جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

توصیه‌های معطر


توصیه‌های معطر
به‌‌طور‌معمول برای خرید عطر افراد از دوستانشان که عطر خوش‌‌بویی زده‌اند، اسم عطر را سوال می‌کنند و یا به سراغ مارک‌های مشهور و معتبر می‌روند. بعضی از مسن‌ترها هم عاشق همان رایحه‌های قدیمی‌اند که سال‌های جوانی را در ذهن تداعی می‌کنند. اگر به دنبال خرید یک عطر برای همسرتان هستید یا اگر می‌خواهید همیشه همه شما را با عطر ویژه‌ای که استفاده می‌کنید به یاد بیاورند، راهنمای ما را برای خرید و استفاده از عطر بخوانید...
▪ عطر را روی مچ دستتان امتحان کنید:
بهتر است عطر را هنگام خرید، روی نقاط نبض‌دار بدن استفاده کنید. نقاطی که جریان خون قوی، روی پوست ضربه وارد می‌کند، گرم‌تر است. وقتی عطر را روی این بخش از پوست امتحان می‌کنید به سرعت تبخیر شده و شما راحت‌تر می‌توانید بوی عطر را استشمام کنید و درباره خرید آن تصمیم بگیرید. مچ دست، پشت‌گوش، قفسه سینه و گردن و داخل آرنج‌ها، محل‌های مناسبی برای امتحان عطر هستند و با هر ضربه نبض بوی عطر در فضا پراکنده می‌شود.
▪ چند لایه عطر بزنید:
اگر قصد دارید بوی عطری که می‌زنید روی بدن شما ماندگاری بیشتری داشته باشد، توصیه ما این است که از چند لایه عطر روی هم استفاده کنید تا اثر آن مدت طولانی‌تری روی پوست شما باقی بماند.
▪ هر ۳ تا ۴ ساعت تکرار کنید:
بهتر است عطر خود را درون کیف‌تان قرار دهید و وقتی به یک مهمانی زنانه می‌روید آن را هر چند ساعت یک‌بار تجدید کنید. به‌‌طور‌معمول عطر پس از سه تا چهار ساعت از روی بدن و لباس شما می‌پرد و تبخیر می‌شود بنابراین بهتر است آن را تجدید کنید.
▪ گذر کنید:
یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه شما بهتر بوی عطرتان را بگیرید این است که عطر را داخل هوا اسپری کنید و خودتان از درون آن عبور کنید. این کار موجب می‌شود که شما بهتر بوی عطرتان را بگیرید چون در این صورت ذرات خوش‌بو، روی تمام بخش‌های بدن و لباس شما می‌نشینند.
▪ ۱۰ دقیقه فرصت دهید:
وقتی برای خرید عطر می‌روید، بیشتر عطرها پس از اسپری شدن روی پوست بدن بوی تند الکل می‌دهند و شما را به اشتباه می‌اندازند. راه‌حلش آسان است. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا بوی عطر با بوی طبیعی بدن شما بیامیزد و آن‌وقت بوی واقعی عطر را استشمام کنید.
▪ بیشتر از سه عطر را امتحان نکنید:
توصیه ما این است که شما بیش از سه عطر را روی پوست‌تان امتحان نکنید چون دیگر بوی عطر چهارمی به بعد را احساس نخواهید کرد و نمی‌توانید در انتخاب آن دقت کافی داشته باشید. خستگی حس شامه شما اجازه نمی‌دهد بو را به درستی احساس کنید. بوییدن قهوه در بین این انتخاب‌ها به شما کمک می‌کند بوی عطر بعدی را تشخیص دهید.
▪ شیشه‌ها شما را راهنمایی می‌کنند:
شاید برای شما دشوار باشد که بوی عطر گرم و یا سرد را تشخیص دهید. اگر شما عطر را از یک مارک معتبر خریداری کنید به‌‌طور‌معمول شیشه‌ عطرها شما را راهنمایی می‌کنند. به‌‌طور‌معمول رنگ شیشه عطرهای گرم به رنگ صورتی، قرمز و نارنجی است ولی عطرهای سرد بطری‌های خاکستری، آبی و سرمه‌ای دارند. در ماه‌های گرم سال از عطرهای خنک و در ماه‌های سرد سال از عطرهای گرم استفاده کنید.
▪ عطر را از بطری ببویید:
اگر شما هنگام خرید عطر در آن را باز می‌کنید و آن را بو می‌کنید باید بگوییم که این روش نادرستی برای انتخاب عطر مورد علاقه‌تان است چون با این روش شما «پیش‌رایحه» عطر را امتحان می‌کنید، در حالی که مهم‌ترین قسمت بوی یک عطر «میان‌رایحه» آن است که پس از چند دقیقه در هوا پخش می‌شود. میان رایحه تا چند ساعت پس از استعمال عطر دوام می‌آورد و مشخصه اصلی عطر است. عطر یک «رایحه پایانی» هم دارد و پس از چند ساعت بوی خشک و چرم مانندی که اجزای سنگین و پردوام عطر مانند رزین، کهربا، نعناع هندی و روغن چرب صندل و مواد جنگلی است، از عطر باقی می‌ماند که تا چند روز هم دوام می‌آورد.
▪ اگر پوستتان چرب است:
حتما برای شما هم پیش آمده که از بوی عطر دوست‌تان خوش‌تان آمده باشد ولی وقتی آن عطر را خریده‌اید و روی پوست‌ خودتان استفاده کرده‌اید دیگر آن بوی خوب را احساس نکرده‌اید چون نوع پوست روی رایحه‌ای که از عطر منعکس می‌شود موثر است. هر پوستی باید عطر مناسب خودش را انتخاب کند. هر پوستی یک میزان چربی، رنگ و اسیدیته خاص خودش را دارد. پوست‌های چرب عطر را بهتر و به مدت طولانی‌تری نگه می‌دارند.
▪ آفتاب عطر را بدبو می‌کند:
بهتر است عطر را در نقاطی از بدن‌تان استفاده کنید که در معرض تابش نور خورشید نباشد. نور خورشید موجب تخریب فتوشیمیایی اجزای حساس به نور شده و نه تنها رایحه عطر را بدبو می‌کند بلکه در دراز مدت موجب ایجاد لکه‌های نازیبا روی پوست می‌شود. شیشه عطرتان را هم روی میز آرایش دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه دارید. عطر را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.
▪ صبح‌ها به خرید عطر بروید:
انتخاب عطر ارتباط مستقیم با حس بویایی شما دارد. این حس صبح‌ها خیلی قوی‌تر است و شما راحت‌تر بوها را تشخیص می‌دهید بنابراین بهتر است صبح‌ها به خرید عطر بروید.
▪ به موهایتان عطر بزنید:
اگر می‌خواهید موهایتان بوی عطر خاصی بدهند در آخرین آبکشی یک قطره از عطر مورد نظر را به آن اضافه کنید.
● سرد می‌خواهید یا گرم؟ میوه‌ای یا گلی یا مشرقی؟
حتما برای شما هم پیش آمده است که بدانید برای مثال همسرتان عطر سرد را دوست دارد ولی نتوانید یک عطر سرد خوش‌بو از میان شیشه‌های قد و نیم قد عطر انتخاب کنید. ما در اینجا برای شما راهنمایی‌های کاربردی و ساده‌ای جهت خرید عطر گرم و سرد داریم.
▪ عطرهای سرد: شما این عطرها را از روی نامشان هم می‌توانید بشناسید چون در بخشی از نامشان از «یخ»، «آب»، «باران» و یا «خنک» استفاده شده است. این عطرها به‌‌طور‌معمول بوی تمیزی و جوانی و شادابی می‌دهند.
▪ عطرهای میوه‌ای: این عطرها در لطافت و انرژی شبیه رایحه عطرهای خنک هستند. با این تفاوت که قدری شیرینی هم در آنها احساس می‌شود. این عطرها به‌‌طور‌معمول بوی مرکبات می‌دهند مانند لیمو، پرتقال، گریپ‌فروت. ولی گاهی این عطرها بوی میوه‌های دیگر مانند تمشک، سیب، انگور، گیلاس و هلو را می‌دهند.
▪ عطرهای گلی: اگر شما عاشق بوی گل خاصی هستید باید به سراغ عطرهایی بروید که بوی گل می‌دهند. این عطرها رایحه‌های گل یاسمن، رز، نرگس و مریم و حتی یاس را تداعی می‌کنند.
▪ عطرهای مشرقی: این عطرها بیشتر بوی دارچین و عنبر می‌دهند و مخصوص افرادی هستند که به بوهای سنتی مشرق زمین علاقه دارند
دکتر شکوفه شجاعی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید