جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


شادی در درون ماست


شادی در درون ماست
آیا شما انسان شادی هستید؟ یا برعکس همیشه به نیمه خالی لیوان نگاه می‌کنید؟ اطرافیان در مورد شما چه نظری دارند؟ دوستانتان از مصاحبت با شما لذت می‌برند و در کنار شما احساس خوشحالی می‌کنند؟
اینکه شما انسان شاد یا غمگینی باشید تا حدود زیادی به خودتان بستگی دارد، ما باید به یاد داشته باشیم سکان زندگی را با تمام سختی‌هایش خودمان در دست بگیریم و اجازه ندهیم زندگی و مشکلات به‌طور کامل تمام وجود و هستی ما را احاطه کرده و ما را به پیش ببرد.
این ما هستیم که می‌توانیم با نگاه کردن به نیمه پر لیوان (هر چند اندک) با عینکی زیباتر دنیا را نگاه کنیم. شادی و خوشحالی چیزهایی هستند که هر کس باید آن را در درون خود بجوید و هچ‌کس غیر از خود ما نمی‌تواند در این مورد کاری انجام دهد.
شاید حرف‌ها، شوخی‌ها و قرارگیری در برخی جمع‌ها برای مدت زمان کوتاهی بتواند در فرد شادی ایجاد کند اما این نوع شادی دوام زیادی نخواهد داشت و خیلی زود و با قرارگیری در شرایط جدید از بین خواهند رفت.
باید به یاد داشته باشیم که جای شادی در قلب ماست و اگر هم در بیرون به دنبال آن می‌گردیم بهتر است فقط به دنبال بهانه‌ای باشیم برای شکوفایی شادی درونی اگر بتوانیم سرچشمه شادی را پیدا کنیم و با نگاه کردن به قلب و روحمان منابع عظیم و بی‌کران آن را کشف کنیم قادر خواهیم بود با شناخت بهتر شادی وضعیت ایده‌آلی در زندگی فراهم کنیم و در هر موقعیت و با هر سختی آن را حفظ کنیم.
باید بپذیریم که زندگی انسان‌ها با هم متفاوت است و برای همه سختی‌ها و کاستی‌هایی وجود دارد اما با این همه استانداردهایی برای شاد بودن تعیین نشده است. شادی به‌طور مطلق حاصل یک انگیزه درونی است.
در زندگی همه ما عناصر شاد کننده و بهانه‌های غم و غصه به‌وفور وجود دارد اما این ما هستیم که باید انتخاب کنیم. گاهی یک اتفاق ناراحت‌کننده زندگی فردی را تا پایان عمر تحت‌تاثیر قرار می‌دهد اما همین اتفاق برای دیگری صرفاً حادثه تلخی است که در مقطعی از زندگی رخ داده و فراموش شده است.
این انتخاب به شما بستگی دارد، اگر اهل آه و ناله و غصه باشید، حتی در خوش‌ترین لحظات هم طعم تلخ آن اتفاق را با خود خواهید داشت.
این افراد هم لحظات شادی‌آور را موقتی می‌دانند و همیشه منتظرند یک اتفاق بد حالشان را خراب کند. آنها نمی‌توانند از زندگی شاد خود لذت ببرند.
این در حالی است که یک انسان شاد موقعیت‌های ناراحت‌کننده را به امید فردایی روشن و خوب تحمل می‌کند و کل زندگی را یک داستان شاد و خوشحال‌کننده می‌داند.
● برای شاد زیستن چند راهکار به شما توصیه می‌کنیم:
▪ نعمت‌ها و چیزهای شادی‌آور زندگی‌تان را بشناسید و یادآوری کنید.
▪ از خودتان بپرسید «چه چیزی برایم بیشترین اهمیت را دارد؟» سعی کنید به ارزش‌های خود توجه کنید و به ارزش‌هایی بها دهید که در زندگی به کار می‌روند. توقعات و انتظارهای غیرقابل کنترلی را که نمی‌توانید به آنها مسلط شوید، برای خودتان ایجاد نکنید.
▪ به واقعیت‌ها بیندیشید.
▪ از مسیری که آغاز کرده‌اید و جلو می‌روید لذت ببرید.
▪ یک فعالیت تازه و جذاب جدید را آغاز کنید. کاری که همیشه و در رویاهای دور کودکی‌تان آن را دوست داشتید و به شما احساس خوبی می‌دهد.
▪ از وسواس زیاد خودداری کنید.
▪ مثبت فکر کنید.
▪ با آنچه در اختیار دارید کار کنید.
▪ توجهتان را به موضوعات بی‌اهمیت معطوف نکنید.
▪ به خدا توکل کنید.
▪ در زندگی‌تان تعادل برقرار کنید. کسی که زندگی متعادلی دارد چه از نظر مالی و چه از نظر روانی، در نهایت می‌تواند انسان شادی هم باشد. هر کسی برای شاد بودن آستانه‌ای دارد. ممکن است عاملی باعث شادی شما باشد که دیگری را شاد نکند.
ممکن است عاملی شما را اندوهگین کند اما باعث شادی دیگری شود. شادی واقعی، شادی است که مکان و زمان در آن تاثیری ندارد و بهترین مثالی که می‌تواند نشان دهنده این نوع شادی باشد ارتباط شادمانه کودکان با یکدیگر است. نوعی شادی توأم با خلاقیت.
محبوبه اعظمی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید