یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ / Sunday, 21 January, 2018

روابط عمومی تشریفاتی


روابط عمومی تشریفاتی
روابط عمومی به عنوان بازوی توانمند مدیریت، از مهم‌ترین واحدهای هر سازمانی به شمار می‌آید.
این بخش می‌تواند در پی انجام وظایف سازمانی خویش به عنوان یک کانال ارتباطی بین سازمان با درون و بیرون آن عمل کند. اما روابط عمومی‌های ایران به ویژه در شهرستان‌ها توان لازم را برای انجام وظایف مربوطه ندارند که این خود ریشه در مشکلاتی دارد که شاید تا حدود زیادی عدم تحقق فرهنگ قوی و سالم به خصوص در کشورهای جهان سوم،‌ از مهم‌ترین دلایل آن باشد.
روابط عمومی در سال‌های اول پس از انقلاب اسلامی از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده و به پیروی از آن کارایی لازم جهت تحقق اهداف سازمانی را نیز نداشت و به غلط وظایفی را به عهده می‌گرفت که اثرات مخرب آن هنوز در اکثر روابط عمومی‌های سازمان‌های موجود در تهران به چشم می‌خورد. این اثرات در شهرستان‌ها به مراتب بیش از تهران است. طوری که اکثر روابط عمومی‌های بومی و منطقه‌ای بر اساس همان وظایف غلط، شرح وظایف سازمان خود را تعریف کرده و به امور تشریفاتی از جمله برگزاری مراسم عزاداری، جشن و غیره می‌پردازند.
یکی از نکات کلیدی فقر فرهنگی در جوامع سوم به ویژه ایران نگاه از بالا به پایین در سطح جامعه است که به دنبال آن ارتباطات انسانی به صورت عمودی و یک سویه برقرار می‌شود. مدیران و کارشناسان روابط عمومی که عضوی از این جامعه هستند نیز از این قاعده مستثنی نمی‌شوند. همین نگاه یک سویه و یک طرفه باعث شده اکثر مدیران روابط عمومی‌ها از جایگاه مشاوره مدیرعامل در سازمان‌ها نزول کرده و این امر مهم به غیر واگذار می‌شود.
نگاه از بالا به پایین با توجه به شرایط حاکم بر محیط شکل می‌گیرد که به مرور زمان قابل تغییر است و می‌توان آن را به سمت ارتباط افقی و دوسویه سوق داد که البته رسانه‌ها در تحقق این امر نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند.
یکی از مسایل بسیار عمده که باعث عدم توسعه و پیشرفت واحد روابط عمومی می‌شود، عدم برخورداری از نیروی متخصص و کارآمد است که این نقطه ضعف در شهرستان‌ها و مناطق بومی به شدت به چشم می‌خورد. اکثر مدیران روابط عمومی دارای مدرک دیپلم و یا کارشناس سایر رشته‌ها هستند (۸۸ درصد از مدیران دارای تحصیلات غیرمرتبط هستند) و واحدهای روابط عمومی بسیار محدود و کوچک است و گاهی اوقات یک پرسنل، هم به عنوان کارمند و هم به عنوان مدیر ایفای نقش می‌کند.
ابزار کار و امکانات گسترده باعث می‌شود روابط عمومی‌ها قوی‌تر جلوه کنند که متاسفانه در سایر استان‌های ایران روابط عمومی‌ها دارای یک اتاق بسیار کوچک هستند و تعداد زیادی از آنها حتی یک رادیو و یا یک خط تلفن نیز ندارند.
به طور مشخص اگر بتوانیم در سازمان خود تمامی مناسبات ارتباطی را با محیط پیرامونی اعم از مشتریان، رسانه‌ها،‌ پرسنل و نظایر آن که قرار است بین آنها رابطه داده و ستاده برقرار شود، تبدیل به روندی مکانیزه کنیم، به روابط عمومی دیجیتالی و الکترونیکی دست یافته‌ایم. حال این سئوال مطرح می‌شود که چند درصد از روابط عمومی‌های استان‌ها مجهز به سیستم رایانه است و چند نفر از کارکنان روابط عمومی می‌توانند به راحتی با این ابزار ارتباطی کار کنند و چقدر بودجه جهت تهیه ابزارهای ارتباطی در اختیار این واحدها گذاشته می‌شود؟
داشتن قدرت اجرایی، یکی از ویژگی‌های عمده روابط عمومی‌هاست که این مهم در شهرستان‌ها کمتر به چشم می‌خورد و مدیران ارشد سازمان‌ها سازمان خود را سلیقه‌ای و فامیلی، اداره می‌کنند در چنین زمانی روابط عمومی از وظایف اصلی خویش باز می‌ماند و مجبور به پوشش نقاط ضعف مدیریت یا سازمان می‌شود.
بی‌توجهی به جایگاه روابط عمومی در سازمان باعث شده سایر واحدها نیز نقش آن را نادیده بگیرند. متاسفانه در بیشتر روابط عمومی‌های استان‌ها مدیران روابط عمومی به طور مستقیم زیر نظر مدیر عالی سازمان فعالیت نمی‌کنند و از تصمیمات مدیران ارشد بی‌خبرند و سایر واحدها،‌ این اطلاعات را به آنها دیکته می‌کنند که این امر موجب ضعیف‌تر جلوه کردن روابط عمومی‌ها می‌شود.
مشکل دیگر در خصوص آزادی بیان در واحدهای روابط عمومی‌هاست. کارشناسان روابط عمومی، برای اینکه با ارایه نظر خود موجب رنجش و آزار مدیران نشوند، سعی می‌کنند کمتر صحبت کنند و عقاید خود را هر چند درست باشد، مطرح نکنند. هم‌چنین اکثر کارکنان روابط عمومی از موقعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند. بنابراین اکثر آنها در کنار این کار دو یا سه شغل دیگر دارند که همین قضیه باعث می‌شود فعالیت‌های آنها ضعیف‌تر جلوه کند و گاهی دیده شده متاسفانه پرسنل روابط عمومی در حضور جمع و سایر کارکنان سازمان مورد انتقاد قرار می‌گیرند و بی‌جهت بازخواست می‌شوند که شاید اصلا منصفانه نباشد.
هر فردی پس از مدتی حتی اگر در بهترین دانشگاه‌های دنیا نیز تحصیل کرده باشد، اطلاعاتش قدیمی می‌شود. بنابراین باید همواره سعی کند خود را با توجه به نیاز جامعه و مشتریان به آموزش‌های جدید تجهیز کند که البته خیلی از مدیران سازمان‌ها فکر می‌کنند اگر مدیر روابط عمومی و یا کارشناسان آن واحد آموزش ببینند، جایگاه مدیران ارشد کم‌رنگ‌تر شده در نتیجه سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است، با آموزش پرسنل و هزینه کردن در این خصوص فعالیت کنند. همان طور که می‌دانیم استخدام اولین مرحله در خصوص انتخاب نیروی انسانی است که مسایل دیگر از جمله آموزش، بهسازی و نگهداری باید بلافاصله بعد از استخدام یک کارمند مدنظر مدیران قرار گیرد.
از طرفی هنوز مدیرانی هستند که به روابط عمومی توجه کافی نداشته و آن را به عنوان یک واحد لوکس در نظر می‌گیرند تا یک واحد ضروری که توسعه سازمان متبوع آنهاست. این‌گونه مدیران اغلب از موارد غیرکیفی و بی‌انگیزه برای مشاغل روابط عمومی استفاده می‌کنند و غافل هستند که یک مسئول قوی و توانمند روابط عمومی نشانه مدیریت کارآمد و پرقدرت آن سازمان است و عدول از دستورات توسط مدیران روابط عمومی امنیت شغلی آنها را به خطر می‌اندازد. روابط عمومی جدا از مدیریت نیست و نباید در حاشیه عمل کند و هر مدیری سزاوار روابط عمومی است که دارد. هر قدر به این واحد بها بدهد، نتیجه‌اش را هم می‌بیند و هر قدر منزلت آن را پایین فرض کند باز اولین ضربه بازگشتی به خود سازمان می‌رسد.
در پایان باید اشاره کرد در کشور ما روابط عمومی هنوز به عنوان یک واحد لوکس و تزیینی عمل می‌کند و مدیران ارشد نیز به امکاناتی که این واحد می‌تواند در اختیار آنها قرار دهد،‌ آگاهی ندارند شاید کم‌کاری و ناآگاهی پرسنل و مدیران روابط عمومی از حقوق خود نیز یکی از آسیب‌های روابط عمومی بومی منطقه‌ای است. موارد زیر جهت توسعه سازمانی روابط عمومی پیشنهاد می‌شود.
● پیشنهادات
ـ ایجاد وفاق عمومی تمامی کارکنان روابط عمومی‌ها در شهرستان‌ها
ـ تلاش در جهت ارتقای رضامندی پرسنل روابط عمومی از این شغل.
ـ توجه به ارتقای توان تخصصی و مهارتی پرسنل.
ـ ایجاد ارتباط با انجمن‌های روابط عمومی در داخل و خارج از مرزها.
ـ دادن بورسیه تحصیلی به کارکنان روابط عمومی جهت آموزش در سایر کشورها.
ـ انتخاب بهترین کارشناسان روابط عمومی در استان‌ها.
ـ تجهیز روابط عمومی به کتابخانه‌ تخصصی روابط عمومی.
ـ اطلاع‌رسانی تازه‌های روابط عمومی در استان‌ها از طریق انتشار نشریه تخصصی و علمی.
ـ ارایه دادن بودجه مناسب در اختیار روابط عمومی
ـ برنامه‌ریزی مناسب در چارچوب اهداف ؟.
ـ افزایش قدرت تصمیم‌گیری توسط مدیران روابط عمومی.
ـ مکانیزه کردن روابط عمومی‌های سنتی و سلیقه‌ای.
ـ همکاران سازمان‌های رسانه‌ای به کارکنان واحدهای روابط عمومی جهت اخذ حقوق خود از جامعه.

نویسنده : رضا روئیگری زواره،‌ غلامرضا قربانی، ابوالفضل بنار

منبع : انجمن روابط عمومی ایران

مطالب مرتبط

لطف بیش از حد به همکاران جایز نیست


لطف بیش از حد به همکاران جایز نیست
نتایج تحقیقات جامعه شناسی و روانشناسی سازمانی و شغلی نشان میدهد که آن دسته از کارمندان دفتری که نسبت به نیازهای دیگران حساس بوده، با وجدان و وظیفه شناس باشد و در کل شخصی مطبوع به نظر برسد، بسیار کمتر از دیگران شانس ترفیع مقام خواهد داشت.
دکتر نیکوس بوزیونلوس (Nikos Bozionelos) از دانشگاه شفیلد انگلستان در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام داده است و میگوید دلیل این امر این است که کارمندان مذکور، نیازهای خود را در اولویت قرار نمیدهند. " افراد ملایم و مطبوع استعداد فراوانی در از خودگذشتگی دارند و مصالح خود را به خاطر دلخوشی دیگران به خطر می اندازند.
وی در اینجا به نکته بسیار مهمی اشاره میکند:" از آنجایی که افراد " خوب" تنها برای رظایت دیگران کار میکنند، معمولا وظایفی کم ارزش و پر زحمت که هیچکس دیگر انجام نمیدهد، به آنان واگذار میشود و این عده در نهایت تنها به انجام اموری میپردازند که در ارتقا حرفه ای آنان هیچ تاثیری ندارد.
اصولا فرهنگ غالب بر محیط کار نیز، اقتدار و حتی تهاجم را بیشتر میپسندد." گری نامی (Gary Namie) محقق و نویسنده نیز چنین نظری دارد، به گفته او "خوب بودن آدم را در دردسر میاندازد. خوبی موجب استثمار شدن است."
به گفته دکتر لویس فرانکل (Lois Frankel) ، افراد خوب به چند روش مختلف پایه کار خود را تحلیل میبرند که در اینجا به پنج مورد از رایج ترین آنها و روشهایی برای خارج شدن از این دایره اشاره شده است.
شما ...
۱) اجازه میدهید اشتباهات دیگران موجب دردسرتان شود.
قبل از اینکه برای هماهنگی با اشتباه شخصی دیگر، کل برنامه زندگی خود را تغییر دهید، نقاط ضعف و قوت پذیرفتن یک خواسته نامعقول را بسنجید. گاهی اوقات برای خاموش کردن آتش شما انتخابی ندارید جز اینکه به سرعت وارد عمل شوید. اما در مقابل زمانهایی نیز وجود دارند که شما در آن حد آزادی عمل دارید که بایستید و بگویید :" این آن چیزی نیست که ما از ابتدا درباره اش گفتگو کرده و به توافق رسیده ایم.
از آنجایی که من باید برای انجام این برنامه جدید زمان بیشتری را به بررسی و کار اختصاص دهم، نمیتوانم آنرا در زمان پیشنهادی به پایان برسانم." نظر خود را طوری بیان کنید که شخص مقابل متوجه شود که قصد شما ارایه بهترین خدمات ممکن است و شما به همین دلیل به دنبال زمان و امکانات بیشتر هستید.
۲) میگذارید دیگران به خاطر ایده های شما امتیاز بگیرند
تا کنون پیش آمده پیشنهاد جالبی را مطرح کنید و هیچ کس به آن توجهی نکند؟ و آیا متوجه شده اید که این پیشنهاد اجرا شده و شخص دیگری از مزایای آن برخوردار شده است؟ برای جلوگیری از دزدیده شدن ایده هایتان، حتما آنها را به صدای بلند و با اعتماد به نفس بیان کنید یا آنها را به صورت مکتوب برای مقام مسئول بفرستید.
اگر در جلسه ای بودید که کسی پیشنهاد شما را از طرف خود بیان کرد، با گفتن چیزی مانند این " به نظر میرسد که شما هم با آنچه من قبلا گفته ام موافق هستید، متشکرم و همینجا اعلام میکنم که در اینباره میتوانید روی کمک من هم حساب کنید." توجه دیگران را به خود جلب کنید.
۳) در مواقع غیرضروری عذرخواهی میکنید.
معذرت خواهی را برای زمانی که واقعا خرابکاری کرده اید نگهدارید. اگر دچار اشتباهی شدید که واقعا ارزش عذرخواهی داشته باشد، تنها یک مرتبه پوزش بخواهید و سپس وارد مرحله رفع مشکل شوید. مشکل پیش آمده را به طور واقع بینانه ارزیابی کنید و روشهای برای رفع آن بیاندیشید. همواره از جایگاه برابر با قضیه برخورد کنید.
برای مثال : " با درنظر گرفتن اطلاعاتی که در ابتدا در اختیار من قرار گرفته بود، من به هیچ وجه نمیتوانستم حدس بزنم که شما چنین انتظاری داشته اید. اگر درباره آنچه درنظر دارید اطلاعات بیشتری به من بدهید، من اصلاحات لازم را اجرا خواهم کرد."
۴) بدون وقفه کار میکنید.
از تعطیلات خود استفاده کنید و همچنین ناهار خوردن را فراموش نکنید. بی وقفه کار کردن موجب میشود که سراسیمه، بی کفایت و فاقد مهارت به نظر برسید. این کار بازده شما را هم کم میکند. به گفته کارشناسان برای برخوردار بودن از حداکثر تمرکز و دقت باید هر ۹۰ دقیقه یکبار به خود استراحت بدهید.
۵) کار دیگران را برایشان انجام میدهید.
مواقعی که دیگران بدون اینکه واقعا نیازی باشد، شما را مامور انجام کارهایشان میکنند تشخیص دهید و با تمایل خود برای رفع مشکل همه، مبارزه کنید. تمرین کنید بدون اینکه ناراحت یا عذرخواه به نظر برسید بگویید" خیلی دلم میخواست کمک کنم اما واقعا درگیرم." و گفتگو را ادامه ندهید.
شکی نیست که خوب بودن به هیچ وجه بد نیست بلکه اگر متوجه اعمال خود باشید و بتوانید تمایل طبیعیتان به کم ارزش دانستن و بی توجهی به نیازهای خود را کنترل و تعدیل کنید، میتواند محسناتی هم داشته باشد. اما آیا واقعا میخواهید روی سنگ قبرتان بنویسند :"در اینجا کسی آرمیده که همواره در محل کار نیازهای دیگران را به خواسته های خود ترجیح میداد."؟

وبگردی
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد!
سلطان حاشیه از عکس مادرزنش رونمایی کرد! - محسن افشانی بازیگر سینما و تلویزیون از جدیدترین عکس حاشیه ای خود با مادر زنش رونمایی کرد.
کتابت قرآن روی بدنه یک کاردستی کشتی و نامیدن آن به سفینة النّجاة !
کتابت قرآن روی بدنه یک کاردستی کشتی و نامیدن آن به سفینة النّجاة ! - گزارشی از تصویری که چند روز پیش توسط برخی در فضای مجازی با نام قرآن طلا انتشار یافت
سرگیجه پلاسکو
سرگیجه پلاسکو - وام ٣٠٠‌میلیون تومانی تبدیل به رویای آنها شده؛ داغ پلاسکو برای کسبه هنوز تازه است. وامی که بعد از سوختن پلاسکو در بوق و کرنا کردند، امروز فقط به یکی از ساکنان پلاسکو داده شده و سهم دیگر کسبه انتظار است.
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند
عباس عبدی به سردارسلیمانی : جانفشانی‌ها تبدیل به سرمایه ملی نشده‌اند - یکی از موارد پیش‌آمده در این اعتراضات آتش‌زدن پرچم کشور بود که واکنش و تاسف بسیاری را برانگیخت؛ به طوری که مقام رهبری نیز به آن اشاره کردند. در آخرین واکنش‌ها...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها