جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

رونالدو: بدون عذاب وجدان از منچستر می روم


رونالدو: بدون عذاب وجدان از منچستر می روم
روزگاری او در یک روستا به نام «مدیرا» در پرتغال و در کوچه پس کوچه های آن توپ می زد. شاید هیچ کس تصورش را نمی کرد که چند سال بعد آقای فوتبال جهان شود.
روز دوم آوریل ۲۰۰۸ «یوهان کرایف» اسطوره فوتبال هلند در توصیفی او را برتر از «جرج بست» و «دنیس لاو» بهترینهای تاریخ منچستر یونایتد خواند.
مدتهاست که این جوان ۲۳ ساله پرتغالی تمامی روزنامه ها و رسانه ها را متوجه خود کرده است. کار در مورد او به جایی رسید که حتی «سپ بلاتر» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) هم به اظهار نظر پرداخت. با وجود پیشنهاد وسوسه انگیز رئال مادرید و حتی درخواستهای بازیکنان این تیم همچون «میشل سالگادو» مبنی بر پیوستن به کهکشانیها، «کریستیانو رونالدو» ستاره شیاطین سرخ دست رد به سینه «رومن کالدرون» زد و در اولدترافورد ماندنی شد.
اگرچه این بازیکن جوان به ظاهر کمی شرور به نظر می رسد و خیلیها او را فریبکار می پندارند، اما «رونالدو» در گفتگو با روزنامه گاردین با صداقت تمام صحبت کرده و از سرمربی اسکاتلندی تیمش به عنوان پدر دوم خود یاد کرد.
او در این گفتگو همچنین دلایل شفافی را برای تمایل پیشین خود در مورد جدایی از باشگاه منچستر یونایتد توضیح داده و گفت: اگر تنها مسأله پول مهم بود، هرگز مایل به ترک منچستر یونایتد نبودم.
▪ این هفته سر الکس فرگوسن اعلام کرد که پرونده تو بسته شده و کریستیانو رونالدو فصل آینده برای منچستر یونایتد بازی خواهد کرد. آیا این موضوع حقیقت دارد؟
ـ بله، سرمربی من آن قدر برایم ارزش قائل شد که چند روز پیش برای دیدار با من به لیسبون آمد. فکر می کنم این درکی مشترک بود. گفتگوی بسیار صادقانه ای میان دو نفر که احترام بسیاری به هم می گذارند، صورت گرفت و بدون شک عواطف دو جانبه و دوستانه ای هم در این گفتگو به بار نشست.
آنچه به یکدیگر گفتیم، میان خودمان باقی خواهد ماند. سر الکس به حرفهایم گوش کرد، من هم پای سخنان او نشستم و در نهایت هر دوی ما به این نتیجه رسیدیم که بهترین تصمیم برای هر دو طرف، باقی ماندنم در اولدترافورد است. بنابراین می توانم تأیید کنم که فصل آینده در منچستریونایتد توپ خواهم زد. بیش از آنکه هرگونه شایعه و دروغی در مورد این مسأله که من برخلاف میل خود عمل کرده ام، مطرح شود می خواهم یک موضوع را روشن کنم؛ هر کس که شایعه ای در مورد نیت من مبنی بر ماندن در منچستر یونایتد می گوید و یا می نویسد دروغگوست.
▪ حرفهای تو پس از بازی مرحله نهایی لیگ قهرمانان اروپا، در طول رقابتهای جام ملتهای اروپا و پس از آن از علاقه وصف ناپذیر تو برای ترک منچستر یونایتد و انتقال به رئال مادرید خبر می داد. هدف دقیق تو از این کار چه بود؟
ـ از علاقه رئال مادرید نسبت به جذب خودم آگاهی داشتم و به نظر می رسید آنها پیشنهاد قابل توجهی به سران منچستر یونایتد ارائه داده بودند. برای مدت بسیار کوتاهی دوست داشتم منچستر یونایتد با پیشنهاد رئال موافقت کرده و به من اجازه حضور در رئال مادرید را بدهد. اگر بخواهم این مسأله را انکار کنم، به معنی فریب همگان حتی خودم خواهد بود. هرکس که من را می شناسد، می داند که برایم اعتراف چنین مسأله ای از چه اهمیت بالایی برخوردار است. اگر چیزی بگویم که هرگز انجام نداده ام و یا بگویم آنچه انجام داده ام به میل خودم نبوده است، نهایت ناسپاسی خواهد بود.
▪ دلیل اینکه می خواستی این تیم را ترک کنی، چه بود؟
ـ پس از قهرمانی در اروپا احساس کردم، توانسته ام در کسب تمامی عنوانهای ممکن به این باشگاه کمک کنم. ما دوبار در لیگ برتر مقام قهرمانی را کسب کردیم و من جوایز بسیاری از جمله عنوان بهترین گلزن لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا را در طول این مدت از آن خود کردم. بنابراین فکر کردم که به یک پیکار و چالش جدید نیاز دارم. هرگز علاقه خود به حضور در لیگ اسپانیا و به ویژه رئال مادرید را کتمان نکرده ام و فکر می کردم که لحظه مناسب برای این مسأله فرا رسیده است.
بدون شک منچستر یونایتد و رئال مادرید از بزرگترین باشگاههای جهان هستند و تصمیم گرفتن در مورد هیچ کدام از این دو آسان نیست. جدا از بحث چالش جدید، همه می دانند که فرهنگ و نوع زندگی دو کشور اسپانیا و پرتغال تا حد زیادی شبیه به هم است و این دلایل باعث شدند که من در اندیشه پیوستن به رئال مادرید باشم.
▪ یعنی مسائل حقوقی و پیشنهاد سخاوتمندانه رئال مارید از دلایل علاقه تو برای پیوستن به این تیم نبود؟
ـ از این مسأله با خبر هستم. با کوچکترین رخدادی شایعه های بسیاری در مورد من به گوش می رسد. می دانستم برخی همواره شایعه پراکنی خواهند کرد که دغدغه اصلی من بدست آوردن پول بیشتر است. سایرین هم شایعه کردند که من در سن ۲۳ سالگی بی صبرانه در انتظار رقم زدن گرانترین نقل و انتقال تاریخ فوتبال جهان بودم. بی شک از اینکه زحمات من به نتیجه رسیده است، احساس غرور می کنم، اما هیچ یک از این موارد تأثیری بر خواسته من نداشت. در واقع اگر تنها مسأله پول مهم بود، هرگز مایل به ترک منچستر یونایتد نبودم.
درکنار تمام دلایلی که عنوان کردم، باید این را هم بگویم که خانواده ام نیز مایل به یک تغییر جدید در زندگی بودند. فرصت اینکه بتوانم تنها با یک پرواز یک ساعته به دیدار مادرم و سایر اعضای خانواده بروم، حتی بیشتر از بازی در رئال مادرید برایم قابل توجه بود. می دانستم که باید با شرایط خاصی روبرو شوم. حتی گاهی این شرایط بسیار دشوار می شوند، اما دشوارتر از آن مطرح کردن همین خواسته از کسانی است که بیش از همه آنها را دوست دارم.
بهترین اثبات برای آنچه گفتم، سرمایه گذاری کلانی است که بتازگی بر روی یک منزل در منچستر انجام داده ام و در واقع به طور عقلانی نباید چنین کاری را انجام می دادم. تنها دلیل انجام این کار به وجود آوردن آرامش و فراهم ساختن آن برای نزدیکترین افراد به خودم است. مسؤولان حاضر در منچستر یونایتد به ویژه سرمربی، دلایل من را درک کردند و همه ما تصمیم گرفتیم که من باید همچنان شماره هفت یونایتدها را بر تن کنم. پوشیدن این پیراهن یک فداکاری نیست، بلکه برای من افتخار بزرگی است. هنوز عناوین مهمی هستند که در انگلیس به دست نیاورده ام. من برای منچستر از جان مایه می گذارم. می خواهم از عنوان قهرمانی اروپا دفاع کرده و به منچستر کمک کنم تا با از یاد نبردن عنوانهایی همچون لیگ برتر و سایر رقابتها به بهترین تیم جهان مبدل شود.
▪ آیا این عادلانه است در حالی که هنوز با منچستر یونایتد قرارداد داری، این تیم را ترک کنی؟
ـ من به طور کامل به آنچه این باشگاه در قبال من انجام داده است، اشراف دارم. تا زنده ام ممنون این باشگاه خواهم بود. منچستر یونایتد و هواداران آن می توانند یقین داشته باشند که هر اتفاقی بیفتد، هرگز آنها را فراموش نخواهم کرد. آنها برای من بسیار خاص بوده و برای همیشه در قلبم جای خواهند داشت. در حقیقت، یکی از دلایل اینکه من جرأت گفتن حقیقت را پیدا کردم، برخورد منصفانه مسؤولان منچستر یونایتد بود.
رقم پیشنهادی مادریدیها که می توانست به یک رکورد جهانی مبدل شود، جبران بدهیهای من و سپاسگزاری از باشگاه منچستر یونایتد دستکم از لحاظ مالی بود. در این لحظه می خواهم حرفی بزنم که به هیچ کس در مورد آن چیزی نگفته ام؛ اگر ما در اروپا قهرمان نمی شدیم، هرگز اندیشه پیوستن به رئال مادرید را در سر نمی پروراندم و یک موضوع دیگر هم وجود دارد که باید آن را بگویم؛ هرگز قصد نداشتم برخلاف میل سران منچستر یونایتد عمل کنم. زمانی که آنها پیشنهاد را رد کردند، به وضوح ثابت کردند که چقدرمایل به حفظ من در اولدترافورد هستند. در آن هنگام به طور کامل این موضوع را درک نکردم، اما حالا می توانم از آنها تقدیر به عمل آورم.
▪ سر الکس فرگوسن همواره در مورد انتقال احتمالی تو با جدیت و سر سختی برخورد کرده و هرگونه احتمال جدایی تو از تیمش را ناشدنی می دانست.
ـ باور کنید از اینکه او تا این حد برای من ارزش قائل می شود، بی نهایت خوشحال هستم و شک ندارم که او نیز می داند، من نظر مشابهی نسبت به وی دارم. او یکی از مهمترین افراد تأثیرگذار در دوران فوتبال حرفه ای من بوده است. نه تنها به دلیل آنچه در ورزش از او آموخته ام، بلکه آنچه در مورد انسانیت به من یاد داده است. شوق و اشتیاق او نسبت به فوتبال برای من بسیار جالب است. اگر به طور انسانی ممکن بود، دوست داشتم او همواره می توانست در کنار من باشد. البته این ممکن نیست، اما حداقل از عواطف، تحسین و احترام من به او خبر می دهد.
او در منچستر یونایتد همواره همانند پدر دوم من بوده است.
▪ رسانه های اسپانیا عنوان کرده اند که آینده تو در رئال مادرید نهفته است.
ـ هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. نباید در این باره شرط بندی کرد، چرا که هنوز گام نخست برداشته نشده است و در فوتبال هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. امروزه فرصتهایی به دست می آیند که انسان از احتمال به دست آمدن مجدد آنها آگاه نیست. تنها دو یقین وجود دارد؛ نخست این که من در منچستر یونایتد به فوتبال خود ادامه می دهم و از بابت حضور در این باشگاه احساس غرور می کنم. دوم اینکه رئال مادرید هم برای من یک باشگاه بزرگ باقی خواهد ماند و همانند دوران کودکی به تحسین این باشگاه اسپانیایی ادامه خواهم داد.
آنچه را که در ذهن دارم، بر زبان می آورم و امیدوارم تمامی شایعه ها متوقف شوند. رسانه ها شایعه های وحشتناکی را در مورد من و مسائل کلی مطرح کردند. آنها هزار و یک شایعه مطرح کردند و یکی از دلایلی که می خواستم امروز راجع به این موضوع صحبت کنم هم همین بود. مردم می توانند از یک چیز مطمئن باشند؛ هرآنچه گفتم از ته قلبم بوده و چیزی جز حقیقت نبوده است.
▪ این یعنی تو خودت را در مورد در سر داشتن رؤیای پیوستن به رئال مادرید مستثنا نمی دانی؟
ـ من یک تمام حرفه ای هستم و همواره برای باشگاهم با جان و دل توپ زده ام. من حتی در یکی از مهمترین مراحل فصل گذشته در حالی که آسیب دیده بودم، بازی کردم و عمل جراحی اخیر نیز این مسأله را تأیید می کند. زمانی که هر روز مجبور به استفاده از داروهای ضد سوختگی بودم، با وجود آن شرایط شکنجه وار برای منچستر توپ زدم و اگر لازم باشد باز هم این کار را خواهم کرد. این باشگاه شایستگی اش را دارد، چرا که کارکنان منچستر و هواداران آن فوق العاده هستند، همچنین نباید احترام و عواطفی که نسبت به «سر الکس فرگوسن» دارم را نیز از یاد برد.
اگر روزی این باشگاه را ترک کنم، می خواهم همه بدانند که من از هیچ کمکی به تیم خود برای کسب عنوانهای ممکن دریغ نکردم. اگر این اتفاق رخ دهد، من بدون هیچ عذاب وجدانی نسبت به انجام وظیفه خود برای شیاطین سرخ با این باشگاه وداع خواهم کرد.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید