جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اریکسون: بسیار خوش شانس هستم


اریکسون: بسیار خوش شانس هستم
اسون گوران اریکسون بدون شک توانسته از همان روزهای نخست حضورش در تیم ملی مکزیک تاثیر مثبتی داشته باشد. برای منتقدانی که بر مرد یخی خرده گرفته و معتقد بودند که اریکسون شاگردانش را نمی شناسد و به فرهنگ فوتبال واقف نیست، او پاسخی دندان شکن داشت و با حرفه ای ترین راه ممکن دهان همه انتقادگران را بست.
اریکسون با ورود به تیم جدیدش با دقت عملکرد بازیکنان را مشاهده و بررسی کرد و با آنان به گفت وگو نشست و حتی با هواداران به صحبت نشسته و از نقطه نظرات آنان سود جست. شهرت سرمربی سابق تیم ملی انگلیس روز به روز افزایش می یابد خصوصا پس از صدرنشینی مکزیکی ها در گروه B پس از کسب سه پیروزی در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی. هنوز دو ماه از حضور اریکسون در مکزیک نمی گذرد که او قادر به صحبت به زبان جدید است و حتی مصاحبه اش با فیفا را به خواست خود به زبان اسپانیولی انجام داده است.
▪ آقای اریکسون در آغاز به ما بگویید که چگونه زبان اسپانیولی را یاد گرفتید؟
ـ من به زبان ایتالیایی و پرتغالی تسلط دارم و همین مسئله به من کمک کرده است. وقتی به مکزیک نقل مکان کردم، می دانستم که باید به زبان این کشور مسلط شوم تا بتوانم در وهله اول با شاگردانم ارتباط برقرار کنم. صحبت کردن به زبان اسپانیولی نه فقط برای فوتبال الزامی است بلکه در درجه اول به خاطر زندگی در مکزیک مورد نیاز است. با این زبان راحت تر می توان با مردم ارتباط برقرار کرده و دوستان زیادی پیدا کرد. وقتی زبان جدید را یاد نگیرید، طرز تفکرتان مانند بچه ها خواهد بود.
▪ نظرتان در خصوص مکزیکوسیتی چیست، یکی از شهرهای شلوغ در سراسر دنیا؟
ـ واقعا زندگی در این شهر را دوست دارم. مردم اینجا مهمان نواز هستند. ترافیک اینجا دیوانه کننده است. آب و هوای اینجا را خیلی دوست دارم. هیچ چیز اینجا مانند لندن نیست. در لندن همیشه باران می بارد.
▪ آیا می توانید از همین حالا مدعی شوید که فوتبال مکزیکی را درک کرده اید؟
ـ خب فوتبال یک ورزش جهانی است. ۱۵ تن از اعضای تیم ملی در باشگاه های اروپایی مشغول به فعالیت هستند ، هم به فوتبال اروپایی مسلط هستند و هم به فوتبال مکزیکی. طبعا تفاوت هایی میان لیگ انگلیس و لیگ مکزیک هست. بازیکنان اینجا تکنیک فوق العاده و سرعت بالایی دارند و ابدا مرا مضطرب و نگران نمی کنند. سعی می کنم از این استعدادها بهترین استفاده را بکنم.
▪ وقتی هدایت تیم ملی مکزیک را پذیرفتید گروهی انتقاد کردند که شما دانش کافی از فوتبال این کشور را ندارید.
ـ طبیعی است که من در بدو ورودم چیزی از فوتبال این کشور نمی دانستم. البته بازی های قدیمی این تیم را دنبال می کردم، اما از حال حاضر آن چیز زیادی نمی دانستم. به این نتیجه رسیدم که تنها با پیگیری بازی ها چه از طریق فیلم و چه زنده می توانم با فوتبال مکزیکی آشنا شوم. این حداقل کاری بود که می توانستم انجام دهم و خوشحالم که موفق به انجام آن شدم. حالا می توانم مدعی شوم که چیزهای زیادی از فوتبال مکزیک می دانم.
▪ به تیم ملی بازمی گردیم. بازی اول مقابل هندوراس را به خاطر بیاورید. آن زمان نمی توانستید مطمئن باشید که با تمرینات کمی که با شاگردانتان داشتید، موفق به پیروزی شوید.
ـ من به نسبت بقیه اعضای کادر فنی جدیدتر بودم. تنها ۲۴ ساعت قبل ازاین بازی به شاگردانم ملحق شدم، بنابراین نتوانستم آنچنان که باید با بازیکنانم تمرین کنم.خوشبختانه مکزیکی ها با وجود تمرینات کم خوب عمل کردند. طی تمرینات در خصوص بازی صحبت کرده و پست ها را آنالیز کردیم و در پایان برخلاف محدودیت ها موفق بودیم.
▪ متوجه شدیم که طی مصاحبه مرتب چوبی را که در دستان خود دارید، لمس می کنید. آیا انسان خرافه پرستی هستید؟
ـ سوئدی ها اعتقاد دارند زمانی که به دنبال شانس خوب هستی، چوب در دست بگیر. فوتبال علم نیست و چون غیرقابل پیش بینی است، ما به طبیعت و تاثیرات خوب آن روی می آوریم.
▪ قدری در مورد اسون گوران اریکسون برای ما بگویید.
ـ من مردی خوش شانس هستم که توانسته ام در فوتبال سوئد، پرتغال، ایتالیا، انگلیس و حالا هم در مکزیک عرض اندام کنم. تمام اینها تجربیات فوق العاده ای بوده اند و این اجازه را به من داده اند که علاوه بر یادگیری زبان جدید با فرهنگ های مختلف نیز آشنا شوم. بسیار خوش شانس هستم.
حورا شکیبی ممتاز
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید