جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مطالعه ارزش تست افتراق بین دو نقطه (۲PD) به همراه سایر علایم بالینی به عنوان اندیکاسیون عمل جراحی در سندرم تونل کارپ


مطالعه ارزش تست افتراق بین دو نقطه (۲PD) به همراه سایر علایم بالینی به عنوان اندیکاسیون عمل جراحی در سندرم تونل کارپ
● زمینه و اهداف:
سندرم تونل کارپ (Carpal tunnel syndrome, CTS) در اثر تحت فشار قرار گرفتن عصب مدیان در تونل کارپ ایجاد می شود. متاسفانه تست یا تست های استاندارد جهت تشخیص قطعی CTS وجود ندارد و مجموعه ای از علایم و سمپتوم ها تابلوی سندرم تونل کارپ را ارایه می دهد. تست افتراق بین دو نقطه (Two point discrimination, ۲PD) جهت ارزیابی کمی حس در ضایعات اعصاب محیطی کاربرد داشته و هدف این بررسی ارزیابی اختلال ۲PD در مقایسه با سایر علایم بالینی و الکترودیاگنوستیک در بیماران مبتلا به CTS بوده است.
● روش بررسی:
طی مطالعه مقطعی ۷۷ بیمار (۱۵۴ دست) به روش نمونه گیری آسان که با تشخیص CTS به درمانگاه ارتوپدی بیمارستان شهید مطهری طی یک دوره ۸ ماهه (۲۵/۴/۸۲ تا ۸۲/۱۲/۲۵) مراجعه نموده بودند، مورد ارزیابی ۲PD و سایر علایم بالینی و الکترودیاگنوستیک قرار گرفتند. از آزمون مونت کارلو جهت ارتباط آماری استفاده شد.
● یافته ها:
متوسط سن بیماران ۴۴.۹±۱۲.۲ سال و متوسط زمان علایم بالینی ۱۹.۴۴ ماه بود. تست ۲PD در ۴۱.۶% (۶۴ از ۱۵۴ دست) موارد اختلال نشان داد. بین اختلال تست ۲PD و علامت تینل (P=۰.۰۰۷)، تست فالن (P=۰.۰۲) و بررسی الکترودیاگنوستیک (P=۰.۰۳) ارتباط معنی دار آماری وجود داشت. بین اختلال ۲PD و طول مدت علایم بالینی ارتباط معنی دار آماری دیده نشد.
● نتیجه گیری:
تست ۲PD به عنوان یک تست در غربالگری در تشخیص CTS توصیه نمی شود ولی چون به همراه سایر علایم بالینی در سندرم تونل کارپ آسیب عصبی پیشرفته را نشان می دهد، به عنوان یک اندیکاسیون در تصمیم گیری عمل جراحی آن توصیه می شود.
احمدرضا افشار
جعفر احمدزاده
زهرا یکتا
فردین میرزاطلوعی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید