سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

ضبط کننده های صدا را بهتر بشناسیم


ضبط کننده های صدا را بهتر بشناسیم
ضبط کننده های صدا مدت هاست که یک ابزار مفید برای مشاغل از جمله خبرنگاران به شمار می رود ، البته ضبط صدا در موارد بسیار دیگری نیز کاربرد دارد .
به عنوان نمونه دانشجویانی که سر کلاس درس صدای استاد را ضبط می کنند تا سر فرصت از روی آن یاداشت بنویسند و استفاده های آموزشی زیادی از آن کنند.
طبیعی است که خریدن یک ضبط کننده صدای خوب نیازمند شناخت قابلیت ها و متعلقات آن است تا همیشه و در هر جایی ضبط صدا را بدون دغدغه انجام دهیم و با خیال راحت از این که بعداً صدای مخاطب خود را با کیفیت خوبی در اختیار خواهیم داشت به عنوان یک مستمع و یا گفت و گو کننده مسلط به کار خود بپردازیم .
● سرگذشت ضبط کننده های صدا :
ضبط کننده های صدا در ۲ مدل کاست و دیجیتالی وجود دارند .
مزیت اصلی ضبط کننده های کاست این است که هر وقت کاست پر شد می توان به راحتی آن را در آورد و در قفسه آرشیو خود قرار داد اما عیب بزرگ آن این است که ممکن است بر اثر اشتباه ، صدای جدید روی آن ها ضبط شود و از همه مهم تر به شدت نسبت به حرارت ، میدان مغناطیسی و آسیب های فیزیکی حساس هستند و کمترین آسیب فیزیکی ان ها را بی استفاده می کنند و در مجموع از امنیت زیادی برای ایجاد آرشیو برخوردار نیستند . اطلاعاتی که ضبط می شوند گاهی اوقات بسیار با ارزش هستند و حتماً باید آن ها را به همراه خود داشته باشیم ، فایل های دیجیتال نسبت به نوار کاست جای بسیار کمتری اشغال می کنند و در نتیجه حمل کردن آن ها بسیار ساده تر است و همچنین می توان فایل را روی هاردیسک کامپیوتر خود بریزیم تا از اهمیت و بقای آن ها مطمئن شویم . بیشتر ضبط کنندهای دیجیتالی از فرمت استاندارد گفتار دیجیتالی (Dss) استفاده می کنند، درحالی که بقیه ان ها صدا را با فرمت Mp۳ و Wma ذخیره می کنند و این بدان معنی است که می توان صدا را با وسیله غیر از ضبط کننده نیز گوش داد و تعداد این وسایل هم که کم نیست .
● انواع کاربران :
یکی از مهم ترین گروه هایی که نیازمند این وسیله هستند دانش آموزان و دانشجویانی هستند که در کلاس درس به نوشتن جزوه یا فراگیری یک موضوع مهم علمی مشغولند و زمان زیادی برای یاداشت همه موضوعات سرکلاس ندارند ، داشتن فایل صوتی کلاس درس دقیقاً مانند این است که درهر زمان که بخواهیدبتوانید همان کلاس را دوباره برگزار کنید .
اما یکی از مهم ترین گروه هایی که بدون شک بیش از سایرین به این وسیله نیازمندند ، خبرنگاران و روزنامه نگاران هستند . چرا که این دسته از افراد همواره در جلسه های گفت و گوی خود نیازمند دقت بالا و تمرکز حواس هستند . همچنین این دستگاه برای منشی ها و رئیس دفترها نیز می تواند مفید باشد زیرا برای ثبت مکرر قرارها و تنظیمات صورت جلسه های طولانی، نیازی به تند نویسی ندارد و با استفاده از ضبط کننده صدا از انجام کامل همه وظایف خود مطمئن می شوند . ضبط کننده های صدا برای پزشکان، وکلا و همه حرفه ای هایی که باید یک سری جزئیات را دنبال کنند نیز مفید است .
● قابلیت های اساسی :
اولین چیزی که هر ضبط کننده ای اعم از کاست یا دیجیتالی دارد میکروفن است ، در برخی مدل ها میکروفن مونواست و در برخی مدل ها استریو . میکروفن مونو برای ضبط یک گفت و گوی ۲ نفره یا برای ضبط افکار و کارهای شخصی مناسب است در حالی که میکروفن استریو برای مواقعی مفید است که می خواهیم بیش از یک صدا را در منطقه کوچک ضبط کنیم . برخی ضبط کننده های دیجیتال این گزینه را در اختیار کاربر قرار می دهند که با اضافه کردن میکروفن خارجی بتواند در محیط های شلوغ تر و پر ازدحام تر صدای بهتری را ضبط کند . با این تفاسیر یک میکروفن خوب و در نتیجه کیفیت صدای بالا مهم ترین فاکتوری است که یک کاربر ضبط کننده دیجیتال باید به آن دقت کند .
با وجود نمایشگر ال سی دی دستگاه می تواند کار مرتب کردن و انتخاب فایل ها را بدون نیاز به کامپیوتر انجام دهد . همچنین وجود قابلیت سریع و کندکردن خواندن می تواند کار کردن با دستگاه را راحت کند .
قابلیت تایمر در دستگاه باعث می شود بدون نیاز به حضور فرد در محل عمل ضبط صدا در موعد مقرر انجام شود و می توان زمان شروع و خاتمه ضبط را تعیین کرد . یک فاکتور مهم هنگام خرید دستگاه ضبط صدا، کیفیت هدفون و بلنگو (درصورت وجود) است بهتر است در هنگام خرید آن را امتحان کنید تا از عملکرد آن مطمئن شوید .
دو نکته باقی مانده در مورد خرید این دستگاه وجود دارد. یکی اینکه هنگام خرید به ظرفیت دستگاه توجه کنید. ابتدا میزان نیاز خود به دستگاه را تعیین کنید سپس بر اساس نیاز خود حجم دستگاه را تعیین کنید . نکته دوم اینکه سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که فقط ضبط کننده صدا نباشد، بلکه از حافظه آن بتوان به عنوان حافظه فلش یا کول دیسک برای جابجایی اطلاعات نیز استفاده کرد و این قابلیت انعطاف پذیری دستگاه را بالا می برد که فقط یک ضبط کننده نباشد، به ویژه اگر دستگاه شما توانایی پخش موزیک یا رادیو اف ام را هم داشته باشد انعطاف پذیری بیشتری دارد و آن وقت می توان گفت خرید شما هوشمندانه تر بوده است
منبع : ارجا نت