شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی شیوع آلودگی به ویروس هپاتیت B و C در جانبازان لشکر ۲۷ حضرت رسول «ص» و ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی


بررسی شیوع آلودگی به ویروس هپاتیت B و C در جانبازان لشکر ۲۷ حضرت رسول «ص» و ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
هپاتیت ویرال یکی از معضلات بهداشتی جوامع شده است. هپاتیت نوع B شایعترین علت سیروز کبدی و مهمترین علت مرگ و میر بیماریهای کبدی در ایران است. ویروس هپاتیت B یک علت مهم موربیدیتی در نیروهای نظامی است زیرا شغل نظامی با خطر مجروحیت و تماس با خون همراه است.
هپاتیت C شایعترین علت هپاتیت ویروسی به دنبال تزریق خون محسوب می‌شود. راه عمدة انتقال ویروس هپاتیت C از راه خون است. در این مطالعه جانبازان نیروی زمینی سپاه پاسداران (لشکر ۲۷ محمد رسول‌"ص" و ستاد نیروی زمینی) از لحاظ هپاتیت ویروسی نوع B وC و میزان آنزیمهای کبدی مورد ارزیابی قرار گرفتند. ریسک فاکتورهای مربوط به بیماریهای هپاتیت B و C نیز بررسی گردید.
۳۷۰ نفر در این مطالعه شرکت نمودند که ۸ نفر از آنان (۲/۲ درصد ) از لحاظ HBS Ag و ۳ نفر (۸/۰ درصد) از نظر HCV Ab مثبت بودند. افرادHBSAg مثبت غالباً علامت بالینی نداشته‌اند و ۱۵ درصد از کل جمعیت مورد مطالعه آنزیمهای کبدی بالا داشته‌اند و شناسایی این جانبازان در این مرحله و انجام اقدامات درمانی با استفاده از داروهای ضد ویروسی می‌تواند در کنترل این بیماری در مراحل اولیه کمک جدی نماید. با توجه به شیوع ۱۲/۰ درصد عفونت HVC در اهداء‌کنندگان خون در شهر تهران، میزان ۸/۰ درصد افزایش ۶ تا ۷ برابر شیوع این بیماری را در جانبازان نشان می‌دهد.
سیدموید علویان
مرتضی رجایی
محمود سعیدی عرب
سیاوش گشتاسبی فر
ولی اله عمادی
پرویز نجات بخش
رضا یوسفی ارفعی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید