جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آمریکا متهم اول


آمریکا متهم اول
دور جدید عملیات انتحاری و تروریستی در عراق که در دیاله و کاظمین حدود ۸۰ شهید و ده ها زخمی برجای گذاشت بخشی از طرح مشترک آمریکا و القاعده برای وادار ساختن مردم عراق به پذیرش قرارداد باصطلاح امنیتی مورد نظر آمریکاست که سال گذشته مجلس عراق آنرا تصویب کرد و تایید نهائی آن به یک همه پرسی از مردم این کشور موکول شد که قرار است در ماه های آینده صورت بگیرد.
هرچند اوباما رئیس جمهور جدید آمریکا همراه با شعار انتخاباتی خود که « تغییر » بود وعده داده بود حداکثر در مدت ۱۶ ماه نظامیان آمریکائی را از عراق خارج خواهد کرد لکن بعد از آنکه زمام امور آمریکا را دردست گرفت برخلاف این وعده خود اعلام کرد نظامیان اشغالگر تا آخر سال ۱۳۸۹ در عراق خواهند ماند و در آن زمان نیز خروج آنها از این کشور بطور کامل صورت نخواهد گرفت زیرا ارتش و نیروهای امنیتی عراق به کمک های آموزشی آمریکا نیاز دارند و ده ها هزار نفر از نظامیان آمریکائی به این منظور در عراق باقی خواهند ماند. نکته مهم اینست که آمریکائی ها برای اجرای این تصمیم که از جهات مختلف آنرا برای منافع خود در منطقه امری حیاتی میدانند اوباما را توجیه کرده اند و رئیس جمهور جدید آمریکا علیرغم وعده ای که در تبلیغات انتخاباتی خود داده بود تسلیم اراده نظامیان و تصمیم گیرندگان پشت پرده شد و طرحی را برای خروج اشغالگران از عراق اعلام کرد که با آنچه بوش کوچک میگفت تفاوت چندانی ندارد.
زمزمه های مخالف قرارداد امنیتی آمریکا و عراق که در روزهای اخیر از بعضی نمایندگان مجلس عراق تعدادی از احزاب و فعالان سیاسی و اقشار مختلف مردم به گوش رسید دولتمردان آمریکائی را نگران کرده و آنها را به فکر اقداماتی انداخت که راه را برای نهائی شدن این قرارداد هموار سازد . آمریکا در طول ۶ سال اشغال عراق همواره از حربه ناامن جلوه دادن عراق استفاده نموده تا وانمود کند حضور نظامیان آمریکائی در عراق یک ضرورت است و بدون حضور آنها نمی توان امنیت این کشور را تضمین کرد. عملیات انتحاری متعددی که در روزهای اخیر در دیاله و کاظمین صورت گرفته همین هدف را دنبال می کنند و آمریکائی ها درصدد القا همین فکر انحرافی در اذهان مسئولان بغداد و مردم عراق و منطقه هستند. تثبیت قرارداد امنیتی آمریکا با عراق که نسخه دیگر آن تصمیم اوباما در مورد چگونگی خروج نظامیان آمریکائی از عراق است برای دولت آمریکا منافع زیادی دارد که ادامه اهداف اشغال این کشور محسوب می شود. طراحان اشغال عراق از همان ابتدا به ایجاد پایگاهی دائمی در این کشور برای آمریکا و دنبال کردن اهداف استعماری واشنگتن در منطقه از این طریق فکر می کردند. تحقق این اهداف با خروج کامل نظامیان آمریکائی از عراق منافات دارد و هر طور شده باید بخش قابل توجهی از نظامیان در این کشور باقی بمانند زیرا فقط با قدرت نظامی است که آمریکا می تواند در عراق بماند و اهداف خود را دنبال کند.
ویژگی های مشترک قرارداد امنیتی آمریکا با عراق و طرحی که اوباما برای خارج ساختن نظامیان آمریکائی از عراق داده است نشان میدهند که آمریکا قصد ندارد عراق را از دست بدهد. نظامیان آمریکائی و حتی ماموران سیاسی این کشور تمهیداتی برای ماندن دراز مدت در عراق اندیشیده اند که نشان می دهد وعده های خروج نظامیان کاملا توخالی است و آنچه فعلا برای دولتمردان آمریکائی مهم است گرفتن وقت از مسئولان عراقی است تا با استفاده از آن بتوانند اهداف خود را گام به گام و به مقتضای زمان به پیش ببرند. ویژگی های مورد نظر اینها هستند :
ـ تاسیس پایگاه های نظامی بزرگ و مستحکم در چند نقطه عراق توسط آمریکا
ـ ساختن بنای جدید سفارت آمریکا در بغداد با گنجایش ۶۰۰۰ نفر با تجهیزات کامل امنیتی و پیشرفته ترین امکانات مخابراتی
ـ مبهم گوئی درباره زمان دقیق خروج آخرین نظامیان آمریکائی از عراق
ـ گنجاندن اختیارات وسیع و امتیازات گسترده در قرارداد برای آمریکا بطوری که این قرارداد را به یک کاپیتولاسیون تبدیل کرده است .
ـ تصریح به باقی ماندن ده ها هزار نظامی آمریکائی در عراق بعد از پایان زمان در نظر گرفته شده برای خروج اشغالگران
ـ رفت و آمدهای بدون کنترل آمریکائی ها به عراق
ـ در نظر گرفتن حق حمله به نقاط مرزی و کشورهای همسایه عراق درصورت احساس خطر برای این کشور به تشخیص خود آمریکائی هالله
ساده اندیشی است اگر تصور شود آمریکائی ها علیرغم این تمهیدات قصد دارند عراق را ترک کنند و آنرا به مسئولان عراقی بسپارند. همکاری با القاعده حمایت از گروهک تروریستی منافقین و نگهداشتن آنها در خاک عراق تاسیس شوراهای بیداری و صرف هزینه های هنگفت برای تقویت آنها همگی نشان می دهند آمریکا برای عراق برنامه های بلند مدت دارد و از این کشور خارج نخواهد شد.
طرح انجام عملیات انتحاری در دیاله و کاظمین علیه زائران ایرانی عتبات عالیات از یکطرف خواسته آمریکا را برآورده می نماید که درصدد است وانمود کند عراق همچنان ناامن است و به ادامه حضور نظامیان آمریکائی نیاز دارد و از طرف دیگر القاعده و سلفی ها و وهابیون را که کینه ای جاهلانه نسبت به ایران و شیعیان دارند راضی می نماید. پیام دادن به ایران نیز هدف دیگری است که آمریکائی ها عملیات انتحاری را همواره ابزار مناسبی برای آن میدانند. بنابر این تردیدی نیست که آمریکا متهم ردیف اول عملیات تروریستی اخیر عراق است علیرغم این توطئه ها واقعیت اینست که آمریکا در باتلاق عراق دست و پا می زند و مردم عراق با کمک ملت ها و دولت های منطقه می توانند همه این توطئه ها را خنثی کنند. واقعیت اینست که با حضور آمریکائی ها عراق همیشه ناامن خواهد بود. امنیت واقعی عراق فقط هنگامی تامین و تضمین خواهد شد که تصمیم گیری ها بطور کامل دردست خود عراقی ها باشد.
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید