شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ورزش، «پروزاک» طبیعی


ورزش، «پروزاک» طبیعی
افسردگی می‌تواند تأثیرات جدی روی افراد داشته و آن‌ها را از زندگی عادی و کار جدا کند. افراد افسرده معمولا" احساس ناراحتی، ناامیدی و یأس دارند، تغذیه و خواب مناسب نداشته و علاوه بر آن همیشه احساس خستگی می‌کنند. داروی «پروزاک» به این افراد کمک می‌کند تا از این علائم خلاص شده و شاد و موفق باشند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم به «پروزاک» به‌عنوان یک داروی جادویی می‌نگرند. آیا انتخاب دیگری هم برای افراد افسرده وجود دارد؟
همه‌ی تأثیرات فوق‌العاده‌ی ورزش بر روحیه‌مان را تجربه کرده‌ایم. بعد از چند دقیقه دویدن، شنا، فوتبال یا والیبال دوباره احساس تازگی و سرزنده بودن داریم، اما ورزش به‌جز تغییر سریع روحیه، کارهای بیش‌تری نیز انجام می‌دهد. تحقیقی که در دانشگاه «Duke» انجام شد نشان داد که تأثیرات مثبت تناسب اندام بر افسردگی برای مدت طولانی باقی خواهد ماند به اضافه‌ی این‌که ورزش برای داشتن خواب کامل در شب بسیار مفید است. در واقع به همین دلیل است که ورزش را، «پروزاک طبیعی» می‌نامند.
«جیمز بلومنتال» رئیس گروه تحقیق اعلام کرد که به‌نظر می‌رسد فایده‌ی ورزش با گذشت زمان باقی می‌ماند. بیمارانی که به ورزش واکنش مثبت نشان داده و برنامه‌ی ورزش‌شان را در همان حالت نگه داشتند، در معرض خطر بسیار کمتری در ابتلای مجدد به افسردگی قرار دارند. این مطالعه دلیل دیگری نیز برای اهمیت ورزش ارائه کرده است. در ورزش احساس توان کنترل و حس برتری و موفقیت نیز وجود دارد و این‌ها فاکتورهای مهمی هستند که به افراد افسرده کمک می‌کند تا راجع به خود و محیط اطراف‌شان احساس بهتری داشته باشند.
حدود ۸ دقیقه دویدن روی یک دستگاه دوی ثابت (Treadmill)، به طرز شگفت‌انگیزی نشانه‌های افسردگی را از بین خواهد برد البته این تأثیر، موقتی خواهد بود.
آیا احساس عصبانیت، گیجی یا خستگی می‌کنید؟ مطالعه‌ی دیگری که در دانشگاه «Duke» انجام شده است نشان می‌دهد حدود ۸ دقیقه دویدن روی یک دستگاه دوی ثابت (Treadmill)، به طرز شگفت‌انگیزی نشانه‌های افسردگی را از بین خواهد برد البته این تأثیر، موقتی خواهد بود.
محققان قبلا" دریافته بودند که ورزش دائم و منظم به کاهش افسردگی کمک خواهد کرد اما این مطالعه اثبات کرده است که ورزش شدید و فشرده در مدت زمان کوتاه نیز همان تأثیر را خواهد داشت. ۵۵ فرد بالای پنجاه سال، پرسش‌نامه‌ای راجع به احساس روحی‌شان پرکردند، سپس حداکثر ۱۴ دقیقه روی یک دستگاه دوی ثابت دویده و دوباره همان پرسش‌ها را پاسخ دادند. نشانه‌های افسردگی تا ۸۲ درصد در این افراد کاهش یافته بود؛ «کاتلین مرر» روان‌شناس دانشگاه «Duke» گفت: "نکته‌ی جالب در مورد تحقیق، کشف این حقیقت بود که این افراد با وجود خستگی ناشی از ورزش، در پایان آزمایش نسبت به گذشته کمتر احساس خستگی می‌کردند، حس موفقیت، یکی از دلایل احتمالی این نتیجه‌ی مثبت است، فقط همین نکته که توانسته‌اند آزمایش دوی ثابت را با موفقیت پشت سر بگذارند در آن‌ها احساس بهتری به‌وجود آمده است."
● برای یک خواب خوب در شب آماده شوید
اگر بزرگ‌ترین آرزوی‌تان این است که شب‌ها خواب بهتری داشته باشید، محققان دانشگاه «استنفورد» کلید آن‌را یافته‌اند. تقریبا" همه می‌دانیم که تحرک جسمانی در طول روز می‌تواند خواب شب را بهبود بخشد. نتایج تحقیقی که در نشریه‌ی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد افرادی که سریع‌تر راه می‌روند یا به‌طور منظم ورزش‌های هوازی یا «ایروبیک» انجام می‌دهند، تقریبا" یک ساعت بیش‌تر از افرادی که ورزش نمی‌کنند، می‌خوابند.
افرادی که سریع‌تر راه می‌روند یا به‌طور منظم ورزش‌های هوازی یا «ایروبیک» انجام می‌دهند، تقریبا" یک ساعت بیشتر از افرادی که ورزش نمی‌کنند، می‌خوابند.
این تحقیق بر روی ۴۳ داوطلب بزرگسال با سنین ۵۰ تا ۷۶ انجام شد. هیچ‌یک از آن‌ها تحرک جسمانی کافی نداشته و همه سبک زندگی ساکن و بی‌تحرک و مشکلات بدخوابی داشتند. این داوطلبان به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه اول باید چهار بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش می‌کردند. در همین حال گروه دوم به همان سبک زندگی ساکن و یکنواخت ادامه می‌دادند.
با یک برنامه‌ی منظم ورزش، افراد گروه اول که سابقا" بیش از ۲۵ دقیقه زمان نیاز داشتند تا به خواب بروند توانستند این زمان را به ده دقیقه کاهش دهند اما افراد گروه دوم تغییرات بسیار ناچیزی در زمان انتظار قبل از خواب نشان دادند. هم‌چنین گروه اول اظهار داشتند که نسبت به گذشته به چرت نیم‌روزی کوتاه‌تری نیاز دارند و مدت‌زمان خواب شب‌شان نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
این‌ها دلایل خوبی هستند که باعث می‌شود از جای خود بلند شده و شروع به دویدن کنید. مراقب باشید عقب نمانید، همین امروز یک برنامه‌ی ورزشی منظم را شروع کنید
منبع : علوی


همچنین مشاهده کنید