جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه عوامل جنینی و معیارهای سونوگرافی آندومتر در دوره های درمانی موفق و ناموفق کمک باروری


مقایسه عوامل جنینی و معیارهای سونوگرافی آندومتر در دوره های درمانی موفق و ناموفق کمک باروری
● مقدمه:
لانه گزینی موفق جنین در آندومتر در برنامه های کمک باروری حاصل تداخل مناسب و بموقع عوامل جنینی و رحمی است. مطالعه حاضر به منظور مقایسه پارامترهای جنینی و شاخص های سونوگرافی آندومتر در سیکل های موفق و ناموفق درمانی کمک باروری صورت گرفت.
● روش کار:
این مطالعه توصیفی درس سال ۱۳۸۴ در پژوهشکده رویان تهران انجام شده است. ۱۰۸ بیماری که به علل مختلف نازایی در سیکلهای لقاح آزمایشگاهی (IVF) و تلقیح داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) قرار گرفته بودند وارد مطالعه شدند. سونوگرافی واژینال داپلر رنگی در روز انتقال جنین صورت گرفت.
وقوع حاملگی که با رویت ساک حاملگی در سونوگرافی مشخص شده برای هر بیمار پرسشنامه ای مشتمل بر خصوصیات بیمار و سیکل درمانی، پارامترهای سونوگرافی آندومتر و تعداد و کیفیت جنینی های انتقال یافته تنظیم شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از برنامه آماری SPSS و امور توصیفی پردازش شد.
● نتایج:
حاملگی در ۳۶ نفر (۳۳%) به وقوع پیوست. میانگین سنی، مدت و علت نازایی، میانگین FSH و استرادیول پایه و استرادیول روز تزریق HCG۱ و میزان داروی مصرفی در دو گروه حامله و غیر حامله با هم تفاوت آماری معنی داری نداشت. ضخامت و الگوی آندومتر، شاخص ضربان پذیری و مقاومت شریان رحمی نیز در دو گروه تفاوتی نداشت در حالیکه تعداد و کیفیت جنین های انتقال یافته در گروه حامله به طور معنی داری بیشتر و بالاتر از گروه غیر حامله بود.
● نتیجه گیری:
در شرایط مشابه از نظر خصوصیات بیمار و سیکل درمانی، تعداد و کیفیت جنین های انتقال یابعه به رحم در برنامه های IVF و ICSI از اهمیت کلیدی در وقوع حاملگی برخوردارند در حالی که معیارهای سونوگرافیک مرسوم آندومتر شاخص قابل توجهی در پیش بینی موفقیت سیکل درمانی نیستند.
بی بی شهناز عالی
فیروزه احمدی
شهره ایرانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید