جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی میزان و علل مرگ و میر مادران در اثر عوارض مستقیم ناشی از حاملگی و زایمان در استان آذربایجان غربی در فاصله سال‌های ۱۳۷۶-۱۳۷۴


بررسی میزان و علل مرگ و میر مادران در اثر عوارض مستقیم ناشی از حاملگی و زایمان در استان آذربایجان غربی در فاصله سال‌های ۱۳۷۶-۱۳۷۴
● مقدمه:
بر اساس آخرین اطلاعات سازمان بهداشت جهانی و یونیسف، میزان مرگ و میر مادران ۵۸۵۰۰۰ مورد در سال می باشد که ۹۹ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه روی می دهد.
عوارض اصلی مرگ و میر مادران در زنانی که نوزادان زنده به دنیا آورده اند عبارتند از: آمبولی پولمونر، هیپرتانسیون ناشی از بارداری، خونریزی و عفونت.
● مواد و روش:
روش مطالعه توصیفی مقطعی است که جهت بررسی میزان و علل مرگ و میر مادران در استان آذربایجان غربی در فاصله سالهای ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ انجام گرفته است.
● نتایج:
میزان مرگ و میر مادران در طی ۳ سال مطالعه، ۳۸.۵ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ تولد زنده محاسبه گردید. شایع ترین علل مرگ و میر مادران به ترتیب عبارتند از:
خونریزی ۵۴.۶%، فشارخون حاملگی ۲۱.۲%، عفونت ۶.۶%، تشخیص احتمالی آمبولی ۳.۳% و بیماری قلبی زمینه ای (مرگ غیر مستقیم مادری) ۳.۳%، علل ۱۲% از مرگ و میرها ناشناخته بود.
۵۸.۵% از فوت شدگان تحت مراقبت های دوران بارداری قرار داشتند و ۳۶.۹% از آنان تحت هیچگونه مراقبتی نبوده و وضع مراقبتی ۴.۶% نیز نامشخص بود. در ۷۳.۳% از موارد مراقبت توسط بهورز، ۱۵.۸% توسط ماما و ۱۵.۶% توسط پزشک انجام گرفته بود. ۸۵.۵% از زایمان ها به طریقه واژینال و ۱۴.۵% تحت عمل سزارین بوده است. طبق اظهارات اطرافیان فوت شدگان، یک نفر از مادران مبتلا به دیابت، ۲ نفر بیماری کلیوی و ۲ نفر دچار بیماری قلبی بوده اند.
● بحث:
با توجه به فاصله زیاد شاخص مرگ و میر مادران در استان آذربایجان غربی (۳۸.۵ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰تولد زنده) با استانداردهای جهانی (۳.۳ تا ۵ مورد در ۱۰۰۰۰۰ تولد زنده) ضروری است در جهت رفع این مساله تلاش های پیگیر و جدی انجام گیرد.
مهرزاد صدقیانی
سریه گل محمدلو
هاله آیت الهی
مرضیه ابراهیمی
شاکر سالاری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید