جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چند جمله کلیدی از امام موسی صدر


چند جمله کلیدی از امام موسی صدر
چند جمله کلیدی از این اندیشمند انقلابی تقدیم می شود.
ـ ادیان همه یکی بودند و هدف مشترکی را پی می‏گرفتند. جنگیدن در برابر خدایان زمینی و طاغوت‏ها و یاری مستضعفان و رنج دیدگان... ولی آنگاه که ادیان در پی خدمت به خویشتن برآمدند میانشان اختلاف بروز کرد! طاغوت‏ها چهره عوض کردند و برای دستیابی به غنایم از ادیان پیشی گرفتند.
ـ این را بدان ای ابو عمار! (یاسر عرفات)، شرف قدس اجازه نخواهد داد که به دست غیر مؤمنین آزاد شود!
ـ آزادی برترین ساز و کار فعال کردن همه توانایی‏ها و ظرفیت‏های انسانی است. هیچ کس نمی‏تواند در جامعه محروم از آزادی خدمت کند، توانائی‏هایش را پویا و موهبت‏های الهی را بالنده سازد. آزادی یعنی به رسمیت شناختن کرامت انسان وخوشگمانی نسبت به انسان، در حالی که نبود آزادی یعنی بدگمانی نسبت به انسان و کاستن از کرامت او. تنها، کسی می‏تواند آزادی را محدود کند که به فطرت انسانی کافر باشد. فطرتی که قرآن می‏فرماید. «فطرت الله التی فطر الناس علیها» فطرتی که پیامبر باطنی و درونی انسان است.
ـ ایمان و اعتقادی منشأ اثر است که انسان از ورای قله علم بدان بنگرد.
ـ محبت خدا با دوست نداشتن انسان هرگز جمع نمی‏شوند!
ـ امیداوارم که شما جوانان، از تنگ نظری قدیمیان و از تندروی امروزیان که نتیجه آن (باز هم) تنگ نظری بوده است بر حذر باشید!
ـ وقتی به جوانان می‏نگرم چشمی را می‏گشایم و دیگری را بر هم می‏گذارم!... آرزوی من این است که جوانان همواره مورد لطف و حسن ظن جامعه خود باشند.
ـ جوانان رکن، اساس، شریان حیاتی و گل خوشبوی کشورند و همواره رایحه‏ای از بهشت همراه خود دارند.
همچنین در بیست و نهمین سالروز ربوده شدن امام موسی صدر مؤسسه فرهنگی و تحقیقاتی امام موسی صدر نامه سرگشاده‌ای منتشر کرد.
نهم شهریور امسال مصادف است با آغاز سی‌امین سال ربودن امام صدر و علی رغم سپری شدن سه دهه از این حادثه هنوز گره‌های کور این معما گشوده نشده و امام موسی صدر و دو همراهش در اسارت به سر می‌برند.
در این نامه آمده است:
آیا می‌دانید که ۲۹ سال تمام است که امام موسی صدر در اسارت به سر می‌برند و حکومت لیبی اجازه نداده است که هیچگونه تماسی با ایشان و دو یار همراهش برقرار شود.
۹ شهریور ماه ۱۳۸۶ آغاز سی‌امین سال ربودن امام موسی صدر توسط سرهنگ معمر قذافی است؛ تصور اینکه مردم لبنان و نیروهای مقاومت اسلامی و محرومان شیعی، سنی، مسیحی و دروز از دیدار و همراهی ایشان محروم بوده‌اند، تصوری طاقت‌سوز است، ۱۰۵۸۵ روز! ۲۵۴۰۴۰ ساعت! ۱۵۲۴۲۴۰۰ دقیقه!... که هر دقیقه‌اش در اسارت، روزها می‌نماید.
بر اساس تحقیقات و احکام صادره از سوی دادگاه‌های ایتالیا و لبنان و نیز اطلاعات و اسناد منتشر شده قطعی است که:
- امام موسی صدر برای توقف جنگ‌های داخلی لبنان و جلوگیری از برادرکشی مسافرت‌هایی به کشورهای عربی و اسلامی آغاز کرده و پیشنهاد مصرانه رئیس جمهوری وقت الجزایر هواری‌بومدین را برای ملاقات با قذافی پذیرفته بودند.
- سفیر لیبی در لبنان دعوت‌نامه حکومت لیبی برای ملاقات و گفتگو با قذافی را تسلیم امام موسی صدر کرده است.
- امام موسی صدر با دو تن از همکارانشان در تاریخ ۳ شهریور ۱۳۵۷ بنا به دعوت رسمی حکومت لیبی وارد طرابلس شده‌‌اند و در تاریخ ۹ شهریور ۱۳۵۷ در طرابلس ربوده شده‌اند.
- امام موسی صدر تاکنون با هیچ وسیله‌ای لیبی را ترک نکرده‌اند و هنوز در اسارت حکومت لیبی هستند.
موضوع دیگری که قطعی است، بی‌ثمر بودن مذاکرات سیاسی ده سال اخیر است زیرا دولت لیبی بارها اظهارات مختلف و متضادی را با طرف‌های مذاکره کننده مطرح کرده و سناریوهای گوناگونی را پیشنهاد داده است. همه سناریوها و اظهارات و مفاد مذاکرات از دو دیدگاه قابل تأمل است. اول آنکه تار و پود آنها دروغ و حیله است و هیچ کمکی به کشف حقیقت و نجات امام نمی‌کند، دوم آنکه هدف آنها تبرئه شخص قذافی است.
حال که علیرغم تلاش بسیار، لیبی نتوانسته است به اهداف خود در جهت فرافکنی، اتهام و مقصر جلوه دادن ایتالیا و یا انحراف افکار عمومی دست یابد، به نظر می‌رسد راه کارهای دیگری از جمله آنچه درنامه نخبگان ایران پیشنهاد شده باید در اولویت مأموریت و رسالت پیگیری قضیه امام موسی صدر قرار داد:
- تقویت روند پیگیری از طریق مراجع قضایی بین‌المللی و سازمان‌های جهانی و دادگاه‌های صالح در کشورهای دیگر
- گسترش کمی و کیفی اطلاع رسانی به منظور معرفی هر چه بیشتر امام موسی صدر و عواقب عدم حضور سی ساله ایشان در لبنان و منطقه از یکسو و ارائه هر چه گسترده‌تر اسناد و مدارک تحقیقات جهانی دال بر آدم ربایی لیبی
- تقویت روند جمع‌آوری اطلاعات از سازمان‌های اطلاعاتی جهان و نظارت بر قدرت و استمرار آن
- اتخاذ سیاست ملی مناسب و یکپارچه در همه قلمروهای همکاری جمهوری اسلامی ایران با لیبی و کاهش سطح همکاری‌ها
گمان نفرمایید که آنچه که به عنوان پیشنهاد به مقامات رسمی و دولتی گفته شده کافی است، هرگز کافی نیست.
شما هم می توانید در هر کجا و هر مسوولیتی که باشید می‌توانید در تلاش برای آزادی امام موسی صدر و همراهانش شریک باشید.
منبع: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر
منبع : سایت تحلیلی خبری مبارزین


همچنین مشاهده کنید