جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تلکام یک گام جلوتر از الکامپ


تلکام یک گام جلوتر از الکامپ
با قول‌هایی که مسوولان برگزاری چهاردهمین نمایشگاه الکامپ قبل از برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی داده بودند، گمان می‌رفت که خاطرات شیرین الکامپ دهم دوباره برای دوستداران صنعت آی‌تی کشور تداعی خواهد شد.
اما وقتی الکامپ چهاردهم و تلکام نهم در کمال تعجب و برعکس سال‌های گذشته در سکوت خبری برگزار شد و خاتمه پیدا کرد، متوجه شدیم الکامپ و سایر نمایشگاه‌های کامپیوتر و ارتباطات در کشور ما چه از نظر شکل برگزاری و چه از نظر توجه شرکت‌های داخلی و خارجی با مدل‌های بین‌المللی و حتی منطقه‌ای خود فاصله بسیاری دارد.
برای باور این گفته‌ها کافی بود در این چهار روز از برگزاری، سری به نمایشگاه می‌زدید. جمعیت بازدیدکنندگان نسبت به سال‌های گذشته نسبتا کاهش پیدا کرده بود و اکثر افرادی که به نمایشگاه آمده بودند هدفی جز تفریح نداشتند.
تهویه نامطلوب غرفه‌ها، زمان‌بندی نامناسب، چیدمان بد غرفه‌ها، عدم رعایت نظافت، نبود اطلاع‌رسانی و... از جمله ضعف‌های الکامپ چهارده بود که اکثر غرفه‌داران و بازدیدکنندگان به آن اشاره می‌کردند. با تمام این ضعف‌ها دو نمایشگاه الکامپ و تلکام در چهار روز و در یک زمان‌بندی نامناسب به کار خود پایان داد تا این دور از نمایشگاه نیز خاطره خوبی را برای دوستداران فناوری اطلاعات و ارتباطات به دنبال نداشته باشد.
● شروع از جایی متفاوت
چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) که برای بار دوم با نهمین نمایشگاه تلکام صنایع مخابرات، ارتباطات و تکنولوژی اطلاع‌رسانی همراه شده بود، با شعار «از جایی متفاوت شروع کنید» از دوم تا پنجم آذرماه میهمان نمایشگاه بین‌المللی تهران بود.
این دور از نمایشگاه که به گفته مسوولان نمایشگاهی با ۲۰درصد افزایش متراژ همراه بوده در فضایی برابر ۱۶هزار و ۸۲۴ متر مفید و ۳۲هزار متر غیرمفید برگزار شد. همچنین در این نمایشگاه ۴۷۰ کشور، یعنی ۶۸ شرکت خارجی و ۴۰۲ شرکت داخلی از جانب نمایندگی رسمی خود حضور داشتند.
الکامپ چهاردهم در حالی کار خود را آغاز کرد که قبل از برگزاری نمایشگاه، موسوی، عضو هیات‌مدیره و معاون امور نمایشگاه بین‌المللی تهران، اعلام کرده بود که طی جلساتی که با مسوولان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور داشته‌اند، به توافقات مطلوبی رسیده‌اند و با تعاملات و همکاری‌های این سازمان، دور چهاردهم الکامپ به بهترین نحو ممکن آغاز خواهد شد.
اگر به غرفه‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار، در سالن‌های مختلف نمایشگاه سری زده باشید حتما متوجه جای خالی برخی از شرکت‌های بزرگ شده‌اید که هرکدام دلایلی را برای عدم حضور خود در نمایشگاه اعلام می‌کردند.
در کنار جای خالی این شرکت‌ها حضور کمرنگ بازدیدکنندگان از دیگر ویژگی‌های الکامپ چهاردهم بود. بسیاری از غرفه‌داران علت این میزان بازدیدکننده را به ساعت بد کار نمایشگاه ارتباط می‌دادند و بر این باور بودند که از آن جایی که در این مدت زمان یعنی ۹ صبح تا ۱۷ بعدازظهر قشر وسیعی از مردم در محل کار یا مشغول تحصیل هستند؛ بنابراین فرصتی برای بازدید از نمایشگاه پیدا نمی‌کنند.
با وجود ناراضی بودن شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از ساعت کار نمایشگاه و حضور کمرنگ آنها در بازدید از نمایشگاه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور جوانان در این نمایشگاه را ستودنی عنوان کرد و اظهار داشت که شرکت‌های مختلف دولتی و غیردولتی در الکامپ چهاردهم و تلکام نهم حضور فعالی نسبت به سال گذشته داشته‌اند.
مسوول فروش شرکت صنایع رایانه خاورمیانه که برای اولین بار در این نمایشگاه شرکت کرده است، در خصوص برگزاری الکامپ چهاردهم می‌گوید: «در نمایشگاه‌های خارج از کشور عموما زمان نمایشگاه طوری تنظیم می‌شود که عموم مردم امکان بازدید از آن را داشته باشند. در واقع در آنجا همه چیز اعم از زمان، آب و هوا و... مورد توجه قرار می‌گیرد.
اما نمایشگاه بزرگی همچون الکامپ درست از اول هفته و به مدت چهار روز و در یک زمان‌بندی نامناسب شروع و خاتمه پیدا می‌کند.» وی در ادامه به تقسیم‌بندی غرفه‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: «تقسیم‌بندی غرفه‌ها در این دوره بسیار نامناسب انجام شده به طوری که در کنار غرفه ما، یک غرفه مربوط به نشریه بازی گذاشته شده که باعث ازدحام و شلوغی بی‌خود سالن شده است. همچنین علاوه بر این نظافت سالن‌ها نیز به هیچ‌وجه رعایت نشده و در داخل سالن آشغال‌های زیادی دیده می‌شود.»
مسوول فروش این شرکت تنها مزیت الکامپ چهاردهم را افزایش بازدیدکنندگان تخصصی زن می‌داند و بر این باور است که امسال شمار این افراد رشد چشمگیری داشته‌ است. یکی از بحث‌هایی که قبل از برگزاری نمایشگاه به آن اشاره شده بود ارائه اینترنت بی‌سیم به شرکت‌کنندگان بود. موسوی، معاون نمایشگاه قبل از برگزاری الکامپ اعلام کرده بود که در این نمایشگاه این امکان وجود دارد که متقاضیان به صورت بی‌سیم به اینترنت دسترسی داشته و از خدمات آن استفاده کنند. اما آنچه که در چهارروز از برگزاری نمایشگاه دیده شد اعتراض مسوولان غرفه‌ها نسبت به اتصال به شبکه اینترنت بی‌سیم بود.
چرا که در صحبت با برخی غرفه‌‌داران آنها عنوان کردند که نه تنها نمی‌توانند از اینترنت بی‌سیم استفاده کنند، بلکه قیمت آن در این چهارروز از برگزاری آنقدر بالا است که میلی به استفاده از این سرویس را ندارند.
مسوول غرفه کرسی رایانه در این خصوص می‌گوید: «ما نه تنها از اینترنت بی‌سیم استفاده‌ای نکردیم، بلکه از خدمات اولیه‌ای همچون برق هم محروم هستیم و به دلیل قطع متناوب برق مجبور شدیم خودمان دست به تعمیر بزنیم.»
وی نیز به چیدمان بد غرفه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «تقسیم‌بندی غرفه‌ها برعکس آن چیزی است که قبل از برگزاری الکامپ به ما گفته شده بود. حتی غرفه‌ای هم که قرار بود براساس برنامه به ما داده شود به ما تعلق نگرفت و مجبور شدیم از مکان دیگری استفاده کنیم. همچنین عدم تهویه مطلوب سالن نیز یکی از ضعف‌های نمایشگاه است که باعث آزار شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان شده
است.»
مسوول غرفه کرسی رایانه از افت میزان بازدیدکنندگان در این دور از نمایشگاه الکامپ خبر داد و اظهار می‌دارد که ۶۰درصد افرادی که از نمایشگاه دیدن کردند هدفی جز تفریح نداشته‌اند.
● رقابت سه‌ اپراتور
سالن نمایشگاه تلکام نهم که دور از سایر سالن‌ها قرار گرفته بود و به جهت عدم اطلاع‌رسانی و نبود وسیله حمل‌و‌نقل، کاربران را مجبور به طی کردن مسافت طولانی می‌کرد نسبت به سایر سالن‌های نمایشگاه الکامپ وضعیت بهتر و بازدیدکنندگان بیشتری داشت.
در زمان ورود به سالن نمایشگاه تلکام اولین غرفه‌ای که به چشم می‌خورد غرفه زرد رنگ اپراتور دوم بود. این اپراتور با ارائه شارژ رایگان، تبلیغات وسیع، ثبت‌نام سرویس MMS و رفع مشکلات سیم‌کارت در محل نمایشگاه، بازدیدکنندگان زیادی را به سوی غرفه خود جذب کرده بود. به طوری که آن قدر صف طولانی مقابل غرفه این اپراتور ایجاد شده بود که باید با کنار زدن حجم وسیعی از مراجعه‌کنندگان خود را به غرفه همراه اول می‌رساندید.
غرفه اپراتور اول که در میان دو غرفه ایرانسل و تالیا قرار گرفته بود، با شگردهای خاص خود توانسته بود کاربران را به سوی خود جذب کند. این اپراتور در جریان تلکام نهم سیم‌کارت امین خود را به بازار معرفی کرد و توضیح داد که این سیم‌کارت در تمامی محدوده‌ پوشش شبکه ارتباطات سیار ایران و سراسر شهرها، روستاها و جاده‌های کشور قابلیت آنتن‌دهی دارد. نصب روی انواع گوشی‌ها، نمایش موقعیت وسیله نقلیه روی نقشه جغرافیایی، نمایش سرعت جهت حرکت وسیله نقلیه، ارسال فرمان‌های مختلف برای خودرو و تغییر تبلیغات از طریق تلفن همراه از قابلیت‌های نرم‌افزاری سیم‌کارت امین است.
سیم‌کارت امین با سامانه ردیاب (GSM/GPRS/GPS) در قالب یک جعبه سخت‌افزاری روی خودرو نصب می‌شود و می‌توان با دریافت و ارسال MMS از طریق سیم‌کارت تعبیه شده در سامانه حفاظتی و کنترل خودرو، موقعیت جغرافیایی آن را تعیین کرد. غرفه همراه اول همچنین دست به ثبت‌نام سرویس GPRS می‌زد و به علاقه‌مندان این سرویس قول می‌داد که این سرویس تا آخر آذر ماه ۲۴ ساعته شود.
این در حالی است که این اپراتور پیش از این اظهار داشته بود که این سیستم از اول آذر ماه ۲۴ ساعته شود.
اما غرفه تالیا بدون هیچ شور و هیجان خاصی همانند سال گذشته در انتهای سالن مشغول جذب بازدیدکنندگان بود. این اپراتور بدون تبلیغات چشمگیری تنها به بازدیدکنندگان خود شارژ رایگان هدیه می‌داد.
پایان الکامپ چهاردهم
مشکلات الکامپ چهاردهم تنها به نکات گفته شده ختم نمی‌شود؛ چرا که اگر از آن دسته افراد باشید که دلایل مشغله زیاد خود را در زمان پایانی ساعت مشخص شده به نمایشگاه رسانده‌اید، درست نیم ساعت قبل از زمان اعلام شده به پایان نمایشگاه صدایی بی‌روح شما را به خارج شدن از سالن‌‌ها دعوت می‌کند. از آنجا که دلتان نمی‌خواهد مانند برخی از بازدیدکنندگان با هول و هراس از سالن خارج شوید و چیزی را در آنجا جا بگذارید سریع از سالن خارج می‌شوید.
اما خارج شدن از نمایشگاه به این راحتی‌ها هم نیست، چرا که باید زمانی در حدود دو الی سه ساعت را سپری کنید تا ماشین‌های داخل نمایشگاه با حالتی لاک پشت‌وار کمی به جلو حرکت کنند.
وقتی در این ترافیک سرسام‌آور با مدیر نمایشگاه تماس می‌گیرید تا از او علت را جویا شوید، او نه تنها از این ترافیک سنگین تعجب نمی‌کند؛ بلکه معتقد است وجود چنین ترافیکی در بزرگ‌ترین نمایشگاه ICT کشور کاملا طبیعی است و اظهار می‌دارد که اگر سری به نمایشگاه‌های خارجی زده باشید، حجم ترافیک وحشتناک‌تری را مشاهده خواهید کرد.
هر چند در زمینه برگزاری یک نمایشگاه تخصصی تفاوت بسیاری با نمونه‌های بین‌المللی آن داریم، اما در زمینه‌هایی همچون ترافیک کاملا از آنها پیروی می‌کنیم و در مراحلی از آنها نیز موفق‌تر هستیم.
به هر حال الکامپ چهاردهم و تلکام نهم روز گذشته به دور از هیجان در میان شرکت‌کنندگان به کار خود پایان داد و در این دور نیز نتوانست کارنامه پرباری را برای خود داشته باشد و به نوعی برگزاری یک نمایشگاه قابل توجه را برای دوستداران آی‌تی کشور به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل کرد.
سونیتا سراب‌پور
منبع : پایگاه اطلاع رسانی itanalyze


همچنین مشاهده کنید