جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی ناهنجاریهای عضلانی ـ اسکلتی دانش آموزان پسر دوره راهنمایی شهرضا


بررسی ناهنجاریهای عضلانی ـ اسکلتی دانش آموزان پسر دوره راهنمایی شهرضا
هدف کلی از اجرای پژوهش حاضر بررسی و شناختی دقیق و واقعی ازمیزان شیوع ناهنجاریهای اندامهای فوقانی و تحتانی وضعیت بدنی دانش آموزان پسر دوره راهنمایی شهرستان شهرضا و ارائه برنامه های تمرینی جهت رفع نسبی ناهنجاریها در این زمینه می باشد.
هر گونه برنامه ریزی و اجرا اگر بر تحقیقات و ارقام واقعی استوار نباشد محکوم به شکست و منتج به نتایج غیر مفید است. اطلاعات و آمار واقعی تنها در صورت اتخاذ شیوه علمی صحیح ممکن می گردد. تربیت بدنی و ورزش نیز به عنوان یک شاخه گسترده و علمی و همچنین در مقام یک نهاد اجتماعی ارزشمند که عهده دار بخشی از سلامتی و تندرستی جامعه در قالب تحقیق، برنامه ریزی و اجرا می باشد نیازمند شناخت صحیح وضعیت جامعه مورد نظر خود می باشد بویژه اگر این جامعه نوجوانان و جوانان باشند.
آزمودنیهای این تحقیق ۴۰۴ نفر از دانش آموزان پسر مدارس راهنمایی شهرستان شهرضا می باشند که به صورت تصادفی از بین ۵۴۳۱ دانش آموز مشغول به تحصیل در دوره راهنمایی شهرستان شهرضا در سال ۱۳۸۴ انتخاب شده اند. روش انجام این تحقیق توصیفی است که به بررسی میزان شیوع ناهنجاری های اندام های فوقانی و تحتانی دانش آموزان پرداخته و اطلاعات حاصله را به شکل فراوانی های خام و درصدی، مشخص و گزارش نموده و در نهایت به تجزیه و تحلیل یافته تحقیق پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان داد که بیشترین میزان شیوع ناهنجاری به افتادگی شانه راست و لوردوز کمری هر دو با ۱/۴۴% و کمترین میزان شیوع ناهنجاری به کف پای طاقدیسی با ۷/۱% اختصاص دارد. پیشنهاد می شود تحقیق مشابهی روی دانش آموزان دختر و همچنین مناطق و دوره های دیگر نیز صورت پذیرد تا میزان و سیر شیوع این ناهنجاری ها دقیق تر مشخص گردد.
محسن شیرعلی


همچنین مشاهده کنید