سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

آموزش دوخت پرده ساده و زیبا


آموزش دوخت پرده ساده و زیبا
برای خانم ها این امكان وجوددارد كه بسیاری از كارهای تزئینی منزل را شخصاً انجام دهند، یكی از این كارهای تزئینی، دوختن پرده اتاق هاست كه در خرید نوع پرده، نحوه برش و دوختن آن سلیقه نقش اساسی دارد. هرچند باید در این زمینه آموزش های لازم داده شود تا كار انجام شده زیبا و خوش آیند جلوه كند.
برای آشنایی با دوخت پرده به هفت مرحله انجام این كار اشاره می كنیم.
۱ـ برای برآورد میزان مواداولیه: ابتدا پنجره را اندازه بگیرید، برای برش پرده های یك لایه، باید طول هر تكه برابر با طول كل پرده باشد. اگر پرده شما دوتكه است اندازه هرتكه باید دو برابر متراژ اصلی باشد تا اندازه لازم برای چین خوردن را داشته باشد، برای حاشیه حدود ۱۲‎/۵ سانتیمتر و برای عرض حدود ۲۲‎/۵سانتیمتر درنظر بگیرید.
۲ـ حدود سه سانتیمتر از دوطرف پرده را با دوخت ساده به كناره های داخل پارچه بخیه بزنید.
۳ـ تعداد بندهایی كه شما احتیاج دارید بستگی به طول پرده دارد ولی برای هر ۹ سانتیمتر قراردادن یك بند لازم است.
ابعاد تمام بندها حدود ۴۵‎/۵ سانتیمتراست.
طرزدوخت:
دوعدد از اندازه موردنظر را برش دهید، پارچه ها را از قسمت پشت روی یكدیگر قراردهید و به آرامی به صورت دوخت ساده به یكدیگر بدوزید، یك میل بافتنی را داخل بند آماده شده قراردهید و آن را برعكس كنید تا روی اصل پارچه به دست آورید. حدود نیم سانت از انتهای بند را به داخل فروكنید و روی آن را به صورت ساده بدوزید.
۴ـ پرده دوردوزی شده را روی سطح صاف قراردهید و حدود ۱۲‎/۵ سانتیمتر از بالا به عنوان حاشیه پرده به داخل قراردهید و آن را به صورت دولایه گردكنید، سپس محل دوخت را با سوزن ته گرد علامت بزنید.
۵ ـ از محل علامت زده شده شروع به دوخت لبه پرده كنید، از بالا حدود ۱۲‎/۵ و از پایین حدود ۲۲‎/۵ سانتیمتر برای حاشیه درنظر بگیرید، این قسمت را به داخل تا بزنید و از انتها با دوخت ساده آن را به بدنه پرده متصل كنید بعد از اتمام دوخت بالا و پایین، بندها را به صورت عمود بر این لایه از هردو قسمت بالا و پایین بدوزید.
۶ـ حاشیه موردعلاقه خود را به قسمت انتهای پرده از سمت داخل بدوزید.
۷ ـ بندها را به آرامی به قسمت بیرونی چوب پرده گره بزنید، بهتراست گره ها ازنوع پاپیونی باشد تا قدرت آویختگی بیشتری داشته باشد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید