یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

آن روی سکه صنعت محصولات آرایشی و زیبایی


آن روی سکه صنعت محصولات آرایشی و زیبایی
پژوهش‌های مختلف سال‌های اخیر نشان داده اند که بین مصرف مواد آرایشی و زیبایی و بروز انواع سرطان به ویژه سرطان سینه، حساسیت‌های پوستی، اختلالات تنفسی، مشکلات باروری و سقط‌های متعدد، اختلالات ژنتیکی و در نهایت سلامت جنین‌های زنان استفاده کننده از این محصولات، ارتباط مستقیمی وجود دارد. نویسنده این مقاله که خود از اعضای بنیاد سرطان سینه ایالات متحده به شمار می‌رود، با نگاهی به نتایج پژوهش‌های صورت گرفته در مورد سطح ایمنی چند محصول پرفروش آرایشی و زیبایی، معتقد است که به دلیل تب مصرف لجام گسیخته این کالاها در جامعه، علاوه بر زنان و دختران مصرف کننده این مواد، کارکنان مراکز آرایشی نیز که عمدتاً مهاجران آسیایی‌تبار می‌باشند، در معرض انواع آسیب‌های سلامتی هستند.
نتایج یک پژوهش در مورد مواد تشکیل دهنده محصولات آرایشی نشان می‌دهد که وجود ماده «لاتینا» می‌تواند به بروز سرطان و سایر مشکلات جدی در سلامتی زنان، منجر گردد. به علاوه، متخصصان می‌گویند که به دلیل وجود این مواد مضر در محصولات آرایشی، ایجاد ضایعات پوستی مختلفی در مصرف‌کنندگان این محصولات زیبایی گزارش شده است. مثلاً در آزمون ایمنی یک رنگ موی پرفروش در بازار ایالات متحده، مشخص گردید که در دامنه طراحی شده ایمنی، که عدد ده به بیشترین نگرانی و عدد صفر به کمترین نگرانی اختصاص یافته است، این رنگ مو، امتیاز ۳/۹ را به دست می‌آورد.
کارشناسان معتقدند که در رنگ‌های موی عرضه شده در بازار، ۵ ماده شیمیایی مختلف وجود دارند که ریسک به وجود آمدن سرطان را تشدید می‌نمایند. دو ماده نیز ریسک ایجاد سرطان سینه را در استفاده‌کنندگان از آن می‌افزاید و در نهایت نیز، بسیاری از استفاده کنندگان این محصولات، از این حقایق بی‌اطلاع هستند. پژوهش‌های پزشکی در سالیان اخیر نشان می‌دهد که مصرف محصولات آرایشی و زیبایی، ارتباط مستقیمی با بروز انواع سرطان‌ها، اختلالات ژنتیکی و بروز مشکلات باروری دارد. یکی از کارشناسان در این مورد می‌گوید: «مردم ما در شهرهای بزرگ در معرض انواع مواد شیمیایی و صنعتی قرار دارند. ما در شرایطی این محصولات را بر روی بدن‌های خویش، استعمال می‌کنیم که باید استفاده از این مواد سمی با نگرانی‌های کافی همراه باشد.»
گفتنی است که فروش کنونی ماده سرطانزای شیمیایی «لاتینا» در خاک ایالات متحده به ۷۰۰ میلیون دلار در هر سال بالغ می‌گردد که پیش‌بینی می‌شود این رقم در پایان سال ۲۰۰۷ میلادی به ۱ میلیارد دلار برسد. البته محصولات مختلفی نیز وجود دارند که به دلیل دارا بودن این ماده باید با آگاهی کامل از سوی مصرف‌کنندگان، مورد استفاده قرار گیرند که به تعدادی از این محصولات اشاره می‌کنیم:
● لوسیون وازلین:
محصولی که در آزمون ایمنی رتبه ۴/۹ را کسب نموده و ریسک بروز سرطان را افزایش می‌دهد.
● رژلب مایع:
این محصول رتبه ۶/۷ را در آزمون ایمنی به دست آورده است.البته یکی از مواد تشکیل دهنده این محصول با بروز سرطان و سایر مشکلات مربوط به سلامت افراد ارتباط مستقیم داشته و دو ماده نیز موجب بروز اختلالات هورمونی و ایجاد سرطان سینه در زنان شده است.
● رنگ ناخن:
این محصول در آزمون‌های ایمنی، رتبه ۷/۸ را به دست آورده و می‌تواند به بروز سرطان، نارسایی‌های باروری و سایر مشکلات مربوط به سلامت جنین مادران، منجر گردد.
در کالیفرنیا، لایحه‌ای در جریان است که در صورت تصویب آن، شرکت‌های تولیدکننده محصولات بهداشتی و آرایشی باید از به کار بردن موادی که خطرات آنها به اثبات رسیده، پرهیز نمایند. کارشناسان پیش‌بینی می‌نمایند که این لایحه به زودی به تصویب نهایی رسیده و اجرایی گردد. بدین ترتیب، کلیه این محصولات شامل رنگ‌های مو، رژلب، کرم‌ها و لوسیون‌ها و مانیکورهای ناخن عاری از مواد سمی و خطرناک شناخته شده می‌گردند.
گزارشهای دولتی نشان می‌دهد که از ۲ میلیون شغل ثبت شده متعلق به اسپانیایی تبارها، ۳۵ درصد به مشاغل آرایشگری اختصاص دارد. همچنین نرخ ابتلا به سرطان در میان این افراد، ۲ برابر سایر شهروندان جامعه آمریکا نیز برآورد گردیده است. چندی پیش نیز، پژوهش انجام شده در ایالات لوس‌آنجلس نشان داد که ۲۰ درصد سرطان‌های به وجود آمده در این ایالت ارتباط مستقیمی با مصرف دائمی انواع رنگ موهایی دارد که دارای انواع مواد شیمیایی خطرناک و مضر هستند. به علاوه، در یک سوم محصولات آرایشی موجود در بازار، موادی وجود دارند که مضرات آنان به اثبات رسیده است. به علاوه، ۸۹ درصد مواد تشکیل دهنده آنان، از لحاظ وضعیت ایمنی مورد آزمون قرار نمی‌گیرند و البته به خاطر داشته باشید که برخلاف آنچه عموم مردم فکر می‌کنند، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، محصولات آرایشی و ترکیبات آن را پیش از آنکه این کالاها در بازار مورد استقبال قرار گیرند، مورد آزمون‌های ایمنی قرار نمی‌دهد و این سازمان، هیچ مسؤولیت قانونی‌ای را در برابر نتایج ارزیابی‌های ایمنی مورد نیاز محصولات آرایشی عرضه شده در بازار آمریکا نمی‌پذیرد.
نویسنده: کوین دونیگان
محسن داوری
منبع: www.Commondreams.org
ماهنامه سیاحت غرب،شماره۴۴


همچنین مشاهده کنید