جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ادگار داویدز: لیگ جزیره فوتبال طاقت فرسایی دارد


ادگار داویدز: لیگ جزیره فوتبال طاقت فرسایی دارد
این روزها بازیکنان هلند به موجب حضور موفقش در یورو ۲۰۰۸ مطرح تر از گذشته اند اگرچه پیش از این نیز فوتبالیست های مشهوری از کشور لاله ها به دنیای فوتبال معرفی شده اند که به ستارگان حال حاضر دنیای فوتبال مبدل شده اند. از جمله آنها می توان به مارکو فان باستن ستاره پیشین تیم ملی هلند و سرمربی فعلی این تیم اشاره کرد که با گذشت سال ها از گل های استثنایی اش خاطره آنها هنوز هم درذهن فوتبالدوستان باقی مانده است.
ادوین ون درسار دروازه بان موفق منچستر یونایتد، رود ون نیستلروی مهاجم رئال مادرید و ادگار داویدز را می توان از بهترین های حال حاضر فوتبال هلند نام برد. ون درسار که علاوه بر هنرنمایی هایش در جام ملت های اروپا توانسته هواداران شیاطین سرخ را هم مجذوب خود کند و با این که کم کم به سن بازنشستگی نزدیک می شود، سرالکس فرگوسن تلاش می کند تا هر چه بیشتر او را در اختیار داشته باشد و چهارچوب دروازه تیمش را به او بسپارد.اما ادگار داویدز یکی دیگر از چهره های شاخص نارنجی پوشان است که مدت ها است از فوتبال ملی فاصله گرفته است. داویدز ۳۵ ساله دوران حرفه ای خود را از ۱۸ سالگی آغاز کرد و در ابتدا عضو آژاکس آمستردام بود که نام او را بر زبان ها انداخت. او ۵ سال عضو این باشگاه بود و در ۱۰۶ بار حضور در میدان ۲۰ گل به ثمر رساند. هافبک اسبق تیم ملی هلند سپس به ایتالیا نقل مکان کرد و یک سال نیز پیراهن آث میلان را بر تن کرد.
یوونتوس مقصد بعدی داویدز بود که ۶ سال را در آنجا سپری کند. هافبک سیه چرده سابقه حضور در ترکیب بارسلونا، اینتر و تاتنهام را نیز دارد. اما سال ۲۰۰۷ بود که داویدز برای کشورش دل تنگ شد و دیگر نتوانست دوری چند ساله را تحمل کند و پس از ۱۱ سال به خانه اش آژاکس بازگشت. به گفته خودش او ارادت خاصی به آژاکس و آمستردام دارد چرا که داویدز نه تنها اهل این شهر است بلکه قهرمانی جام یوفا و لیگ قهرمانان را نیز به همراه آژاکس تجربه کرده است. ولی همه چیز آن طور که انتظار داشت پیش نرفت. با اعلام این خبر که مارکو فان باستن پس از یورو ۲۰۰۸ هدایت آژاکس را بر عهده خواهد گرفت داویدز رسما اعلام کرد که با پایان گرفتن قراردادش از این تیم جدا خواهد شد. البته تصور این حرف نیز از او بعید نبود چرا که پس از یورو ۲۰۰۸ که سکان هدایت به فان باستن رسید دیگر داویدز در ترکیب تیم کشورش جایی نداشت و به عبارتی فان باستن عقیده ای به او ندارد. داویدز هم می خواهد پیش از آن که خاطرات تلخ ۴ سال پیش تکرار شود خودش آژاکس را ترک کند. اگرچه داویدز در آخرین اظهارنظرهایش تاکید کرده است که هنوز نمی داند مقصر بعدی اش کجاست ولی از تصمیم خود کاملا راضی است.
▪ برای چه به هلند بازگشتی؟
ـ از سوال شما تعجب می کنم. پس از ۱۱ سال دیگر زمان آن رسیده بود که به وطنم برگردم. به علاوه سال گذشته فقط برای کسب عنوان قهرمانی به آژاکس آمدم. ولی وقتی به اینجا بازگشتم با مشکلات زیادی روبه رو شدیم. مصدومان تیم به طور چشمگیری افزایش یافتند و بازیکنان جوانمان در پی جدایی از آژاکس بودند. بسیاری از آنها را از دست دادیم و این مشکلات تیم را با بحران های مختلفی مواجه ساخت که عملا در بازی های بزرگ به چشم می خورد.
▪ لیگ هلند با یازده سال قبل چه تفاوتی کرده است؟
ـ دو چیز بود که روزهای اول من را غافلگیر کرد؛ اول مدرن شدن ورزشگاه ها، چرا که در آن سال ها ورزشگاه ها به این شکل نبودند و موضوع دوم این که تعادل بیشتری در لیگ ایجاد شده که موجب افزایش روحیه رقابت بین تیم ها شده است. به صراحت می توانم بگویم که دیگر هیچ تیمی از ابتدا قهرمان نیست.
▪ ادگار تو در لیگ جزیره توپ زدی، لیگی که برترین لیگ فوتبال دنیا لقب گرفته است. از زمان حضورت در انگلیس چه به یاد داری؟
ـ لیگ طاقت فرسایی است و تمامی تیم ها شانس پیروزی دارند و هیچ بازی ای آسان نیست. در جزیره هر تیمی می تواند برنده بازی باشد. از طرفی زمانی که در خارج از خانه بازی می کنی می بایست بیشتر دقت کنی و حریف را دست کم نگیری و حتی ممکن است در زمین حریف در پست دیگری بازی کنی.
▪ تو در پستی بازی می کردی که در دهه اخیر دستخوش تغییرات بسیاری قرار گرفته. این تغییرات را چگونه ارزیابی می کنی؟
ـ طبیعی است هافبک های دفاعی کمی هستند که زبانزد باشند. خودم شخصا کلود ماکه له له را بیش از سایرین می پسندم. او در پست خود فوق العاده است و به خوبی از پس مهاجمان بر می آید و خط دفاع را پوشش می دهد. من از آژاکس شروع کردم و با سیستم
۳-۳-۴ هافبک چپ بودم ولی یک هافبک موفق باید به تمام زمین احاطه داشته باشد تا بازیکن کاملی به شمار بیاید. اسکولز و جرارد هم از همین جا آغاز کردند و الان می توانید پیشرفت آنها را ببینید.
▪ کمی هم را جع به جام ملت ها صحبت کنیم. تو در تیمی بازی می کردی که نسل طلایی هلند هم تیمی هایت بودند، پاتریک کلایورت، سیدورف، برکمپ، کوکو و ون درسار، فکر می کنی هلند بار دیگر می تواند به چنین نسلی برسد؟
ـ وقتی ستاره های تیم زیاد می شوند هدایت تیم نیز به مراتب سخت تر می شود. در سال ۹۸ ما بازیکنانی داشتیم که در باشگاه های بارسلونا، میلان و منچستر عضویت داشتند اما در تیم فعلی چنین بازیکنانی حضور ندارند.
▪ در عوض نیستلروی، اشنایدر و هانتلر حضور دارند.
ـ در مورد نیستلروی با شما موافقم ولی هانتلر آنچنان که باید عمل نکرده و اشنایدر هم تنها یک فصل در رئال مادرید بوده است. این کافی نیست. در سال ۹۸ بازیکنان تیم ملی سوابق زیادی در عرصه ملی داشتند. به هیچ وجه بازیکنان فعلی را با نسل ما نمی توان مقایسه کرد.
▪ از این که چند سال است به تیم ملی دعوت نمی شوی ناراحتی؟
ـ من تمامی لحظاتم را با تیم ملی می گذراندم با پیروزی ها و شکست هایشان. زیاد نباید به این گونه مسایل توجه کرد. خب شاید این فصل زندگی من هم خاتمه یافته ولی هنوز به آینده امیدوارم ،با این که ۳۵ ساله هستم اما همچنان تشنه قهرمانی هستم. اصلا دوست ندارم به این زودی بازنشسته شوم.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید