جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چه بر سر قهرمانان آمده است


چه بر سر قهرمانان آمده است
۲۲ بازیکن فرانسوی که جام جهانی ۱۹۹۸ را در ورزشگاه استاد دوفرانس در شهر پاریس بالای سر بردند اینک با گذشت ۱۰ سال چه می کنند؟
● فابین بارتز شماره ۱۶
▪ ۳۷ ساله، ۸۷ بازی ملی، گل زده: صفر
مانند تمام همبازی هایش، فابین بارتز نیز در ۱۲ ژوئیه ۱۹۸۸ (فینال جام جهانی) مرحله تازه از زندگی ورزشی خود را تجربه کرد. صاحب جام قهرمانی اروپا در سال ۱۹۹۳ دروازه بان شماره یک تیم ملی فرانسه، زمان کوتاهی پیش از جام جهانی از سوی سرمربی این کشور برگزیده شد و به عنوان بازیکن ثابت در نخستین رقابت بزرگ جهانی حضور یافت. در جریان دیدارهای جام جهانی ۹۸ دروازه بان باشگاه موناکو عملکردی بدون نقص از خود بر جای نهاد و تنها ۲ بار شاهد عبور توپ از خط دروازه اش بود. در حال حاضر چه می کند؟ بارتز در سال ۲۰۰۷ و در شرایطی که نانت میان ماندن و سقوط به دسته پایین دست و پا می زد دست کش هایش را آویزان کرد، اگرچه حضور کوتاه مدت او در این باشگاه با موفقیت همراه نبود اما باعث نشد عملکرد عالی او زیر سؤال برود. بارتز یک مدرسه فوتبال برای کشف و تربیت دروازه بان های جوان راه انداخته است.
● برنارد لاما، شماره پیراهن یک
▪ ۴۵ ساله، ۴۴ بازی، گل زده: صفر
به عنوان یکی از بهترین دروازه بان های جهان در سال های میانی دهه ،۹۰ برنارد لاما می توانست به عنوان دروازه بان شماره یک فرانسه در جام جهانی ۹۸ بازی کند. پس از سپری کردن سال های طلایی در پاری سن ژرمن، لاما ۲ فصل فاجعه بار را پیش از جام جهانی ۹۸ تجربه کرد. به خاطر مصدومیت از ناحیه زانو و مثبت بودن آزمایش اعتیاد به ماری جوانا، پاریسی ها در خروجی را به او نشان دادند. لاما پس از چند ماه تلاش توانست به عضویت وستهام درآید اما پیر شده بود و «امه ژاکه» با اعتماد به بارتز انتخاب نهایی خود را انجام داده بود. در حال حاضر چه می کند؟ برنارد لاما در سال ۲۰۰۱ از فوتبال کنار کشید. بدون تردید پایان عمر ورزشی او مانند آغاز کارش درخشان و افتخارآمیز نبود. او با همکاری عده ای از جمله پاتریک ویه را یک مرکز اطلاع رسانی و آموزشی در سنگال برپا کرده است.
● لوران بلان، شماره پیراهن ۵
▪ ۴۲ ساله، ۹۷ بازی ملی، گل زده: ۱۶
پس از پشت سر نهادن فصلی ناموفق در بارسا، به فرانسه و مارسی برگشت.
لوران بلان در ۱۹۹۸ تنها حضورش را در جام جهانی تجربه کرد. بلان ناکامی در بارسا را در بازی های درخشان که در لیگ فرانسه با پیراهن مارسی انجام داد، تلافی کرد و به عنوان مدافع ۱۱ گل هم به ثمر رساند تا راه او برای پوشیدن پیراهن تیم ملی فرانسه در جام جهانی بیش از همیشه هموار شود. در ۳۲ سالگی لوران بلان یکی از مهره های اصلی قهرمانی فرانسه بود تا جایی که لقب «رئیس» را به او اعطا کردند. در حال حاضر چه می کند؟ مانند تعداد زیادی از قهرمانان جام جهانی ،۹۸ لوران بلان نیز جام ملت های اروپا ۲۰۰۰ را نیز به افتخارات خود اضافه کرد و سپس در ۲۰۰۳ بازیگری را کنار گذاشت. لوران بلان که پیش از دومنش مدعی مربیگری تیم ملی فرانسه بود فصل گذشته با بوردو تجربه بسیار موفقی را در لوشامپیونه پشت سر گذاشت.
● ونسان کاندلا، شماره پیراهن ۲
▪ ۳۴ ساله، ۴۰ بازی ملی، گل زده: ۲
ونسان کاندلا در باشگاه گنگان چهره شد و سپس در جریان فصل ۱۹۹۷- ۱۹۹۶ راهی رم شد. دفاع چپ فرانسوی به سرعت جای خود را باز کرد و در زمره عناصر تأثیرگذار تیم پایتخت ایتالیا درآمد. در تیم ملی فرانسه درخشش لیزارازو باعث شد تا کاندلا به عنوان ذخیره طلایی کمتر فرصت بازی در ترکیب اصلی را به دست آورد. نقطه قوت بزرگ کاندلا به شرایط روحی و اعتماد به نفس عالی او برمی گردد او با شعار: «من زنده خواهم ماند» یار و مددکار تیم ملی فرانسه در راه رسیدن به قهرمانی بود. در حال حاضر چه می کند؟ پس از سال ها حضور موفق در رم سرانجام در سال ۲۰۰۷ خود را بازنشسته کرد. کاندلا به عنوان مدیر برنامه بازیکنان جوان امرار معاش می کند.
● مارسل دزایی، شماره پیراهن ۸
▪ ۳۹ ساله، ۵۰ بازی ملی، گل زده: ۴
چه بسا بتوان عنوان مطرح ترین بازیکن فرانسوی در جام جهانی ۹۸ را به دزایی داد. هنگام شروع بازی ها او یکی از لژیونرهای برتر فوتبال فرانسه شناخته می شد در میلان و از سال ۹۳ در زمره بهترین هافبک های هجومی قرار داشت اما در تیم ملی و به صلاح دید امه ژاکه، دزایی در مرکز دفاع به کار گرفته شد. دزایی که در جام جهانی ۹۸ ، ۷ بار دچار اشتباه شد، اگر در فینال مقابل برزی بی دلیل اخراج نمی شد اشتباهاتش به چشم نمی آمد. در حال حاضر چه کار می کند؟ به صراحت بیان نمی کند اما دوست دارد در جام جهانی ۲۰۱۰ مدیر فنی تیم ملی فرانسه باشد تا رسیدن به این خواسته دزایی به عنوان مفسر و گزارشگر با تلویزیون باشگاه میلان همکاری دارد، ضمن اینکه به کشف موشکافانه بازیکنان مستعد آفریقایی نیز مشغول است.
● فرانک لبوف، شماره پیراهن ۱۸
▪ ۴۰ ساله، ۵۰ بازی ملی، گل زده: ۴
ستاره فوتبال لیگ برتر و چلسی، فرانک لبوف، بهترین دوران حرفه ای گری خود را سپری کرد. بازیکن سابق استراسبورگ در جام حذفی ، جام را بالای سر برده بود. لبوف به خاطر درخشش لوران بلان، فرصت بازی در ترکیب اصلی را به دست نمی آورد تا اینکه به مصداق بد حتی یکی، خوشبختی دیگری را در پی دارد. اخراج بلان در دیدار نیمه نهایی باعث شد تا لبوف در یکی از پرافتخارترین بازی های خود در فینال جام جهانی ۹۸ مقابل برزیل در ترکیب اصلی قرار گیرد و عملکردی عالی بر جای بگذارد. در حال حاضر چه می کند؟ لبوف در لس آنجلس زندگی می کند او یک مرد همه کاره است. از تیم هالیوود یونایتد، هنرپیشگی گرفته تا سخنرانی در سمینار های تخصصی و دست آخر مفسر و مشاور برنامه های تلویزیونی. با این فعالیت ها او فرصت ابراز دلتنگی هم ندارد.
● پیگستنه لیزارازو ۳۸ ساله،
▪ ۹۷ بازی ملی، گل زده: ۲
نخستین بازی خود را سال ۹۲ و در دیدار دوستانه مقابل فنلاند که با پیروزی ۲ بر یک فرانسه تمام شد، انجام داد و به دنبال آن به عنوان یک پای ثابت در منطقه چپ دفاع، در زمره برگزیدگان امه ژاکه برای جام جهانی ۹۸ درآمد. در ۲۹ سالگی لیزارازو، عنصر گریزناپذیر برنامه های تاکتیکی ژاکه بود، همکاری او در جناح چپ و پاس های در حال حرکتی که صادر می کرد بخشی از برنامه های هجومی فرانسه را تشکیل می داد. پاس های او زیر پای زیدان راه رسیدن به قهرمانی را هموار کرد. در دیدار با ایتالیا و در ضربات پنالتی، لیزا ضربه خود را هدر داد و اگر فرانسه نمی توانست با پیروزی از میدان خارج شود او قهرمان بدبخت فرانسوی ها لقب می گرفت. اگرچه یورو ۲۰۰۴ پرتغال تجربه موفقی برای تیم ملی فرانسه و لیزارازو نبود اما پیش از این او نیز مانند بسیاری در فصل طلایی، لیزارازو دهه۹۰ فرانسه، یورو ۲۰۰۰ را فتح کرده بود. در حال حاضر چه کار می کند؟ پس از آویزان کردن کفش هایش در ۲۰۰۶ لیزارازو، مانند تعداد زیادی از همبازی هایش در جام جهانی ۹۸ در معروف ترین شبکه خصوصی فرانسه به عنوان کارشناس فوتبال به فعالیت می پردازد.
● لیلیان تورام، شماره پیراهن ۱۵
▪ ۳۶ ساله، ۱۴۲ بازی ملی، گل زده: ۲
در ۱۹۹۸ در باشگاه پارما همراه با فابیو کاناوارو بهترین زوج «مرکز» خط دفاع در سری A شناخته می شدند اما در تیم ملی فرانسه به عنوان دفاع راست یکی از بدترین بازی های خود را در جام ۱۹۸۲ انجام داد. تورام که در سال ۱۹۹۴ به تیم ملی دعوت شد، ۲ سال پشت خط ماند تا سرانجام بتواند جای ژوسلین آنگلو را در ترکیب ثابت بگیرد. در جام جهانی ۹۸ و در نیمه نهایی مقابل کرواسی فرانسه با ۲ گلی که تورام به ثمر رساند با پیروزی از زمین خارج شد گل هایی که دیگر از سوی او تکرار نشد. در حال حاضر چه می کند؟ پس از ناکامی فرانسه در یورو ،۲۰۰۴ خود را بازنشسته کرده است. یک سال بعد به دعوت دومنش به میادین برگشت تا فرانسه ۱۴۲ بازی ملی رکورددار شود.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید