یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ / Sunday, 17 February, 2019

نت‌های موسیقی تحت تاثیر تکنولوژی


نت‌های موسیقی تحت تاثیر تکنولوژی
تولد فناوری دیجیتال، اتفاق بسیار مهم و تعیین کننده ای را در دنیای موسیقی رقم زد
ورود فناوری به عرصه موسیقی مانند سایر عرصه ها با اختراع IC در دهه هشتاد، متقارن شد. این تغییر فناوری در عرصه موسیقی، انقلابی به پا کرد و موجی از مخالفت ها و تحسین ها را با خود به همراه آورد، همان اتفاقی که با ساخت اولین سینتی سایزر آنالوگ پلی فونیک در دهه هفتاد رخ داد. در عصر آنالوگ سررشته تمام مراحل فرایند صنعت موسیقی به استودیو ختم می شد. کار با دستگاه های آنالوگ اعم از سازهای موسیقی و وسایل مورد استفاده در فرایند ضبط و ویرایش در ارتباط مستقیم با تخصص کاربر بود و امکان ثبت تنظیم دستگاه وجود نداشت.
اگر برحسب اتفاق قرار بود کاری در چند استودیوی مختلف ضبط و بعد در یک استودیو ویرایش و میکس شود مشکلات فنی زیادی گریبان صدابردار و تکنسین و مهندس استودیو را می گرفت و گه گاه تکه های ضبط شده در استودیوهای مجزا با اختلاف فاحشی در حجم و قدرت صدا، با یکدیگر میکس می شدند. با تولد فناوری دیجیتال اتفاق بسیار مهم و تعیین کننده ای در دنیای موسیقی افتاد. بعد از این نوازنده ها و صدابرداران و مهندسان صدا قادر شدند تا تنظیم ساز یا دستگاه را به حالت دلخواه ذخیره کنند و هر موقع که به همان صدا با مشخصات اولیه نیاز داشتند با Load کردن آن تنظیم از دردسر فرایند پراشتباه و وقت گیر تنظیم مجدد، خلاص شوند. با پیشرفت فناوری دیجیتال و حضور بسیار پررنگ و موثر کامپیوترها، نرم افزارها و استودیوهای مجازی در عرصه موسیقی فرایند کار در عین تخصصی شدن، ساده تر شد و نسخه های خانگی این نرم افزارها هم ساخته شد. نرم افزارهای استودیوی مجازی مانند Cakewalk و CubaseVST هم جنبه حرفه ای و هم جنبه آماتوری دارند. امروزه تقریبا تمام سازهای خانگی هم به پورت MIDI مجهز هستند که این پورت رابط بین ساز و کامپیوتر یا میزهای میکس است. در کنار تمام این اتفاقات رواج اینترنت و پربار شدن محتوای موسیقی دیجیتالی اعم از آموزش های آن لاین ، اتودها و کتب خودآموز اینترنتی، اطلاعات یک عمر دانشمندان و نظریه پردازان موسیقی در اختیار تمام علاقه مندان موسیقی این کره خاکی قرار گرفت.
رسانه های جمعی هم با تزریق انواع موسیقی صنعتی، سلیقه جهان را چه خوب چه بد، یک دست کرد. مجموعه این رخدادها حرکت نوپایی را در عرصه موسیقی موجب شد و آن حضور بسیار بسیار پر رنگ نیمه حرفه ای ها و آماتورهاست. همان گونه که هر فناوری و تبعات آن جنبه های مثبت و منفی دارد، با حضور فناوری اطلاعات در موسیقی و باز شدن پای آماتورها به این عرصه دو دیدگاه کاملا متضاد شکل گرفت. دیدگاه اول که از طرف حرفه ای ها مطرح می شود، آسان شدن کاذب فرایند ضبط و ویرایش را دلیل اصلی ضعف بیشتر کارهای آماتوری می داند. به عقیده مطرح کنندگان این دیدگاه با ظهور فناوری اطلاعات و کشیده شدن فرایند تولید و ضبط به خانه ها و استودیوهای آماتوری، عملا پارامتر تعیین کننده مهارت و تجربه و تخصص از برنامه حذف شده است. رواج کارهای خانگی و برپایی استودیوهای آماتوری در دنیا و به خصوص کشور ما به قدری سریع و پرتعداد بود، که از مراجعات نوازندگان به استودیوهای حرفه ای به طور محسوسی کاسته شده و درآمد حرفه ای های این حوزه کاهش یافته است.
از طرف دیگر با به کارگیری Sampleهای صوتی سازهای هزینه بری مثل سازهای زهی و بادی برنجی درآمد نوازندگان این سازها هم به شدت کاهش یافته که خشم این عده از نوازندگان را از فناوری اطلاعات به همراه داشته است. دیدگاه دیگر که غالبا از طرف تهیه کننده ها، آهنگسازان و نوازندگان مطرح می شود ورود فناوری اطلاعات را به حوزه موسیقی، انقلابی در این عرصه می دانند که جنبه مثبت آن در کفه ترازو بر جنبه های منفی آن سنگینی می کند. به عقیده این گروه فناوری اطلاعات بار بزرگی را از نظر هزینه ای از دوش تهیه کنندگان و آهنگسازان برمی دارد و رواج این فناوری را در استفاده خانگی و آماتوری باعث شکوفا شدن استعدادهای جوانان کشورهای درحال توسعه و مناطق محروم می داند. با خانگی شدن فرآیند تولید، ضبط و ویرایش موسیقی، هنردوستان روستاها و مناطق محروم که دسترسی به استودیو برایشان سخت یا خیلی گران است، می توانند کارهای خودشان را با حداقل هزینه و صرفه جویی در وقت انجام دهند. در دنیای مدرن امروز، استودیوهای تخصصی برای هر کار وجود دارد، استودیوهایی هستند که فقط کار ضبط سازهای ضربه ای ـ پوستی را انجام می دهند و استودیوهایی فقط مخصوص کارهای الکترونیکی وجود دارند و استودیوهای تخصصی ضبط صدای گروه کر.
همچنین قیمت استودیوهای حرفه ای در کشورها با هم تفاوت دارد. از این رو تهیه کنندگان که بعضی وقت ها بدشان نمی آید کار با حداقل هزینه انجام شود،فرایند آهنگسازی و ضبط را به کشوری درحال توسعه محول می کنند. این اتفاق در موسیقی پاپ به وفور افتاده است. می توان کارهای پرفروش و مطرح زیادی را فهرست وار ذکر کرد که به سفارش تهیه کننده ها، در کشورهای درحال توسعه ضبط شده اند. در آن طرف دنیا، تهیه کنندگان با به کارگیری فناوری اطلاعات کارهای ضبط شده در استودیوهای آماتوری یا حرفه ای کشورهای درحال توسعه را دریافت کرده و صدای خواننده را روی آن میکس می کنند و با رسانه های جمعی خودشان به گوش مردم سراسر جهان می رسانند. فناوری اطلاعات آورده های زیادی با خود دارد: سرعت بالا در فرایند ضبط و ویرایش، دسترسی آسان به آرشیوها، انتقال سریع علم و تکنیک، اعمال افکت هایی که با فناوری آنالوگ غیرممکن بود و پایین آوردن هزینه ها. با استفاده از این فناوری با تنوع وسیعی در دنیای موسیقی روبرو می شویم اما نباید فراموش کرد که حضور آماتورها و کیفیت پایین تر کارها، خارج شدن بخشی از کار از دست حرفه ای ها و کلیشه ای شدن کارها از پارامترهای منفی ورود این فناوری به حوزه موسیقی است.

artmusic.ir

منبع : روزنامه ابرار

مطالب مرتبط

نگاهی به اجرای ارکستر ملی ایران ( ۷ و ۸ مهر- تالار وحدت )

در این برنامه كه در دو بخش اجرا شد ، سه قطعه بی كلام ، سه قطعه با كلام از موسیقی تاجیكستان ( از ساخته های زیاد الله شهیدی و فرزندش طالب خان شهیدی ) ، دو قطعه از موسیقی آذری و یك قطعه از موسیقی ازبكستان ( ساخته طالب شهیدی ) و پنج قطعه موسیقی با كلام از ساخته های موسیقی دانان دهه های ۲۰ و ۳۰ و چهل ایران ( ركن الدین مختاری ، روح الله خالقی و عبدالحسین برازنده و حسینعلی ملاح ) مجموعه اجراهای اركستر موسیقی ملی را شكل می داد .
برنامه با قطعه ریتمیك رقص ژاله ، و ملودی آشنایش كه ساخته ذهن استاد زنده یاد حسینعلی ملاح بود و شهرام توكلی روی آن آهنگسازی كرده بود ، آغاز شد و سپس محمد قولوف سه تصنیف قلعه بندی ، دلداده شدم و ساری گلین را خواند . محمد قولوف ، چنانكه از صدای تنور و پخته وی بر می آمد ، تحصیلات آكادمیك موسیقی دارد . وی در كنسرواتوار چایكوفسكی در كلاس واسیلی كارین تحصیل موسیقی كرد و در باله و اپرا نیز فعالیتهای چشمگیری داشت . این خواننده ۶۰ ساله تاجیكستان در سال ۱۹۷۰ عنوان هنرمند ملی تاجیكستان را از آن خود كرد .از سال ۱۹۹۲ پروفسور كنسرواتوار ملی تاجیكستان بود. قولوف در بخش دوم نیز تصانیف بخارا ، محلی آذری ، و محلی ازبكی را بر روی ساخته هایی از طالب شهیدی خواند . قولوف اگر چه در كل تصویری از یك خواننده مسلط تنور را در منظر تماشا گران ایرانی به تماشا نهاد، اما در بخشهایی از اجرای خود ، به خصوص در اجرای قطعه محلی آذری با اركستر چندان هماهنگی نداشت، ضمن آنكه صدا برداری كار وی به مطلوبیت و شفافی صدابرداری صدای سالار عقیلی نبود .
آثار طالب خان شهیدی نیز اگرچه رنگ و بویی تاجیكی داشت ، اما این رنگ و بو به دلیل نبود سازی از منطقه تاجیكستان، به خوبی نتوانست توسط اركستر انتقال داده شود . شهیدی كه سال گذشته به عنوان رهبر میهمان اركستر سمفونیك ایران را هدایت می كرد ، با استفاده از ملودی ها و اشعار مناطق تاجیكستان و ازبكستان و آذربایجان آثار متعددی ساخته است كه از جمله شاخص ترین آثار وی می توان ۵ اپرا و ۴ باله و آثار نمایشی چون رباعیات خیام ، سیاوش ، شاه فریدون ، یوسف و زلیخا و آثار سمفونیك نام برد . وی آموزش آهنگسازی را نزد پدرش آغاز كرد و سپس در محضر آهنگساز بزرگ ارمنی ، آرام خاچاطوریان تحصیلاتش را ادامه داد .
تصنیفهای ایرانی اركستر ملی كه با صدای سالار عقیلی اجرا می شد ، بیش از دیگر بخشها با اقبال تماشاگران روبرو شد. سالار عقیلی در این اجرا نشان داد كه به راحتی می تواند جای خالی علیرضا قربانی را پر كند . وی اگر چه در این اجرا آوازی اجرا نكرد تا تماشاگران بتوانند قابلیتهای حنجره اش را در آواز خوانی روی صحنه و همراه اركستر ملی دریابند ، اما در اجرا ی تصانیف بسیار مسلط و حرفه ای نشان داد . صدای رسا، با تحریرهای جا افتاده و غلطهای نرم و مخملین ، و نازك كاریهای جذاب توانست تصویری دلنشین از صدای این خواننده جوان به دست دهد . سالار عقیلی چندی قبل نیز با اركستر ملی اجرای برنامه داشت و ۱۰ و ۱۱ مهر نیز در تالار وحدت به همراه اركستر ملل تصنیف مرغ سحر را بازخوانی كرد.
در میان تصنیفهای اجرا شده ، اجرای دو تصنیف جفای گلچین و چرا خاموشی جای بحث و گفت و گو دارد . تصنیف جفای گلچین در واقع همان تصنیف معروف آتش دل از مرحوم عبدالحسین برازنده است كه با صدای استاد زنده یاد ، تاج اصفهانی اجرا شد . این اثر در اجرای اركستر ملی با تغییر كل شعر و با همان ملودی اجرا شد . شعر این تصنیف را حسن صدر سالك سروده بود . این تغییرات صوری كه چند سالی است دامن اركستر ملی را گرفته است ، با اعتراض برخی از نخبگان موسیقی روبرو شده ، و حتی شورای اركستر كه مركب از كامبیز روشن روان و حسین علیزاده بود ، به جهت برخی اختلاف نظرها كمتر تشكیل می شود . تصنیف چرا خاموشی نیز كه در بخش دوم برنامه اجرا شد ، گرته برداری مشخص و مشهودی از تصنیف معروف «تو ای پری كجایی» ( از ساخته های همایون خرم ، با شعری از هوشنگ ابتهاج (سایه )و صدای زنده یاد قوامی ) بود و مشخص نبود چرا اركستر ملی كه یكی از وظایفش اجرای آثار ملی و شاخص تاریخ موسیقی ایران است ، به جای اجرای اصل اثر به سراغ كپی دست چندمی از همان اثر می رود .
اركستر ملی كه از سال ۷۷ كار خود را به رهبری فرهاد فخرالدینی و آواز شجریان شروع كرد ، برابر اساسنامه آن قرار است آثار شاخص و در سطح ملی ، از آهنگسازان گذشته و معاصر را اجرا كند. این كار در ابتدای راه اندازی این اركستر تا حدودی رعایت می شد ، اما در یكی دو سال اخیر جای خالی آثار هنرمندانی چون پرویز مشكاتیان ، محمد رضا لطفی ، حسین علیزاده و... خالی است . از سوی دیگر با وجود تلاشهایی كه در دو دهه اخیر در ابداع برخی از سازهای ایرانی و اركستراسیون این سازها و نیز توجه به سازهای محلی و نواحی مختلف ایران به عمل آمد ه است ، ( گروههای عارف و شیدا و تلاشهای علیزاده و مشكاتیان و نیز محمد رضا درویشی ) به نظر می رسد مسئولان مركز موسیقی نیز درمورداركستر موسیقی ملی با این پرسش جدی مواجهند كه با توجه به چنین تجربه های مثبت و موثر و مورد اقبال اهل فن و نخبگان ، كه نمونه اخیر آن اركستر ۳۱ نفره گروه خورشید بود ، و یا اركستر ملل كه ۱۰و۱۱ مهر در تالار وحدت اجرا داشت ، چرا برای یك اركستر موسیقی ملی با سازهای ایرانی سرمایه گذاری صورت نمی گیرد و چرا باید در یك اركستری كه به نام اركستر موسیقی ملی ایران نامیده می شود. بیش از ۵۰ ساز آن از سازهای كلاسیك فرنگی باشد و كمتر از ۱۰ ساز ایرانی . پاسخ به این پرسشها می تواند روزنه ای باشد برای رسیدن به اركستر ی با قابلیتهای موسیقی ایرانی در تمامی وجوهش .
در حاشیه:
غیبت علیرضا قربانی از جمله حواشی این اركستر بود. وی كه در چند سال اخیر به عنوان خواننده اول این اركستر ، پای ثابت تمامی اجراها بود ، چندی قبل در گفت و گویی ابراز تمایل كرده بود ، بیشتر با گروههای سنتی بخواند و اجرای اخیر وی با گروه خورشید نیز می تواند طلیعه ای باشد برای حضور كمترش در اركستر ملی ایران .
استقبال از برنامه های اركستر ملی به مانند تمامی اجراهای گذشته خوب بود و تمامی سالن ۸۰۰ نفره تالار وحدت مملو از تماشاگر بود.
سام پورمهدی

وبگردی
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
ماجرای خجالت‌آور پراید برای کشور
ماجرای خجالت‌آور پراید برای کشور - رشیدپور: آقای روحانی واقعا قیمت پراید قابل کنترل نیست؟
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه در برج میلاد برگزار شد.
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر - الهام حمیدی بازیگر پرکار این روز‌های سینما و تلویزیون با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش خبر ازدواجش را به صورت رسمی اعلام کرد اما هویت همسرش را فاش نکرد.
عکس/ کشف حجاب در تهران!
عکس/ کشف حجاب در تهران! - حجت الاسلام حمید رسایی عکسی در کنار یک زن بی حجاب از حضور در برنامه‌ای با عنوان «اعلام همبستگی با ملت ونزوئلا» در تهران منتشر کرده است.