جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آیا تمرین منظم با دوچرخه کارسنج بر پیامد بارداری تاثیر دارد؟


آیا تمرین منظم با دوچرخه کارسنج بر پیامد بارداری تاثیر دارد؟
● هدف:
بانوان باردار جامعه ما به دلایل متعدد در دوران بارداری رو به زندگی بی تحرکی می آورند. این در حالی است که نتایج مثبت فعالیت بدنی به طور کلی شناخته شده است. از طرفی ورزش در دوران بارداری نکات مبهمی در نوع و چگونگی اجرای ورزش را به همراه دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات یک دوره ورزش هوازی و غیر تحمل کننده وزن مانند دوجرخه سواری که از خطر کمتری نسبت به ورزش های تحمل کننده وزن مانند دویدن برخوردار است بر پیامد بارداری در مادر و نوزاد و مقایسه آن با گروه کنترل بود.
● روش مطالعه:
در این مطالعه نمونه ها شامل ۹۰ نفر زن باردار نخست بارداری بودند که در هفته ۲۰ تا ۳۴ به صورت در دسترس انتخاب شده، به طور تصادفی در دو گروه تجربی ۴۰ نفر و کنترل ۵۰ نفره قرار گرفتند. در گروه تجربی، برنامه تمرین ۸ هفته ای با دوچرخه کارسنج هر هفته دو جلسه و در هر جلسه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تمرین با دوچرخه ثابت با شدت ۵۰% تا ۶۵% ضربان قلب بیشینه (بطوری که جلسات شامل گرم و سرد کردن نیز بود) اجرا شد.
● یافته ها:
بین طول دوران بارداری، وزن حین تولد نوزاد و آپگار دقیقه اول و مکونیال بودن مایع آمنیوتیک گروه تجربی و کنترل تفاوت معنی داری وجود نداشت (P>۰.۰۵). مقایسه میانگین های افزایش وزن دوران بارداری، آپگار دقیقه پنجم و نوع زایمان در گروه های تجربی و کنترل تفاوت معناداری نشان داد (P<۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
فعالیت بدنی مناسب در دوران بارداری نه تنها موجب صدمه به جنین و مادر نمی شود، بلکه انجام زایمان را آسان تر و تولد فرزندی سالم تر را تضمین می کند.
پریسا صداقتی
ابوالفضل ارجمند
نرگس صداقتی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید