جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی فراوانیTransfusion Transmitted Virus) TTV) در بیماران همودیالیزی HCV مثبت و نقش آن در افزایش ALT


بررسی فراوانیTransfusion Transmitted Virus) TTV) در بیماران همودیالیزی HCV مثبت و نقش آن در افزایش ALT
ویروس TTV یک ویروس جدید انسانی می باشد که برای اولین بار Nishazawa در ژاپن آنرا معرفی نمود و نام آنرا Transfusion Transmitted Virus نهاد و این ویروس را مسئول هپاتیت ناشی از انتقال خون دانست. اهم فرضیاتی که در مورد این ویروس مطرحست عبارتند از: تشدید سیر بیماری کبدی در بیماران مبتلا به هپاتیت C توسطTTV، انتقال ویروس از طریق تزریق خون، نقش این ویروس در هپاتیت فولمینانت nonA-nonG و سیروز کریپتوژنیک و ... مطالعه ما با هدف اصلی بررسی نقش TTV بر افزایش تیترAlanine aminotransferase (ALT) در بیماران HCV مثبت همودیالیزی و بررسی ارتباط مثبت شدن TTV با بعضی از فاکتورهای مربوط به بیماری بوده است.
در این مطالعه ۳۷ بیمار همودیالیزی مراجعه کننده به یکی ازمراکز دیالیز تهران مورد بررسی قرار گرفتند. TTV در این بیماران به روش PCR کاوش گردید، همچنین ۴ نوبت متوالی ALT اندازه گیری شد و متوسط آن تعیین گردید و مقایسه ای بین دو گروه TTV مثبت و TTV منفی انجام گرفت.
در این بررسی TTV در ۱۹.۸ درصد موارد مثبت بوده است. ارتباط معنی داری بین مثبت بودن TTV و افزایش تیتر ALT، سابقه تزریق خون و طول مدت دیالیز مشاهده نشد.
با توجه به نتایج بررسی حاضر می توان اینگونه استنتاج کرد که TTV در افزایش تیتر ALT در بیماران HCV مثبت نقشی ندارد. و شاید با پی گیری این بیماران بتوان در آینده اثبات نمود که TTV، بیماری کبدی ناشی از هپاتیت C را تشدید نمی نماید.
ناصر ابراهیمی دریانی
محبوب لسان پزشکی
سیدموید علویان
حمیدرضا محمدی
زهره الهیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید