دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
مجله ویستا

راهنمای خرید هارددیسک پرتابل


راهنمای خرید هارددیسک پرتابل
رشد هاردهای اکسترنال که از اوایل سال گذشته شتاب بیشتری گرفت در سال جدید نیز ادامه دارد. این قطعات که کاربردهای جدید و فراوانی برای آنها به وجود آمده اکنون بازار قابل توجهی دارند و اکثر توزیع‌کنندگان داخلی نیز تلاش‌های زیادی را برای به دست آوردن سهم بیشتر بازار شروع کرده‌اند هر چند که تا کنون تنها سازگار ارقام به اهداف خود نزدیک شده است. مهمترین ویژگی این محصولات توانایی انتقال و جا به جایی اطلاعات است که در ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شوند و اکنون مدل‌های پرتابل با ظرفیت‌های ۲ترابایت را نیز می‌توان در بازار دید. ضمن اینکه برخی خصوصیات دیگر باعث ایجاد تنوع و البته اختلاف قیمت در میان این قطعات می‌شود.
● اندازه
به طور کلی ۳ اندازه استاندارد و رایج برای هارددیسک‌ها وجود دارد. مدل‌های ۵/۳ اینچی که هاردهای معمولی و داخلی کامپیوتر را تشکیل می‌دهند و برای استفاده از آنها به صورت پرتابل باید از باکس‌های ویژه استفاده کرد که باعث افزایش اندازه آن می‌شود. مدل‌های بعدی که رایج‌ترین نوع از هارددیسک‌های پرتابل هستند در گروه ۵/۲ اینچی‌ها قرار می‌گیرند. در ابتدا این مدل‌ها صرفا برای تامین ظرفیت نوت‌بوک‌ها استفاده می‌شدند اما پس از مدت کوتاهی با تولید باکس‌های مخصوص آنها، به شکل هاردهای اکسترنال مطرح شدند. این مدل‌ها اندازه معقولی دارند و به راحتی در جیب جا می‌شوند ضمن اینکه از نظر برق مورد نیاز، مصرف آنها در حدی نیست که احتیاج به تجهیزات خاصی باشد. مدل‌های بعدی شامل هارددیسک‌های ۸/۱ اینچی می‌شوند که از نظر اندازه نسبت به گروه قبل کوچک‌تر بوده اما از نظر ظرفیت با محدودیت‌های بیشتری رو به رو هستند.
● برق
بزرگ‌ترین مشکل هاردهای اکسترنال مسئله تامین برق آنها است. بدیهی است که اگر برای جا به جایی اطلاعات همیشه لازم باشد یک بسته جانبی شامل رابط‌ها و آداپتور همراه دستگاه باشد، چندان خوشایند نخواهد بود و استفاده از این تجهیزات را محدود می‌کند با این حال اکنون از روش‌های مختلفی برای تامین برق مورد نیاز هاردهای اکسترنال استفاده می‌شود.
اغلب مدل‌هایی که دارای رابط USB هستند می‌توانند از همین رابط نیز برای تامین برق استفاده کنند و ولتاژ ارائه شده در پورت USB انرژی موردنیاز دستگاه را تامین خواهد کرد. به همین دلیل در برخی از این قبیل محصولات دو رابط USB برای انتقال اطلاعات و تامین برق دستگاه دیده می‌شود. نوع بعدی شامل آداپتورهای کوچک می‌شوند که برق دستگاه را به طور مستقیم از برق شهری تامین می‌‌کنند و در مقایسه با مدل‌های قبل محدودیت‌های ویژه خود را دارند. در گروه سوم نیز باتری‌ها وظیفه تامین برق را برعهده دارند.
● رابط
رابط USB پرطرفدارترین رابط هاردهای اکسترنال است زیرا علاوه بر اینکه توسط تمام کامپیوترهای امروزی پشتیبانی می‌شود، سرعت قابل قبولی داشته و از آن می‌توان برای تامین برق استفاده کرد. رابط دیگر فایروایر است که در دو مدل ۴۰۰ و ۸۰۰ وجود دارد. این اعداد نشان‌دهنده سرعت انتقال اطلاعات از طریق این رابط هستند که در حالت دوم معادل ۸۰۰ مگابیت در ثانیه خواهد بود. برخی مدل‌ها توانایی پشتیبانی از هر دو رابط را دارند. رابط سوم eSATA است که از نظر سرعت بر فایروایر ۸۰۰ غلبه می‌کند اما از نظر کاربرد و استفاده از آنها در تمام کامپیوترها با مشکل مواجه است.
مادربوردهای جدید معمولا حاوی پورت eSATA هستند ولی در صورتیکه مجهز به این امکانات نباشند باید از کارت‌های PCI در دسکتاپ‌ها و PCIe برای نوت‌بوک‌ها استفاده کرد. رابط‌های SCSI در هاردهای اکسترنال به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
● شبکه
یک هارد اکسترنال با ظرفیت بالا می‌تواند نقش درایو NAS را در شبکه بازی کند. این درایو امکان اشتراک اطلاعات بین تمام کامپیوترهای مرتبط با شبکه را فراهم می‌کند. برخی از هاردهای اکسترنال مجهز به پورت اترنت و یا شبکه Wi-Fi هستند که این مدل‌ها در مقایسه با دیگر هاردهای اکسترنال از قیمت بالاتری برخوردارند. به این ترتیب می‌توان آنها را مستقیما به شبکه وصل کرد و نیازی به اتصال از طریق یک کامپیوتر دیگر نیست. با این حال قیمت آنها برای کاربران عادی و کاربردهای معمولی چندان منطقی نیست.
● سرعت
سرعت هاردهای پرتابل به دو عامل سرعت دیسک و حافظه بافر آنها وابسته است. دو سرعت رایج برای هاردها ۵۴۰۰ و ۷۲۰۰ دور در دقیقه هستند که سرعت ۵۴۰۰ دور در دقیقه در مورد هاردهای ۵/۲ اینچی بیشتر دیده می‌شود. افزایش سرعت دیسک باعث مصرف بیشتر انرژی و محدودیت‌هایی از این دست خواهد شد به همین دلیل اغلب هاردهای پرتابل با اندازه‌های کوچک از این سرعت استفاده می‌کنند. بافر نوعی حافظه موقتی است که اطلاعات پس از خوانده شدن از روی پلاتر به آن منتقل شده و سپس از طریق رابط‌ها جا به جا می‌شود.مدل‌های معمولی دارای ۲ مگابایت بافر هستند ولی مدل‌های سریع‌تر از ۸ و ۱۶ مگابایت بافر استفاده می‌کنند و هر چقدر این مقدار بافر بیشتر باشد تاثیر بیشتری در سرعت انتقال اطلاعات خواهد گذاشت.
● نرم‌افزار
معمولا کاربرد هاردهای پرتابل توسط نرم‌افزار تعیین می‌شود. این هارددیسک‌ها با هر سه نوع سیستم‌عامل ویندوز، مکینتاش و لینوکس سازگار هستند و بنابراین محدودیتی از این بابت ندارند. اما اینکه چه توانایی‌هایی داشته باشند موضوعی است که نرم‌افزارها آن را تعیین خواهند کرد. برخی از هاردهای پرتابل قابلیت آرشیو فایل‌ها را دارند و بنابراین نرم‌افزارهایی با قابلیت دسته‌بندی و جست‌وجوی فایل در کنار آنها ارائه می‌شود. گروه دیگر برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات استفاده می‌شوند و می‌تواند از طریق تنظیمات نرم‌افزاری تغییرات اعمال شده روی pc را به هارددیسک نیز منتقل می‌کنند. نرم‌افزارها معمولا از طریق سیستم‌عامل اجرا می‌شوند و نصب اغلب آنها به ندرت روی هاردهای پرتابل انجام می‌شود. هاردهای اکسترنال و پرتابل معمولا از یک هارد نوت‌بوک ۵/۲ اینچی به همراه یک باکس و رابط آن تشکیل شده‌اند بنابراین امکان ساخت آنها نیز وجود دارد هر چند که در حد هاردهای پرتابل آماده ظرافت دنخواهد داشت اما به عنوان یک گزینه با هزینه کمتر موجود است.
معمولا باکس به همراه رابط بین ۵ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسند و هارددیسک نیز بنا به ظرفیتی که دارد قیمت متفاوتی خواهد داشت.
منبع : ارجا نت