جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی کمی بزاق تحریکی در خانم ‌های یائسه و پس از یائسگی


بررسی کمی بزاق تحریکی در خانم ‌های یائسه و پس از یائسگی
● بیان مساله:
یائسگی می‎تواند اثرات گسترده‎ای از نظر جسمانی و روانی بر خانم‎هایی که به این مرحله می‎رسند، داشته باشد؛ از جمله می‌توان به عوارض دهانی شامل خشکی دهان، احساس سوزش در زبان و دهان و غلیظ‎شدن بزاق اشاره کرد؛ گرچه هنوز این موضوع، مساله‎ای قابل بحث تلقی می‎گردد.
● هدف:
این مطالعه با هدف بررسی میزان بزاق تحریکی در ۱۵۸ خانم که در مرحله یائسگی و پس از یائسگی بودند، انجام شد.
● روش بررسی:
در این مطالعه تحلیلی توصیفی که به روش مقطعی انجام شد، تعداد ۱۵۸ خانم که در مرحله یائسگی و پس از یائسگی بودند (گروه مورد) و نیز تعداد ۸۳ نفر از آقایان هم‎سن که فاقد بیماری سیستمیک و مصرف دارو بودند، انتخاب شدند (گروه شاهد). دامنه سنی در هر دو گروه ۶۹-۵۰ سال بود؛ همچنین وضعیت روانی دو گروه با استفاده از‎ آزمون HADS (Hospital Anxiety Depression Scale) مقایسه شد و بروز سمپتوم‎های دهانی نیز در دو گروه ارزیابی و مقایسه گردید. برای تحلیل نتایج از آزمونهای t و Mann-Whitney استفاده شد.
● یافته‌ها:
نتایج این بررسی اختلاف معنی‌داری را از نظر کمیت بزاق تحریکی و نیز وضعیت روانی بین دو گروه نشان نداد؛ اما بروز سمپتوم‎های دهانی در گروه مورد به شکل معنی‎داری بیش از گروه شاهد بود (۰۰۲/۰=P).
● نتیجه‌گیری:
گرچه در مطالعه حاضر بروز سمپتوم‎های دهانی، ارتباط معنی‎داری با یائسگی داشت، اما علت این امر تغییر در کمیت بزاق یا تغییر وضعیت روانی نمی‌باشد و احتمالا باید علت آن را در تغییرات کیفی بزاق و یا سایر عوامل جستجو کرد.
فرزانه آقاحسینی
محمدحسین اخوان کرباسی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید