سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

بررسی سواد کامپیوتری دانشجویان پزشکی ورودی سال های ۷۹-۱۳۷۷ دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی ۸۳-۱۳۸۲


بررسی سواد کامپیوتری دانشجویان پزشکی ورودی سال های ۷۹-۱۳۷۷ دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی ۸۳-۱۳۸۲
● زمینه:
رشد سریع استفاده از تکنولوژی اطلاعات (IT) در زمینه علوم پزشکی، روش آموزش پزشکی را تغییر داده است به طوری که توانایی استفاده از کامپیوتر را که از آن به سواد کامپیوتری یاد می کنند برای دانشجویان پزشکی تبدیل به امری حیاتی کرده است.
جهت توانمند نمودن دانشجویان در کاربرد کامپیوتر و تکنولوژی اطلاعات در آموزش پزشکی و انجام فعالیت های حرفه ای خود در آینده، آگاهی از سواد کامپیوتری دانشجویان و میزان علاقمندی آنها به یادگیری تکنولوژی اطلاعات، امری ضروری است.
● هدف:
این مطالعه با هدف تعیین سواد کامپیوتری دانشجویان پزشکی ورودی سال های ۷۹-۷۷ صورت گرفت.
● روش کار:
در این مطالعه مقطعی کلیه دانشجویان پزشکی ورودی سال های ۷۹-۷۷ (۱۸۰ نفر) نمونه مطالعه بودند. گردآوری داده ها توسط پرسشنامه ای که قبلا در پژوهش های مشابه در دانشگاه های آمریکا مورد استفاده قرار گرفته بود، صورت گرفت. میزان پاسخ ۷۴ درصد بود و پایایی ثبات درونی پرسشنامه بعد از جمع آوری داده ها ۰.۸۶ به دست آمد.
● یافته ها:
یافته های پژوهش نشان داد ۲۹.۲ درصد از دانشجویان مذکر و ۷۰.۸ درصد مونث بودند و ۶۵.۶ درصد آنها دارای کامپیوتر شخصی بودند. قبل از ورود به دانشگاه ۲۰.۸ درصد از افراد در زمینه سخت افزار، ۴۳.۲ درصد در زمینه نرم افزار و ۹.۴ درصد در زمینه طراحی و تحلیل سیستم حداقل یک دوره آموزشی را گذرانده بودند. دانشجویان در مجموع ۵۶ درصد نمره کل سواد کامپیوتری را کسب کردند. سواد کامپیوتری دانشجویان مذکر به طور معنی داری از سواد دانشجویان مونث بیشتر بود (P<۰.۰۱).
● نتیجه گیری:
با توجه به درصد نمره سواد کامپیوتری دانشجویان، پیشنهاد می گردد گذراندن دوره های آموزش تکنولوژی اطلاعات (IT) که اساس سواد کامپیوتری می باشد در بدو ورود به دانشگاه به کلیه دانشجویان برگزار و تجهیزات کافی برای استفاده دانشجویان فراهم گردد
رقیه ارشادسرابی
کامبیز بهاالدینی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید