سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

سکوت اعراب‌ گستاخی رژیم صهیونیستیی


سکوت اعراب‌ گستاخی رژیم صهیونیستیی
تشدید حملات اخیر رژیم صهیونیستی در باریکه غزه باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از مردم مظلوم فلسطین بویژه کودکان شد. جنایات رژیم صهیونیستی در شرایطی ادامه دارد که جامعه جهانی همچنان شاهد سکوت و انفعال نهادها و سازمان‌های بین‌المللی بویژه شورای امنیت است.
دولت‌های عربی منطقه نیز به جای اتخاذ موضع جدی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، سیاست سکوت و بعضا همسویی با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته‌اند.
مجموعه این عوامل بدون تردید باعث گستاخ‌تر شدن سران صهیونیستی در ارتکاب جنایات ضدبشری علیه ملت مظلوم فلسطین شده است.
اگرچه بسیاری از نهادهای بین‌المللی، منطقه‌ای و شخصیت‌ها، جنایات اخیر رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌اند، واقعیت آن است که صرف صدور بیانیه‌های محکومیت، هیچ مشکلی از مردم فلسطین را حل نخواهد کرد.
به دنبال چند روز حملات پی‌درپی اسرائیل به غزه و کشتار ده‌ها غیرنظامی فلسطینی، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، تنها به ابراز نگرانی نسبت به افزایش خشونت‌ها بسنده کرده است.
سخنان منفعلانه بان‌کی‌مون مبنی بر این که رژیم صهیونیستی به تمامی تعهداتش براساس قوانین انساندوستانه و حقوق بشری عمل کند، بیانگر ناکارآمدی و ناتوانی مطلق سازمان ملل و بویژه شورای امنیت در جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی است.
اتحادیه بین‌المجالس در قطعنامه پایانی نشست اخیر شورای اجرایی خود در قالب یک ماده اضطراری، خواستار مداخله پارلمان‌ها در پایان دادن به مناقشات در جهان بویژه رفع محاصره از مردم غزه شد.
دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی نیز همانند گذشته با صدور بیانیه‌ای نمایشی، کشتار اخیر مردم مظلوم فلسطین در باریکه غزه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و خواستار برخورد شدید مجامع بین‌المللی در برابر جنایات صهیونیست‌ها شد اما مساله عمده این است که عملکرد سازمان کنفرانس اسلامی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی صرفا به صدور بیانیه‌های محکومیت خلاصه شده است.
کشورهای عربی به جای اتخاذ موضع جدی به منظور وادار کردن رژیم صهیونیستی جهت پایان دادن به جنایاتش علیه مردم فلسطین، اخیرا میزبان وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی بوده‌اند. بر این اساس به نظر نمی‌رسد محکوم کردن تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به باریکه غزه توسط شورای همکاری خلیج فارس مورد توجه قرار گیرد.
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به جای ترغیب کشورهای عربی و مسلمانان جهت حمایت از مردم فلسطین، خواستار برخورد قاطع جامعه جهانی با رژیم صهیونیستی شده است. عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز هجوم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه را به عنوان هولوکاست اسرائیل محکوم کرد.
اتحادیه عرب، اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را جنایات جنگی نامید و پایان تهاجمات و خونریزی‌ها را خواستار شد.
در این میان، دولت مصر اخیرا درصدد میانجیگری میان حماس و رژیم صهیونیستی برآمده است. به گفته احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر، طرح میانجیگری مصر شامل سه نکته است. نخست این که هرگونه شلیک موشک از سوی غزه به اسرائیل باید متوقف شود و در مقابل اسرائیل نیز فعالان فلسطینی را در داخل غزه هدف قرار ندهد.
محور دوم طرح مذکور بر مبادله ۴۰۰ اسیر فلسطینی با یک سرباز اسرائیلی تاکید دارد. سومین محور نیز گشایش گذرگاه مرزی غزه و سرزمین‌های اشغالی با کمک ناظران اروپایی است تا هم مردم بتوانند به خارج از غزه رفت و آمد کنند و هم مواد غذایی، دارو و دیگر کالاهای مورد نیاز برای فلسطینیان ارسال شود.
در همین حال مذاکرات محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ایهود اولمرت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیهوده ارزیابی شده است.
به گفته واصل ابویوسف، دبیرکل جبهه آزادیبخش فلسطین، مذاکرات اخیر میان محمود عباس و اسرائیلی‌ها در دور یک حلقه گمشده می‌چرخد و تاکنون نیز به نتیجه‌ای نرسیده است.
از سوی دیگر جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق امریکا و از عوامل امضای پیمان کمپ دیوید نیز وارد عرصه تحولات خاورمیانه شده است. مقامات دولت امریکا سفر کارتر را بی‌حاصل، شخصی و خارج از چارچوب سیاست‌های دولت امریکا خواندند اما همزمان از کارتر خواستند برای دیدار رهبران حماس به سوریه نرود.
مقامات صهیونیستی نیز اعلام کردند هرگز اجازه نمی‌دهند کارتر با سران حماس در غزه دیدار کند و غزه را به روی وی بستند. بدین ترتیب هیاتی از حماس راهی مصر شد تا با کارتر دیدار کند، اما در مجموع سفر منطقه‌ای کارتر با ابهاماتی مواجه است که دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی در مورد آن مطرح شده است.
در این میان اختلاف نظر میان گروه‌های فلسطینی، سکوت نهادهای بین‌المللی و انفعال و بی‌تحرکی کشورهای عربی، فرصت مناسبی را برای بهانه‌جویی رژیم صهیونیستی فراهم کرده است تا به بهانه عید پاک یهودی، کرانه باختری و باریکه غزه را به نحوی گسترده محاصره امنیتی کرده و جنایت دیگری آفریدند. اما سوال اساسی جهان اسلام از دولت‌های عربی این است که با سکوت و بی‌تحرکی خود در قبال تحولات فلسطین و بعضا همسویی با رژیم صهیونیستی ره به کجا می‌برند؟
آیا وقت آن نرسیده است که به جای پرداختن به مباحث اختلاف‌برانگیز منطقه‌ای، به کمک مردم مظلوم فلسطین بشتابند؟
آیا با گذشت سال‌ها هنوز به ماهیت سیاست سلطه‌جویانه و زیاده‌خواهانه رژیم صهیونیستی در تسلط بر منطقه پی نبرده‌اند؟
اگر روزی رژیم صهیونیستی به سراغ آنان آید، چه خواهند کرد؟
احمد مقیمی‌
منبع : روزنامه جام‌جم