شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

چشم انتظار روزه داران


چشم انتظار روزه داران
شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم همان طور که سال گذشته، رئیس نمایشگاه وعده کرده بود، چهار روز قبل از ماه مبارک رمضان، یعنی در شامگاه جمعه (هشتم شهریور) افتتاح شد. نمایشگاه امسال در حالی افتتاح شده که بخش های مختلف نمایشگاه، رفته رفته با شروع ماه مبارک رمضان و آماده سازی کامل خود، چشم انتظار روزه داران هستند.
بخش ویژه سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از بخش های جدید نمایشگاه است که در غرفه ای ویژه با ارائه رهنمودهای مقام معظم رهبری، افق ایران ۱۴۰۴ تبیین شده است. از سویی نیز در قسمتی دیگر از بخش ویژه سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با به نمایش درآمدن تابلوهایی از عکس و نوشته، روایتی مجمل از فساد رژیم پهلوی به نمایش گذاشته شده است. همچنین بخش کارگاه های هنری استادان در شمار کارگاه های مورد توجه است، که در آن، استادان خط و تذهیب بکار تولید اثر هنری برخاسته از مضامین قرآنی می پردازند.
در امتداد دو سوی راهرو اصلی شبستان مصلا نیز تابلوهایی از خط و خط نقاشی آثار هنرمندان ایرانی با مضمون کلام وحی به نمایش درآمده است. اما بخش حجاب و عفاف، امسال برخلاف دوره گذشته، زیرمجموعه بخش خانواده قرآنی تعریف شده و در کنار بحث حجاب، در غرفه خانواده، مشاوره های قرآنی برای ازدواج، تنظیم و اداره خانواده بر اساس آموزهای کلام وحی وجود دارد.
همچنین بخش آموزش، به گفته «خواجه پیری»، سبک های آموزشی موسسات آموزش و حفظ قرآن کریم را بصورت زنده برای آگاهی بازدیدکنندگان به اجرا می گذارد، که البته در روزهای آغازین به گونه ای غیرفعال بوده و مانند برخی از بخش ها و غرفه های دیگر انتظار روزهای روزه دار را می کشد.
البته در این میان، هنوز بخشی از ناشران قرآنی بطور کامل مستقر نشده اند و در حال آماده کردن خود هستند، تا با آمادگی کامل به استقبال بازدیدکنندگان بروند. در نمایشگاه شانزدهم، بازدیدکنندگان می توانند از تخفیف ۴۰درصدی برای خرید آثار مورد علاقه خود استفاده کنند، که ۲۰درصد از این تخفیف از طرف برگزارکنندگان نمایشگاه ارائه می شود و ناشران هم تا سقف ۲۰درصد آثار خود را با تخفیف عرضه می کنند.
اما بخش نشر الکترونیک که سال های گذشته یکی از پربازدیدکننده ترین بخش های نمایشگاه بوده، امسال هم فعالیت دارد و در دو بخش ناشران مکتوب و ناشران الکترونیک، بیش از ده ها ناشر حضور دارند. همچنین حضور بخش حوزوی که در اظهارات مسئولان نمایشگاه، از حضور دو تا چند برابری آن ها خبر داده شده بود، کاملا ملموس است. بخش دانشگاهی نمایشگاه هم در مجاورت بخش حوزوی فعالیت می کند، که دانشگاه های علوم اسلامی رضوی، دانشکده علوم حدیث، جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی و... از مراکز دانشگاهی فعال هستند.
به نوشته ایسنا، تعطیل ترین بخش در نمایشگاه هم بخش نهادها و موسسات است که به دلایلی هنوز موفق نشده اند فعالیت شان را آغاز کنند. بخش کودک نیز در پی فرآهم آوردن مقدمات فعالیت های غرفه برای حضور کودکان است و البته طراحی متناسب با فضای روحی کودکان برای غرفه صورت گرفته است. جلوه های قرآن در ادبیات فارسی، ترجمه قرآن به زبان های خارجی، ویژه برنامه شب آفتابی و... از دیگر بخش های نمایشگاه هستند، که انتظار می رود در شب های آینده، نشست های متعددی را برگزار کنند. گفتنی است، نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که در روزهای آغازین با قطع برق هم همراه بوده، از ساعت ۱۵تا۲۴ هر روز در مصلای بزرگ امام خمینی(ره)، چشم انتظار روزه داران است.
منبع : روزنامه ابتکار