شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی شیوع عوامل خطر بیماریهای قلب و عروق در سالمندان شهر یاسوج


بررسی شیوع عوامل خطر بیماریهای قلب و عروق در سالمندان شهر یاسوج
به منظور تعیین میزان شیوع بیماریهای قلب و عروق و عوامل خطر مرتبط با آن شامل افزایش فشار خون، قند خون، تری گلیسرید، کلسترول، چاقی، مصرف دخانیات و میزان فعالیتهای جسمی به تفکیک جنس، در افراد بالای ۵۵ سال شهر یاسوج، پژوهشی مقطعی – توصیفی انجام شد.
از بین سالمندان این شهر ۱۰۹ نفر (۵۴ مرد و ۵۵ زن) به صورت تصادفی منظم در این بررسی شرکت کردند. عوامل خطر پیش گفته بر اساس تعیین شاخصهای BMI,WHR، معاینه کلینیکی، یافته های پاراکلینیکی و EKG بر مبنای پرسشنامه Minnesota code for resting electrocardiogram بررسی شدند.
نتایج مطالعه حاکی از شیوع بالای بعضی از عوامل خطر، مانند: مصرف دخانیات (۳۳.۹% کل جمعیت، ۳۸.۹% مردان و ۲۹.۱% زنان)، فشار خون سیستولیک افزایش یافته (۲۰.۶% کل جمعیت، ۲۵% مردان و ۱۶% زنان)، فشار خون دیاستولیک افزایش یافته (۲۰.۶% کل جمعیت، ۲۱.۲% مردان و ۲۰% زنان)، چاقی با توجه به شاخص BMI (۴۳.۱% کل جمعیت، ۲۷.۸% مردان و ۵۸.۲% زنان) و چاقی با توجه به شاخص WHR (۶۱% کل جمعیت، ۲۰.۴% مردان و ۱۰۰% زنان) بود. در ضمن ۱۰۰% افراد فاقد برنامه منظم ورزشی و یا فعالیت بدنی بودند. شیوع CHD نیز بیش از حد انتظار بود و ۱۷.۷% جمعیت مورد بررسی (۱۷.۳% مردان و ۱۸% زنان) یا به صورت Clinical و یا به صورت Subclinical به CHD مبتلا بودند.
در برنامه ریزی به منظور کاستن از میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی در شهر یاسوج، می بایست به عوامل خطری مانند مصرف دخانیات، فشار خون بالا، چاقی و فقدان ورزش و تحرک توجه ویژه داشت، بدیهی است عواملی مانند افزایش چربی و قند خون نیز می بایست مدنظر قرار گیرند.
افسانه احمدی
کامبیزکریم زاده شیرازی
محمد فرارویی
مجید کامگار
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید