جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سیستم طبقه‌بندی دیتابیسی مبارزه The Fighter Database Ranking System


سیستم طبقه‌بندی دیتابیسی مبارزه  The Fighter Database Ranking System
● روش طبقه‌بندی دیتابیسی (Database Ranking System):
▪ روش رتبه‌بندی برمبنای داده‌های ریاضی.
روش طبقه‌بندی دیتابیسی مبارزان، روشی است که به‌منظور رتبه‌بندی مبارزان (فایترها) بر طبق یک ملاک و معیار خاص، ایجاد شده است. این معیار هم‌چون سایر معیارها و ضوابط، ذهنی و غیرعینی بوده و قابلیت پیشرفت و میزان‌سازی دقیق‌تر را دارد.
نقطهٔ قوت این سیستم، در وابستگی آن به یک فرمول ریاضی است از این‌رو روشی است مطلق و بدون دخالت احساسات شخصی و تأثیرات بیرونی. این روش رتبه‌بندی، همانند روشی است که در مسابقات بین‌المللی شطرنج مورد استفاده قرار می‌گیرد، لذا عاری از هرگونه اولویت‌بندی‌ها، جانبداری‌ها و تبعیضات فردی است.
روش فوق، هم‌چون سایر روش‌های رتبه‌بندی دیگر، کامل نبوده و به‌عنوان یک رنکینگ همه‌جانبه و مطابق فرض نمی‌گردد. اما با این وجود، یک سیستم امتیازبندی بسیار کاربردی و بی‌تعصب است که در مسابقات مهم‌تر، بردهای متوالی و کسب پیروزی‌ها از طریق K.O. یا تسلیم حریف، با استفاده از آن اقدام به اعطای مدال و جایزه می‌گردد.
عملکرد این سیستم به شکل زیر است:
به‌عنوان مبنای شروع، هر مبارز همانند تعدادی از نقاط یکسان قلمداد می‌شود در این حالت، مبنا ۱۶۰۰ می‌باشد.
سپس مبارزان در نتیجهٔ کسب هر پیروزی، نقاطی به‌عنوان پاداش گرفته و به‌ازاء هر باخت، نقاطی را از دست خواهند داد. به مبارزان هم‌چنین به خاطر شرکت در مسابقات و رویدادهای بزرگ‌تر، هم‌چون Pride و F.C.U.، نقاط تشویقی اعطا خواهد شد. بنابراین، در این روش نقطه‌ای، مبارزی که در یک رویداد بزرگ‌تر و مهم‌تر پیروز می‌گردد، نسبت به مبارزانی که در رویدادهای کوچک‌تر برنده می‌شوند، نقاط بُرد بیشتری کسب خواهد نمود.
به مبارزان، افزون بر آن‌که برای شرکت در مسابقات مهم‌تر امتیاز داده می‌شود، برای غلبه بر حریفان رتبه بالاتر از خودشان نیز امتیاز داده خواهد شد. اگر مبارزی، بر شخصی که دارای رتبه‌ای بسیار بالاتری از خود می‌باشد غلبه کند، به خاطر این برد تعداد نقاط بیشتری را دریافت خواهد نمود. به همین ترتیب اگر مبارزی از حریفی پائین رتبه‌تر از خودش شکست بخورد، با کسر میزان بیشتری از نقاط ـ بسیار بیشتر از زمانی که از حریف قوی‌تر از خود می‌بازد ـ جریمه خواهد شد.
بردها و پیروزی‌های پیاپی نیز نقاط بسیار افزون‌تری را نصیب فایتر خواهد کرد. مبارزی که ۲بار یا بیشتر در یک‌سری رقابت پیروز شود، نقاط پاداشی افزوده‌ای را دریافت می‌کند که در بهبود وضعیت رنکینگ او تأثیر مثبتی خواهد داشت. هم‌چنین اگر یک مبارز در چند سری از مسابقات، متحمل شکست شود، با از دست دادن تعداد بیشتری از نقاط جریمه خواهد شد. برای رتبه‌بندی، مبارز می‌بایست دست‌کم ۴ مبارزه انجام داده باشد، و برای قرار گرفتن تا سطح بیستم رنکینگ، بایستی تعداد ۶ مبارزه یا بیشتر، انجام دهد.
سرانجام این‌که، نقاط افزون‌تر برای کسب پیروزی‌ها، با در نظر گرفتن تسلط بر حریفان، ناک اوت کردن‌ها و رأی داوران، اعطا خواهد شد.
این سیستم می‌کوشد تا به مبارزی که برای یک آرمان و هدف روشن در یک رقابت مبارزه می‌کند، امتیاز و پاداش دهد. برتری بر حریف، میزان صد درصد؛ TKO، هفتاد درصد؛ و رأی داوری، پنجاه درصد از نقاط پاداش (برحسب حداکثر ۶۰ نقطه) در یک برد را نصیب مبارز خواهد کرد. پس یک مبارز به‌طور ایده‌آل، بیشتر این نقاط را به واسطهٔ مبارزه با حریفان قدر و رتبه بالاتر، در رقابت‌های بزرگ‌تر و مهم‌تر، و در شکست ایشان از طریق ناک اوت کردن یا کسب برتری، حاصل خواهد نمود.
اگر وی به‌طور ثابت و پیوسته این کار را انجام دهد، به نقطهٔ اوج این رنکینگ صعود خواهد کرد و برعکس، چنان‌چه یک مبارز در رویدادهائی مشابه، به تناوب از حریفان ضعیف‌تر از خود شکست بخورد (با ناک اوت شدن یا واگذاری مسابقه به حریف)، خود را در انتهای این سیستم رتبه‌بندی خواهد یافت.
از آن‌جائی که هیچ روشی کامل نیست، روش فوق اتخاذ یک رتبه‌بندی علمی و به دور از احساسات را به واسطهٔ کیفیت‌هائی که امروزه بیشترین مطلوبیت را نزد مبارزان دارد، تصویب می‌کند.
آخرین نکته این‌که، رویدادهائی نظیر، ”Rings“، کُشتی و دیگر انواع بدون ضربه یا نسبتاً ضربه‌ای ـ MMA در این رتبه‌بندی‌ها به‌شمار نمی‌آیند.
منبع : ماهنامه دنیای کاراته


همچنین مشاهده کنید