دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
کارآفرین نمونه
اغلب طرح تجاری را «رویایی بلند پروازانه» میدانند و از آن انتقاد میکنند، ولی شاید در مرحلة راهاندازی کار مهمترین سند کارآفرین باشد. سرمایهگذاران بالقوه به سرمایهگذاری در فعالیت کارآفرینانة نوپا علاقه نشان نمیدهند، مگر آنکه طرح تجاری تکمیل شده باشد. به علاوه، طرح تجاری به کارآفرین کمک میکند به دورنمایی از نیازهایی موجود دست یابد. هیچکس بهتر از مارتا استوارت به اهمیت این موضوع دست نیافت. وی با راهبرد و برنامهریزی تجاری دقیق که لازمة یکپارچهسازی اهداف تجاری در بین تعداد زیادی از فعالیتهی اقتصادی است توانست به موفقیت چشمگیری نایل آید.
مارتا استوارت در شهر جرسی به دنیا آمد و او را مارتا کوستایرا نامیدند و در شهر ناتلی در ایالت نیوجرسی بزرگ شد. در بیشتر دوران بزرگسالی خود به عنوان کارآفرین مطرح بود. در دوران تحصیل در کالج برنارد به طور فعال مدل لباس طراحی میکرد و پس از فارغالتحصیلی به شغل کارگزاری سهام روی آورد. به واسطة این شغل، اطلاعات مهمی دربارة بازار سهام به دست آورد که بعدها زمانی که تصمیم گرفت فعالیت کارآفرینانهاش را آغاز کند بسیار ارزشمند بود. حتی زمانی که کارگزار سهام بود، علاقة شدیدش به یافتن راههی نو و خلاقانه بری پخت و پز، تزیین، باغبانی، و سرگرمی اغلب اوقات آزادش را میگرفت. از آنجا که بری بسیاری از سؤالهایش در زمینة نامبرده منابعی نبود، به این فکر افتاد که افراد زیاد دیگری از یافتههی جدیدش سود خواهند برد. از این رو، در ۱۹۸۲ نخستین کتاب خود را از سری کتابهی چگونه، با عنوان سرگرمی با انتشارات کلارکسون پوتر چاپ کرد. تا کنون بیش از ۵۰۰۰۰۰ نسخه از این کتاب در۳۰ چاپ به فروش رسیده است. پس از موفقیت نخستین کتابش، چندین عنوان کتاب دیگر نیز با انتشارات کلارکسون پوتر منتشر کرد که دربارة آشپزی، باغبانی، ازدواج، و تزیینات کریسمس بودند.
هر ایدة نویی به شمار متعدد کالاها و خدمات درآمدزی موجود اضافه میکرد و با این کار نیاز به مدیریت و کنترل تخصصی را هر چه بیشتر روشن میساخت. مارتا میدید که امکان افزایش موفقیتش وجود دارد، بدین شکل که میتوانست سری کنابهی چگونة خود را در رسانههی دیگر از جمله مجلات، رادیو، و تلویزیون نیز منعکس کند. حتی آماده بود مجلة خود را منتشر کند و با این کار بسیاری از موضوعهایی که باعث موفقیت پیشینش در چاپ کتاب شده بود کاملاً مشخص میشد. در آن مرحله، به طرح تجاری نیاز داشت تا هدایت و یکپارچهسازی تمام کالاها و خدمات تجاری موجود را انجام دهد. این طرح همچنین هدایت تلاشهی دیگری را به ویژه با شروع فعالیت مجلة جدید به عهده داشت. در نتیجه لازم بود بودجة لازم را از خارج سیستم تأمین کند.
در ۱۹۹۱، در حالی که مجهز به طرح تجاری بود شرکتی چند رسانهی به نام مارتا استوارت لیوینگ امنیمِدیا را تأسیس کرد که تمام انواع مختلف کالاها و خدمات در آن عرضه میکرد و مارتا رهبر و الهامدهندة کارکنان شرکت بود. این طرح همچنین مبنایی شد بری معرفی مجلة ماهیانهاش به نام مارتا استوارت لیوینگ. شرکت انتشاراتی تایم پابلیشینگ ونچرز (شرکت وابسته به تایم وِرنز) بخشی از بودجه و چاپ این مجله را که در مورد شیوة زندگی بود به عهده گرفت. متعاقب این موفقیت، فعالیت اقتصادی او گسترش یافت و وارد برنامههی تلویزیونی، ستون روزنامة هفتگی تحت پوشش اتحادیه به نام «از مارتا بپرسید»، برنامة رادیویی، وبسایت martahastewart.com، و دعوتنامههی مختلف شد.
طرح تجاری وی بر پایة دو هدف اولیه بنا شد. نخست، قرار بود اطلاعاتی در مورد چگونگی انجام کارها بین هر تعداد افرادی که میسر بود پخش شود. دوم، با تامین آنچه مشتریان بری انجام طرحهی عملی خود نیاز داشتند آنان را به افراد اهل عمل تبدیل کند. قرار بود اغلب این کالاها به طور انحصاری از طریق مغازههی کِیمارت در ایالت متحده و مغازههی زیلِرز در کانادا توزیع شوند. کالاهی دیگری نیز از طریق شریکانی از قبیل مغازههی سیرز،جو ـ آن فابریکس، و کرفتس اَند کالیکو کور نَرز توزیع شده بودند. درآمد پایان (۳۱ دسامبر ۲۰۰۰) به ۸/۲۸۵ میلیون دلار و سود خالص به ۳/۲۱ میلیون دلار رسید.
در ۱۹ اکتبر ۱۹۹۹، شرکت مارتا استوارت لیوینگ امنیمِدیا سهامی عام اعلام شد و فوراً تردیدهی موجود را که این شرکت را متکی به شهرت فردی میدانستند از بین برد. قیمت سهام در اولین عرضة عمومی ۱۸ دلار بری هرسهم بود و در پایان روز نخست، قیمت آن به بیش از ۳۵ دلار رسید. از وجوه حاصل در اولین عرضة عمومی سهام بری توسعة فرصتهی جدید استفاده شد و وجوه حاصل از منابع درآمد در محدودههی اصلی فعالیت اقتصادی به کار رفت؛ یعنی در انتشارات، تلویزیون، تبلیغ مستقیم و اینترنت. در حدود ۴۵ میلیون دلار از وجوه حاصل نیز قراربود بری بازخرید سهام از شرکت تایم پابلیشینگ وِنچرز استفاده شود، یعنی همان شرکتی که بودجة لازم بری راهاندازی مجلة مارتا را در سال ۱۹۹۱ تأمین کرد.
اگرچه نگرانیهایی در مورد آیندة شرکتی که مقدمتاً متعلق به یک نفر بـوده است همچنان به قدرت خود باقی است، یقیناً مارتا استوارت یکی از موفقترین کارآفرینان دهة ۱۹۹۰ است. اشتیاق و خلاقیت وی، و نیز درک او از اهمیت برنامهریزی مناسب، باعث ادامة رشد و موفقیتش در هزارة جدید است.
منبع : مرکز مجازی کارآفرینی شریف
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران صادق زیباکلام مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات دولت انتخابات مجلس مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور دولت سیزدهم
قتل سیل فضای مجازی تهران هواشناسی شهرداری تهران زلزله سازمان هواشناسی سلامت پلیس وزارت بهداشت بارش باران
سایپا خودرو حج تمتع قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا گاز بازار خودرو حقوق بازنشستگان نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
کتاب نمایشگاه کتاب تهران کتابخانه جشنواره فیلم فجر دفاع مقدس تئاتر سینمای ایران تلویزیون رضا عطاران سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سریال
فناوری کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا حماس افغانستان سازمان ملل اوکراین رفح
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر بازی هوادار باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران سپاهان باشگاه استقلال
هوش مصنوعی همراه اول شفق قطبی خورشید ایلان ماسک تبلیغات ناسا اپل نوآوری گوگل
سرطان رژیم غذایی درمان و آموزش پزشکی دیابت فشار خون قهوه بارداری افسردگی