی ساخته شده است و افرادی اعم از زن و مرد با پوشیدن لباس محلی استان پذیرای مسافران و بازدیدکنندگان هستند.
وقتی در حال دیدن این موزه فرهنگی هستیم نمی توانیم دل از خوردن غذاهای محلی شامل میرزاقاسمی و باقلا خورش، کباب ترش و ترش تره بزنیم و به خوردن یک ساندویچ حاضری بسنده کنیم. هنگامی که وارد شهر می شویم دوست داریم یک سری هم به گلسار بزنیم خیابانی که دو طرف آن را مغازه های شیک فراگرفته و ازدحام ماشین و جمعیت در این منطقه بالا ست. ولی مجموعه میدان شهرداری که قدمتی صدساله دارد همان طور زیبا و سنتی باقی مانده و به یک سمبل تبدیل شده است.
این ساختمان های قدیمی با رنگ سفید روشن و شیروانی های قرمز شب هنگام بسیار دیدنی است; ساختمانی که شکوه معماری گذشته را برای ما تداعی می کند. وسط میدان مجسمه سنگی میرزا کوچک خان سوار بر اسب با نورپردازی زیبا در وسط آب نماها و میدان سرسبز که دور تا دور آن را پرچم سه رنگ ایران احاطه کرده قشنگ تر به نظر می رسد.
این شهر دارای مکان های گردشگری و زیارتی مختلفی است که عبارتند از: آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، بقعه خواهر امام، مجموعه شهرداری رشت، موزه سردار جنگل و خانه میرزاکوچک خان جنگلی، موزه رشت، خانه ابریشمی و خانه حاج میرزا خلیل رفیع که محل شورای اسلا می شهر رشت است، آرامگاه چهار تن از شهدای جنبش مشروطیت گیلا ن; پارک شهر معروف به باغ محتشم که سابقه آن به دوره ناصری برمی گردد، عمارت کلا ه فرنگی و شهربازی، بازار سنتی رشت، بوستان ملت، سبزه میدان شامل کتابخانه عمومی و تندیس هایی از مشاهیر گیلا ن، بقعه دانای علی، بقعه بی بی زینب، پارک دانشجو، موزه میراث روستایی گیلا ن در پارک جنگلی سراوان، کتابخانه ملی رشت با قدمتی بالغ بر ۸۰ سال، بقعه امامزاده هاشم در کیلومتر ۳۰ جاده رشت - تهران، پارک جنگلی سراوان و پارک جنگلی امامزاده هاشم، آرامگاه میرنظام الدین و آرامگاه دکتر حشمت از یاران میرزا کوچک خان جنگلی، مدرسه شاپور رشت که اولین مدرسه به شیوه امروزی و با معماری نوین در گیلا ن از بناهای دوره اول پهلوی است و کاروانسرای لا ت ۴/۶ کیلومتری امامزاده هاشم بر سر جاده رشت - تهران.

نویسنده : حسام شکوهی

منبع : روزنامه مردم سالاری

مطالب مرتبط

سرزمینی به نجابت اسب های ترکمن و سبزی جنگلهای گرگان

سرزمینی به نجابت اسب های ترکمن و سبزی جنگلهای گرگان
اگر یک بار گذرتان به این شهر بیفتد، بهشت را در بین برگان سبز درختان جنگل هایش به وضوح می بینید که اینجا شهر جنگل و آسمان است. اینجا گرگان است.
پاییز که می شود رنگ ها در نهارخوران به جنگ چشمانت می آیند و حضور سرخ زندگی را با زردی شادمانی پیوند می زنند و تو را در منشوری دلفریب فرو می برند.
استان زیبا و باصفای گلستان در شمال خاوری ایران واقع شده و محل سکونت یکی از بزرگ ترین و باسابقه ترین عشایر منطقه شمال خاوری ایران (ایل ترکمن) است. استان گلستان یکی از قطب های اقتصادی مهم کشور در زمینه کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن ها بوده و از معادن و صنایع با ارزشی نیز برخوردار است. پارک ملی گلستان که بزرگ ترین و با ارزش ترین پارک ایران است، درمحدوده این استان واقع شده و جنگل های خزری درمحدوده این استان به پایان می رسد. استان گلستان با دریای خزر ساحل دارد و از مواهب طبیعی چون سواحل دریا، جنگل های زیبا، کشتزارهای پررونق و باصفا و باغ های مطلوب برخوردار است.
انواع جاذبه های طبیعی چون کوه، دریا، جنگل، آبشار، رودخانه، چشمه وانواع گونه های جانوری دراین استان قابل دسترسی و مشاهده است. به لحاظ این که این استان محل زندگی عشایر ترکمن ایران بوده، از جاذبه های متعدد اجتماعی چون جلوه های عشایر کوچ رو و آداب و رسوم حاکم بر آن ها، موسیقی سنتی و خاص منطقه به همراه انواع جشن ها و آیین ها برخوردار است. این استان هم چنین در مسیر عبوری زائرین بارگاه مقدس حضرت امام رضا(ع) قرارگرفته و موقعیت ترانزیتی این استان در کنار جاذبه های اکوتوریستی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آن، استان گلستان را در ردیف یکی از پر توان ترین مناطق ایران در زمینه جهانگردی قرار داده است. به روایت تاریخ، دین اسلام در اوایل قرن دوم هجری جایگزین دین مزدیسنا در طبرستان شده است.
اکنون بیشتر ساکنان منطقه شیعه مذهب اند; ولی در ناحیه ترکمن نشین گنبد و گرگان که در مجاورت با نواحی ترکمن نشین آسیای میانه قرار دارد اکثر اهالی سنی حنفی هستند. در استان گلستان، اغلب گرگانی ها به زبان فارسی روان سخن می گویند. هر چند که در گذشته آنان زبان مخصوص به خود داشتند، امابه مرور زمان، این زبان به فراموشی سپرده شد. البته در قدیم دشت گرگان سرزمین مستقلی به شمار می رفته ولی چون در بین دو منطقه مازندران و خراسان واقع شده بود فرهنگ و زبانش از آن ها تاثیراتی هم گرفته است. در ترکمانان نیز زبان ترکمنی رایج است.
● مکان های دیدنی و تاریخی
جاذبه های طبیعی استان گلستان عبارتند از:
▪ پارک ملی گلستان،
▪ تالاب گمیشان،
▪ پناه گاه حیات وحش میان کاله،
▪ آبشارلو،
▪ آبشار شیرآباد،
▪ آبشارباران کوه،
▪ آبشار زیارت،
▪ آبشار کبودوال،
▪ پارک جنگلی دلند،
▪ پارک جنگلی قرق،
▪ جزیره آشوراده،
▪ منطقه جنگلی نهارخوران
▪ منطقه حفاظت شده جهان نما.
بناهای تاریخی و دیدنی این استان نیز عبارتند از:
▪ آرامگاه مختوم قلی فراغلی،
▪ امام زاده روشن،
▪ پل آقا قلا،
▪ امام زاده نور (اسحاق)،
▪ امام زاده هندیجان،
▪ بازار قدیمی،
▪ برج رادکان باختری،
▪ پنج شنبه بازار قلا،
▪ تورنگ تپه،
▪ جمعه بازارگرگان،
▪ جمعه بازار گنبد،
▪ دوشنبه بازارترکمن،
▪ سد اسکندری (دیوار دفاعی)،
▪ قلعه ماران،
▪ کاخ اختصاصی،
▪ کاخ شاهین،
▪ کاخ آغا محمد خان،
▪ مدرسه سردار،
▪ مدرسه دارالشفا»،
▪ مسجد گلشن،
▪ مسجد امام حسن عسکری (ع)،
▪ مسجد و مدرسه کریم آبشار،
▪ موزه گرگان و میل گنبد قابوس.
جاذبه های طبیعی و تاریخی بالا به همراه جلوه های زندگی مردم و عشایر منطقه که دیدنی های جذاب استان گلستان هستند در مجموع این منطقه را از توان بالای گردشگری برخوردار کرده است.
● ترکمن ها در گلستان
استان گلستان محل سکونت اقوام ترکمن است که بخش دیگری از این ایل بزرگ نیز در جمهوری ترکمنستان زندگی می کنند.
نام ترکمن نخستین بار در دایره المعارف چینی قرن هشتم میلادی آمده است. هم چنین ترکمن را نام قومی از اقوام زرد پوست ترک زبان دانسته اند که از چندین هزار سال پیش در شمال دریاچه "ایسیک گول" (بالخاش) در شمال مغولستان زندگی می کرده اند. نویسندگان ایران برای نخستین بار در قرن پنجم هجری قمری به قومی ترک نژاد به نام ترک یا ترکمانان که در آسیای مرکزی ساکن بوده اند، اشاره می کنند.
طوایف ترکمن "گوگلان"، "یمرلی" و "آل علی" در جلگه های "کوپت داغ" و بعدا "ساریق"ها، "ارساری"ها و "سالر"ها در اطراف قوچان و بجنورد از شهرهای خراسان سکنی گزیدند و "یموت"ها به سمت شمال خراسان و رود اترک روی آورده و در قرن شانزدهم میلادی، طوایف ترکمن تمام ساحل خاوری خزر تا گرگان را تصرف کردند. در سال های بعد که از اقتدار شاهان ایران و خوانین کاسته شد، ترکمن ها به تردیج سلطه خود را به طرف خاور تا مرو گسترش دادند. بدین گونه این سرزمین طی چند قرن پهنه تاخت و تاز طوایف غز شده و توده های وسیع آن ها همراه مغول ها به ایران آمدند. با لشکرکشی تیمور به ایران و دیگر کشورهای مجاور، به همراه دیگر ایلات جا به جا شدند و با گذشتن از این سرزمین، بار دیگر همراه صفویه به ایران بازگشتند.
پس از تیمور، سلسله های ترکمانان "قراقویونلو" وسپس "آق قویونلو" به عنوان نیرومند ترین گروه ها به ترتیب در باختر و شمال ایران و سپس در ایران مرکزی و جنوبی ظهور کردند.
در زمان صفویه، شاه عباس صفوی برای حفظ ایالات خاوری از تاخت و تاز ترکمن ها و ازبکان، کردهای جنگ جو را از ولایات باختری به این سامان کوچ داد و پنج ولایت کردنشین در امتداد کلیه مرزها از استرآباد تا چناران به وجود آورد. اما کوچ کردها مانع تاخت و تاز ترکمانان نشد چرا که آن ها حریفانی هم زور بودند و هیچ یک از طرفین نمی توانستند به فتح نهایی دست یابند و این خطه هم چنان درگیر هرج و مرج باقی ماند. با وقوع جنگ های بین قبیله ای از یک سو و یورش خان های بخارا و خیوه از سوی دیگر، آشوب مناطق ترکمن نشین را فرا گرفت. این منازعات همراه با فشارهای امپراطوری روسیه به ویژه در مرزهای جنوب باختری، سبب افزایش سیل مهاجرت ترکمن ها به نواحی رود گرگان شد و این مهاجرت منجر به جنگ هایی بین ساکنان قبلی این نواحی با مهاجمان شد. براثر فشار طوایف یموت که به تازگی به این نواحی آمده بودند، طوایف گوگلان به سمت کوه های گلی داغ رانده شدند. باوجود مخالفت و نزاع بین ترکمن ها و همسایه های آن ها، ترکمن ها به تدریج تا قره سو و شمال خراسان را به تصرف خویش درآوردند. این طوایف که دربیش تر اوقات نقش مهمی در تعیین و تغییر حکومت های وقت ایفا می کردند، به سبب شیوه معیشت عشایری (دام داری و کوچ)، دراندک زمانی به مهاجمینی تبدیل می شدند که هر حاکمیتی ناگزیراز مقابله با آن ها می شد. ماموران سلسله قاجار که خود به کمک عشایر، به ویژه ترکمانان به حاکمیت رسیده بودند، با دست آویز قرار دادن شکایت مردم، بر ترکمن های یک جا نشین ظلم و ستم روا می داشتند. جنگ مرو بزرگ ترین حادثه سیاسی در تاریخ ترکمن ها در عصر قاجار به سال ۱۲۷۶ هجری قمری است.
تمایل دولت روس به تصرف خانات خیوه، بخارا و نیز تحریکات انگلیس در افغانستان و لشکرکشی دولت ایران به منظور گرفتن مالیات و خراج از ترکمن ها را می توان از جمله دلایل شروع این جنگ دانست. ترکمن ها که قادر به پرداخت خراج نبودند به کمک خان خیوه ارتش قاجار را شکست دادند. در نتیجه از نفوذ دولت ایران بیش از پیش کاسته شد و این نواحی تحت تسلط ترکمن ها باقی ماند و تا مدت ها بعد از این واقعه، خان نشین های خیوه به همراهی ترکمن ها تا ناحیه خراسان می تاختند و پس از غارت شهرهای این نواحی، مردم زیادی را به اسارت می گرفتند. این تهاجمات را عباس میرزا قاجار با آزاد کردن تعداد زیادی اسیر ایرانی از چنگ ترکمن ها و به اسیری بردن عده زیادی از آن ها پاسخ داد.
این لشگرکشی دولت مرکزی که با خون ریزی توام بود به آرامش نسبی در منطقه منجر شد. پیش از آن که قرن نوزدهم پایان یابد، آخرین تزارهای روس با فتح تاشکند، بخارا، خان نشین خیوه و فرغانه، خان نشین های آسیای میانه را خراج گزار روسیه کردند و تنها بخشی از سرزمین ترکمن ها در کنار مرز ایران باقی ماند. در این زمان دولت روسیه طوایف یموت را که عمده ترین نیروی ترکمن ها محسوب می شد، با دست آویز تامین امنیت راه های تجاری سرکوب کرد. با شکست بزرگ ترکمن در سال ۱۳۰۰ ه. ق، آخرین نقطه ترکمنستان و بقیه نواحی شمال خراسان (از دریای خزر تا رود تجن) به امپراطوری روسیه اضافه شد.
امضا قرارداد تحدید مرز آخال (۱۳۰۱ ه. ق) بین دولتین ایران و روس، مرز میان دو کشور را از روی نشانه های جغرافیایی تعیین کرد و زندگی ترکمن ها را که در آن هنگام در دو طرف مرز به امر کوچ مشغول بودند، مختل نمود.
با تحدید مرزها، ترکمانان حالت مردمی را یافتند که به دو دولت مالیات می دادند و در یک سو بخشی از خانواده و در سوی دیگر احشام و چوپانان ترکمنی زندگی می کردند. ترکمن ها که نمی خواستند مالیاتی به دولت روسیه بپردازند به ایران مهاجرت نمودند، اما دراین جا نیز با حکومت ایران که مایل به جمع آوری مالیات و محدود کردن قدرت نظامی و پایان دادن به اغتشاشات ترکمن ها بود، مواجه شدند. با این همه، گرچه پس از تحدید مرزها، ترکمن های اترک و گرگان رسما ایرانی محسوب می شدند، اما چنین می گفتند که هیچ ایرانی از مرز قلمرو آنان نمی گذرد، مگر این که ریسمانی به گردن داشته باشد.
درعرصه نبرد مشروطه خواهان و مستبدان، ترکمانان در صف مستبدان و مخالفین مشروطه قرار گرفتند و به غارت شهرها و روستاهای طرف دار انقلاب پرداختند. محمد علی میرزا- پادشاه قاجار- که بر ضد مجلس و مشروطه دست به کودتا زده بود، پس از برکناری، در میان ترکمن ها هم دستانی یافت و آن ها نیز به امید غارت و گسترش نفوذ خود به ولایات هم جوار، با او همراه شدند که با شکست ترکمن ها و پیروزی قوای مجاهدین مشروطه خواه، ترکمن ها به سرزمین های محل سکنای خود عقب نشینی کردند.
در دسامبر ۱۹۱۶ میلادی، سپاهیان روس با آتش و شمشیر در ادامه تعقیب ترکمن های ساکن آسیای میانه که دست به شورش زده بودند، از ولایت استر آباد گذشته و بی رحمانه یموت ها و زنان و کودکانشان را سرکوب کردند.
حکومت ایران که قادر به برخورد با این مداخله نظامی روسیه نبود، درمقابل تصرف این نواحی و نیز برخوردهای نظامی عکس العمل نشان نداد و این نواحی عملا به دست روس ها افتاد.
پس از انقلاب اکتبر(۱۹۱۷. م) در روسیه، حکومت شوروی در سال (۱۹۱۸. م) سپاهیان روس را از ایران خارج کرد و مناطق اشغالی را به دولت ایران باز گرداند. ترکمن ها را در درازای تاریخ سراسر جنگ و ستیز، از آن هنگام که در متن های تاریخی برای نخستین بار نام آن ها ذکر شده، همه حکومت ها (حتی آن ها که خود ترکمن بودند) پس از به قدرت رسیدن سرکوب کرده اند. آن ها سال ها بین دو مرز ایران و شوروی سابق در حال رفت و آمد بودند و عملا در تابعیت هیچ کدام قرار نداشتند، گاه خراج گذار این دولت ها بودند و گاه مردم ساکن آن نواحی را غارت کرده و آنان را به عنوان برده خرید و فروش می کردند. ترکمن ها در میان خود نیز با دشمنی، جنگ و ستیز پایان ناپذیری بر سر چراگاه روبرو بودند. چنان که دشمنی بین آتابای ها و گوگلان ها، آتابای ها و جعفربای ها، تکه ها با گوگلان ها و.... پایان ناپذیر به نظر می رسید. این منازعات تا زمانی که اقدامات حکومت ایران یعنی گسیل ارتش به سوی ترکمن های یموت و گوکلان در سال ۱۳۰۳ خورشیدی به آخرین شورش ترکمن ها انجامید، ادامه داشت.
در این شورش، ترکمن ها در پی کسب استقلال سرزمین های ترکمن نشین بودند، که این امر به اتحاد تمامی قبایل ترکمن (یموت و گوکلان) منجر شده بود. از آن رو قبایل ترکمن که قرن ها بر سر آب و مرتع دام با یک دیگر درگیر بودند، دشمنی را کنار نهادند و به منظور ایجاد خود مختاری در نواحی ترکمن نشین، به نفاق بین ایل ها و طوایف پایان دادند. با این همه، با وجود قدرت نظامی قابل توجه ترکمن ها، دولت مرکزی ایران در سال ۱۳۰۴ خورشیدی با روش های مختلف و حمله نظامی و استفاده از سلاح های مدرن و تحریم اقتصادی، آن ها را سرکوب کرد. عده ای ازسران شورشی اعدام شدند و گروهی به آن سوی مرزها گریختند.
حکومت مرکزی سرکوب خود را با سوزاندن آلاچیق ها و تخته قاپو کردن ترکمن ها تسریع کرد. گرچه با آغاز جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین و تضعیف دولت مرکزی، فرصتی کوتاه به دست آمد و گروهی از ترکمن ها نیز به زندگی کوچ نشینی روی آوردند، اما دوران آن کوتاه بود و با قدرت گیری مجدد دولت پایان گرفت. سرانجام فشارهای حکومت بر ترکمانان تعدیل یافت و به سبب جاذبه های اقتصادی و کشاورزی بعد از اصلاحات ارضی (سال ۱۳۴۱ ه.ش)، گروهی از ترکمن ها به کشت و زرع و عده ای به شهرها روی آوردند. این قوم هم اکنون در صلح و صفا در محدوده استان گلستان زندگی می کنند و بیش تر آن ها یک جا نشین شده اند.
● آداب و رسوم
استان گلستان با داشتن تاریخ کهن پنج هزار ساله و سکونت اقوام مختلفی چون فارس، ترکمن، ارامنه، کرد، بلوچ، عرب و... از تنوع قومی و فرهنگی خاصی برخوردار است به گونه ای که می شود چنین پنداشت استان گلستان خود ایرانی کوچک است. این اقوام با این که هر یک، فرهنگی ویژه خود را دارا هستند، سالیان سال است که به آداب و رسومی که برخی از آن ها مشترک بین این اقوام و برخی هم ویژه گروهی از آنان است.
▪ عید باستانی نوروز
این عید یکی از اعیاد باستانی و برجسته ایرانیان است که از گذشته ای دور تا به اکنون با مراسمی خاص برگزار شده است. در استان گلستان نیز از اوایل اسفند در برخی از نواحی گروه دو نفره نوروزخوانان اشعاری را که به مناسبت فرارسیدن عید نوروز سروده شده می خوانند و از صاحبان منازل مژدگانی می گیرند. مردم مژدگانی دادن را شگون دانسته و مقدم آن ها را به عنوان پیام آوران بهار گرامی می دارند. در آخرین چهارشنبه هر سال هم با شادی به استقبال نوروز رفته و با روشن کردن آتش در چند نقطه و پریدن از روی آن را جشن می گیرند.
همه گلستانی ها با هر قومیتی که دارند با پوشیدن لباس های نو و پهن کردن سفره هفت سین در تعطیلات نوروز به دیدار یکدیگر می روند در روز سیزدهم نیز آن ها به دامن طبیعت رفته و نحسی سیزده را باسیر در طبیعت از بین می برند.
▪ عید قربان
این عید، عیدی بزرگ برای مسلمانان است. در این عید، ترکمن ها خانه های خود را آراسته و تزیین می نمایند. بهترین لباس های خود را پوشیده و شیرینی های گوناگون را فراهم می نمایند و چشم به راه مهمان می نشینند. این رسم، به مانند عید نوروز باستانی ایرانیان است. در گذشته، ترکمن ها تنها خوراک های گوناگونی را از گوشت پخته و آن ها را برای همسایگانشان می فرستادند و سال خوب و پربرکتی برای آنان آرزو می کردند. هم چنین در عید قربان پسران و دختران بیشتر از معمول به بازی می پردازند. از جمله این که تعدادی پسر و دختر در جایی گرد هم می آیند و با چند چوب و ریسمان، تابی را که در اصطلاح محلی به آن سنجق می گویند، درست کرده و تاب می خورند و به دید و بازدید یکدیگر می روند. مردم توانگر فارس زبان استان گلستان هم قربانی کرده و این روز را جشن می گیرند.
▪ ماه مبارک رمضان و عید فطر
ترکمن ها چند روز پیش از فرارسیدن این ماه گوسفند می کشند و همسایگان و خویشاوندان را برای تناول فرا می خوانند.
▪ جشن شصت و سه سالگی
در بین مردم ترکمن مرسوم است که هر یک از مردان که به سن شصت و سه سالگی می رسد به پاس بزرگداشت شصت و سه سال زندگی حضرت محمد (ص) جشنی را به پا می دارد. این جشن که به زبان ترکمنی بدان آق قویون (گوسفند سفید) می گویند. با توجه به وضع مالی شخص برگزار کننده ممکن است مفصل یا مختصر باشد. حداقل این که باید با غذای مختصری آب گوشت از مدعوین پذیرایی شود و اگر هم صاحب جشن توانایی مالی داشت یک یا دو بره و گوسفند سفید یا بز را ذبح کرده و در میان خانواده ها تقسیم می کند و گاه ممکن است مراسم کشتی و مسابقه اسب سواری هم ترتیب دهند. در مراسم کشتی گیری، روستائیان دور دست نیز شرکت می کنند. به برندگان این مسابقات، از طرف صاحب جشن یا خویشاوندان نزدیک او، پول نقد یا پارچه و پیراهن به عنوان جایزه می دهند. ناگفته نماند که ترکمن ها در سفید بودن بز یا گوسفندانی که برای این جشن قربانی می شود، اصرار نمی ورزند.
▪ رقص خنجر
در این رقص که با حرکات متهورانه ای هم همراه است، ابتدا جوانان ترکمن لباس های سنتی خود را پوشیده به دور هم حلقه زده و دست به گردن یکدیگر می اندازند. بعد شمشیر دار در میان قرار گرفته و ذکر خوانده می شود. تعداد خاصی در عدد ذکرخوانان مطرح نبوده و گاه شش و گاه هشت نفر یا بیشتر در میان می آیند و به ذکرخوانی می پردازند. این رقص زیبا که سراسر هیجان، حرکات و فریاد است آن قدر ادامه پیدا می کند تا یکی از افراد از شدت التهاب غش کند و بیفتد. سپس شمشیردار به گوش او غزلیاتی می خواند تا به هوش آید.
● نگاهی به شهرستان گنبد کاووس
این شهرستان با مساحت ۵۰۷۱ کیلومتر مربع در بخش شرقی استان گلستان واقع شده و از طرف شمال به جمهوری ترکمنستان، از طرف غرب به شهرستان های علی آباد، آق قلا و گرگان، از طرف شرق به شهرستان های کلاله و مینودشت و از جنوب به شهرستان های آزاد شهر و رامیان محدود است.
ناهمواری های شهرستان گنبد کاووس از مناطق کوهستانی و جلگه ای تشکیل شده. حد فاصل بین گرگان رود و نوار مرزی ترکمنستان که در بخش داشلی برون قرار گرفته، مناطق استپی وسیعی را در بردارد. این مناطق، مهمترین مراتع قشلاقی اند. آب و هوای این شهرستان در ارتفاعات آزادشهر و رامیان، معتدل و کوهستانی بوده و در شمال گرگان رود به سوی مرز ترکمنستان به آب و هوای نیمه بیابانی معتدل و نیمه خشک تبدیل می شود. میزان بارندگی آن هم از جنوب به شمال و از شرق به غرب کاهش می یابد.

وبگردی
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی