شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی شیوع و عوامل خطر ساز میکروآلبومینوری در بیماران مبتلا به دیابت تیپ ۲ مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان رازی


بررسی شیوع و عوامل خطر ساز میکروآلبومینوری در بیماران مبتلا به دیابت تیپ ۲ مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان رازی
● هدف :
نفروپاتی دیابتی یکی از عوارض دیررسی دیابت می باشد که با عوارض و مرگ و میر قابل توجهی همراه است شروع درگیری کلیه در بیمار دیابتی با افزایش GFR و تغییرات پاتولوژیک و سپس میکلوآلبومینوری همراه می باشد که خود زمینه ساز پیشرفت به سمت پرتئینوری واضح و نهایتا مزمن کلیه است.
● روش بررسی :
این مطالعه به منظور بررسی شیوع میکروآلبومینوری در بیماران دیابت تیپ ۲ مراجعه کننده به درمانگاه دیابت بیمارستان رازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد.
● مواد و روشها :
از ۱۹۹ بیمار دیابتی تیپ ۲ مراجعه کننده به این مرکز از سال ۱۳۸۱-۱۳۸۲، پرسشنامه ای شامل سن و جنس، طول مدت ابتلا به دیابت، فشار خون، سابقه هیپرلپیدمی پر شد و بررسی آزمایشگاهی شامل سطح سرمی نیتروژن اوره خون (BUN)، کریتین، کلسترول و تری گلیسرید، جمع آوری ادرار ۲۴ ساعته جهت اندازه گیری cr و حجم و میکلوآلبومین و U/A و U/C به عمل آمد.
● یافته ها :
از۱۹۹ بیمار بررسی شده ۹۱ نفر مرد و ۱۰۸ نفر زن بودند. محدوده سنی آنها بین ۳۶-۶۰ سال بود. ۱۲۷ بیمار (۶۳.۷ درصد) دفع میکروآلبومین در حد نرمال (کمتر از ۳۰mg در ادرار ۲۴ ساعته)، ۷۰ نفر (۳۵.۲ درصد) دفع میکروآلبومین بین ۳۰ تا ۳۰۰ میلی گرم/ در روز و ۲ نفر (۱.۱ درصد) ماکروآلبومینوری (بیش از ۳۰۰ میلی گرم / در روز) داشتند. ۹۹ نفر (۴۳ درصد) مبتلا به هیپرتانسیون بودند. ۱۲۱ نفر ( ۶۱ درصد) بیماران کمتر از ۵ سال از تشخیص بیماریشان می گذشت. ۲۹ نفر (۱۴.۵ درصد) ۵-۱۰ سال و ۲۵ نفر (۱۲.۵ درصد) ۱۰-۱۵ سال و ۲۴ نفر (۱۲ درصد) بیشتر از ۱۵ سال از تشخیص بیماریشان می گذشت . ۴۱ درصد بیماران سابقه فامیلی دیابت داشتند و هیپرلیپیدمی (Tg یا CH یا هر دو) در ۴۰ درصد بیماران دیده شد. شیوع هیپرلیپیدمی (P<۰.۰۰۱۵)، طول مدت ابتلا به بیماری (P<۰۰۰۲) و سن بالای بیمار (P<۰۰۱۵) در گروه مبتلا به میکروآلبومینوری نسبت به گروه سالم بیشتر بود که این اختلاف از نظر آماری با ارزش بود ولی هیپرتانسیون و سابقه فامیلی دیابت اختلاف معناداری در دو گروه نداشت.
● نتیجه گیری:
میکروآلبومینوری از شیوع نسبتا بالایی (۳۵.۲ درصد) در جمعیت مورد مطالعه برخوردار است و هیپرلیپیدمی، سن بالا و طول زمان ابتلا به دیابت از فاکتورهای خطر ایجاد آن می باشد.
حاجیه بی بی شهبازیان
حشمت اله شهبازیان
علی احمدزاده
سیدمحمود لطیفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید