جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تغییرات شاخصهای کارکرد کلیوی در کارگران شاغل در پمپ بنزین ها با توجه به چند شکلی ژنتیکی آنزیمهای GSTM۱ و GSTT۱


تغییرات شاخصهای کارکرد کلیوی در کارگران شاغل در پمپ بنزین ها با توجه به چند شکلی ژنتیکی آنزیمهای GSTM۱ و GSTT۱
کارگران شاغل در جایگاه های تحویل بنزین به علت تماس مداوم با بنزین و ترکیبات متنوع هیدروکربنی آن از گروه های پر مخاطره شغلی محسوب می شوند. مطالعه حاضربه منظور بررسی تاثیر تماس شغلی با بنزین بر آزمون های کارکرد کلیه انجام پذیرفته است.
در این مطالعه مقطعی، آزمون کارکرد کلیه در ۵۶ نفر از کارگران شاغل در ایستگاه های پمپ بنزین شهر شیراز انجام شد و نتایج با ۵۶ نفر که مواجهه شغلی با بنزین نداشتند به عنوان گروه شاهد مقایسه گردید. با توجه به اهمیت نقش آنزیم های درگیر در فرایند متابولیسم مواد در کبد در پاسخ افراد به مواجهه های محیطی، تعیین ژنوتیپ آنزیم های گلوتاتیون -S ترانسفراز M۱ و T۱ انجام شد. تحلیل آماری داده ها با روش های رگرسیون چندگانه و تجزیه و تحلیل پراش کروسکال- والیس صورت پذیرفت.
نتایج نشان داد که مواجهه با بنزین با افزایش معنی دار کراتینین سرم در کارگران نسبت به گروه شاهد (P=۰.۰۰۱, t = ۳.۳۳) همراه بود و در این مورد زیرگروه های کارگران از نظرژنوتیپ آنزیمی تفاوتی با هم نداشتند. روی هم رفته به علت آشکار شدن اختلالات تحت بالینی معنی دار در افراد شاغل در پمپ بنزین نسبت به گروه شاهد، رعایت نکات ایمنی، محدود کردن میزان تماس و استفاده از وسایل حفاظتی مناسب برای این افراد توصیه می گردد.
مریم انصاری لاری
مصطفی سعادت
نگین هادی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید