سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

در هنگام سفر اجازه دهید کودکتان چمدان مخصوص به خود داشته باشند


در هنگام سفر اجازه دهید کودکتان چمدان مخصوص به خود داشته باشند
به این نکات توجه کنید تا سفر برای کودک‌تان مفرح‌تر و سرگرم‌کننده‌تر و برای نوزادتان خیلی راحت‌تر شود
۱۲ نکته درباره مسافرت هوایی با کودکان
با شروع فصل تابستان، اغلب خانواده‌‌ها به برنامه‌ریزی برای مسافرت‌‌های تابستانی می‌پردازند. تفاوتی نمی‌کند که سفر شما با ماشین از میان کوه‌ها و جنگل و صحرا باشد یا با هواپیما به یک نقطه‌ خوش آب و هوا، به‌هرحال با همراه داشتن مسافر کوچولو ممکن است سفر شما به‌هیچ وجه شبیه مسافرت‌های معمول نباشد. امروزه بسیاری از والدین به علت گرمای هوا، کوتاه بودن مرخصی، سهمیه‌بندی بنزین و علل دیگر، مسافرت با هواپیما را به ماشین ترجیح می‌دهند اما مسافرت با هواپیما، به‌خصوص اگر بچه کوچکی داشته باشید نیز دردسرهای مخصوص به خود را دارد. اگر قصد سفر هوایی با کوچولوی خود را دارید، به این نکات توجه کنید تا سفر برای کودک‌تان مفرح‌تر و سرگرم‌کننده‌تر و برای بچه‌های خیلی کوچک‌ترتان راحت‌تر شود.
۱) اگر کودک شما شیرخوار زیر یک‌سال است، برای گذراندن زمانی که منتظر سوارشدن به هواپیما هستید، توپ یا اسباب‌بازی دیگری را که مورد علاقه‌ او باشد به همراه خود ببرید و در سالن انتظار فرودگاه با او بازی کنید. هواپیمای اسباب‌بازی یا ماشین اسباب‌بازی و مانند آن را نیز می‌توانید همراه ببرید تا در هنگام انتظار پرواز، کودک با آن بازی کند.
۲ )بهتر است در ردیف صندلی‌‌های مجاور در خروج اضطراری ننشینید. صندلی‌‌های مجاور دیواره حایل درون هواپیما برای شما بهتر است.
۳ )غذایی که در هواپیما سرو می‌شود، ممکن است برای کودک زیر یک‌سال مناسب نباشد، و شما هم احتمالا خواهان کودکی گرسنه در طول پرواز طولانی نیستید. بنابراین شیر یا غذای کمکی مانند سوپ، ماست و... را در شیشه یا ظروف تمیزی بریزید و در آن را ببندید که حمل آن راحت باشد و آن را در سفر به همراه داشته باشید.
۴ ) حتما با خود می‌گویید: «چه‌قدر مسافرت با شیرخوار زیر یک‌سال سخت است. خوب است مسافرت‌هایمان را تا زمانی که کودک کمی ‌بزرگ‌تر شود، به تعویق بیندازیم.» باید به عرض‌تان برسانم که مسافرت با یک نوزاد (شیرخوار) اغلب راحت‌تر از مسافرت با کودکانی است که راه می‌روند. چون کودک محدودیت را نمی‌فهمد و دلش می‌خواهد دایما حرکت کرده و به این طرف و آن طرف برود. اینجا هنر شما است که بتوانید او را تا پایان سفر سرگرم کنید.
۵ ) اگر کنار پنجره هواپیما نشسته‌اید، آسمان و ابرها، دریا، کوه‌ها، صحراها و چیزهای دیگری را که به طور معمول نمی‌توانند از این زاویه ببینند، به او نشان دهید.
۶ ) می‌توانید کتاب نیز همراه خود ببرید و در سالن انتظار یا در هواپیما کودک را با آن سرگرم کنید، کتابی درباره هواپیما و پرواز می‌تواند در این موقع خیلی مفید و جذاب و به درد بخور باشد. به کودک اجازه دهید چمدان سفر مخصوص خود داشته باشد. کوله پشتی حاوی اسباب‌بازی‌ها، بطری آب و مقداری تنقلات به کودک‌تان کمک خواهد کرد که احساس بزرگی کند و در هواپیما رفتار بهتری داشته باشد.
۷ ) هیچ چیز بهتر از کارت بازی خانوادگی به گذر زمان کمک نمی‌کند. انواع کارت‌های بازی که مناسب سن همه باشد می‌تواند مفید باشد، یا کارت‌هایی مخصوص بچه‌های کوچک‌تر، فِلـَش کارت‌ها نیز مناسب هستند چون سرگرمی‌را با آموزش همراه می‌کنند.
۸ ) پیش از سفر یک زیردستی مخصوص برای نقاشی از لوازم‌التحریر فروشی بخرید، به این ترتیب بچه‌ها می‌توانند بخشی از طول سفر را با نقاشی کردن بگذرانند. این کار زمانی برای سکون و آرامش نیز در اختیار شما می‌گذارد. غذاهایی را که کودک می‌تواند آنها را در دست بگیرد و بخورد (بیسکویت، کیک و... )همراه داشته باشید چون کودک گرسنه تحریک‌پذیر می‌شود.
۹) در مسافرت با هواپیما، نوزادان و کودکان کم سن، هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما در گوش خود احساس ناراحتی و درد می‌کنند. این درد ناشی از تغییرات فشار غیر طبیعی در فضای پشت پرده گوش (گوش میانی) است. حتی در کابین هواپیمایی که فشار هوای آن تنظیم شده است هم یک کاهش در هوای کابین در صعودهای هواپیما وجود دارد. با فرود هواپیما فشار هوا افزایش می‌یابد بنابراین احتمالا کودکان ناراحتی بیشتری را در گوش میانی خود تجربه می‌کنند. وقتی که هواپیما فرود می‌آید فشار هوا که در کابین افزایش یافته، باید با فشار هوا در گوش میانی برابر شود. اگر این برابری ایجاد نشود فشار هوای اضافی داخل کابین روی پرده گوش فشار آورده و سبب درد می‌شود، شیپور استاش عضوی است که برابر کردن این دو فشار برعهده آن است. اما در کودکان به دلیل کوچک بودن شیپور استاش عملکرد آن درست انجام نمی‌شود و درد به‌وجود می‌آید. برای پیشگیری از ایجاد این درد شیوه‌های متعدد برای کمک به تهویه گوش میانی وجود دارد که موجب می‌شود فشار هوا در گوش‌ها برابر شود. هوای هواپیما خشک است و باعث خشکی مخاط بینی می‌شود و باز شدن شیپور استاش را مشکل‌تر می‌سازد. یک لیوان نوشابه بدون کافیین(آب بهترین است) به ازای هر ساعت پرواز به غلبه بر این خشکی کمک می‌کند. استفاده از اسپری‌‌های ضدالتهاب بینی پیش از پرواز و قبل از فرود به باز شدن مجاری بینی کودک کمک می‌کند.
۱۰ ) از استفاده از داروهایی که حاوی آنتی هیستامین هستند، پرهیز کنید، آنتی‌هیستامین‌‌ها با غلیظ کردن ترشحات و خواب آلودگی کودک مشکل را تشدید می‌کنند. فقط استثنائاً مواقعی که کودک دارای حساسیت (آلرژی) است، از آنتی‌هیستامین‌ها استفاده می‌شود.
۱۱ ) بالاخره کودک شما باید در موقع اوج گرفتن و همچنین فرود بیدار باشد. کودکان بزرگتر می‌توانند با جویدن آدامس و یا مکیدن آب نبات بر مشکل خود غلبه کنند. برای نوزادان یک بطری آب همین کار را انجام می‌دهد ولی باید کودک نشسته باشد و دراز کشیده نباشد. در ضمن بهتر است بدانید که پستانک در این موقع کافی نیست چون کودک هم باید چیزی بمکد و هم ببلعد.
۱۲) اگر فرزندتان به تازگی دچار عفونت گوش شده است، ممکن است حین پرواز احساس ناراحتی زیادی کند. بنابراین بهتر است پیش از پرواز با پزشک‌تان مشورت کنید. پزشک ممکن است قطره‌‌های مسکن گوش برای او تجویز کند. کودکانی که دارای لوله تهویه گوش هستند نباید نگران برابری فشار هوا باشند چون لوله‌‌های تهویه خودبه‌خود این‌کار را انجام می‌دهند.
منبع : روزنامه سلامت