شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه پرتو درمانی و شیمی درمانی توام با پرتو درمانی در درمان تومورهای سلول سنگفرشی سر و گردن


مقایسه پرتو درمانی و شیمی درمانی توام با پرتو درمانی در درمان تومورهای سلول سنگفرشی سر و گردن
● مقدمه:
تومورهای سلول سنگفرشی شایعترین تومور ناحیه سر و گردن می باشند. بر اساس مرحله بیماری، در درمان این تومورها از پرتو درمانی و یا جراحی استفاده می شود. به منظور بهبود نتایج درمانی، اضافه کردن شیمی درمانی به پرتو درمانی مورد توجه قرار گرفته است. اما کارایی این روش هنوز مورد اختلاف نظر است. هدف از این پژوهش مقایسه پاسخ به درمان و عود تومور بین دو روش پرتو درمانی توام با شیمی درمانی و پرتو درمانی به تنهایی بود.
● مواد و روش کار:
این کارآزمایی بالینی بر روی ۱۵۰ بیمار مبتلا به تومور سلول اسکواموس سر و گردن که به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند انجام شد. یک گروه تحت پرتو درمانی قرار گرفتند (۷۵ بیمار) و گروه دیگر علاوه بر پرتو درمانی، سیس پلاتین (۱۰۰mg/m۲) و ۵- فلور و اوراسیل (۷۵۰mg/m۲)، هم دریافت کردند (۷۵ بیمار). شیمی درمانی هر سه هفته یکبار تکرار شد. پرتو درمانی به صورت سنتی (۲ گری در هر بار و ۵ بار در هفته)، با دوز کلی ۷۰-۵۰ گری داده شد.
● نتایج:
پاسخ اولیه در ۶۹.۴% بیماران گروه پرتو درمانی و ۸۵.۷% بیماران گروه پرتو درمانی و شیمی درمانی دیده شد (۰.۰۳۱=P). عود تومور (به صورت موضعی، منطقه ای یا متاستاز دور دست) در ۴۶.۷% از بیمارانی که تحت پرتو درمانی قرار گرفتند، اتفاق افتاد. در گروه دیگر این میزان، ۲۶.۲% بود (۰.۰۱۲=P). میانگین فاصله زمانی بین اتمام درمان و بروز عود در دو گروه به ترتیب، ۸.۵۷ ماه و ۷.۱۷ ماه بود (۰.۴۸=P).
● نتیجه گیری:
اضافه کردن رژیم شیمی درمانی شامل سیس پلاتین و ۵- فلورواوراسیل به پرتو درمانی، باعث افزایش میزان پاسخ به درمان و کاهش موارد عود در تومورهای سلول اسکواموس سر و گردن می شود.
احمد مصلایی
محمدجواد تعلبیان
شاپور امیدواری
محمد محمدیان پناه
نیلوفر احمدلو
محمدحسن لاری زاده
علی جعفر احمدی کهن
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید