شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

رابین هود: مردان با لباس تنگ - ROBIN HOOD: MEN IN TIGHTS


رابین هود: مردان با لباس تنگ - ROBIN HOOD: MEN IN TIGHTS
سال تولید : ۱۹۹۳
کارگردان : بروکس
تهیه‌کننده : مل بروکس
فیلمنامه‌نویس : ج. دیوید شاپیرو، اوان چندلر و بروکس، بر مبنای داستانی نوشتهٔ شاپیرو و چندلر
فیلمبردار : مایکل د. اوشی
آهنگساز(موسیقی متن) : هامی مان
هنرپیشگان : کاری الوز، ریچارد لوئیس، راجر ریس، ایمی یاسبک آیزاک هیز، تریسی اولمن، مارک بلنکفیلد، دیوید چاپل، دام د لوئیز و بروکس
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۲ دقیقه


ـ قرن دوازدهم میلادی، جائی در فلسطین. ̎رابین هود̎ (الوز) توسط عرب‌ها اسیر شده و در سیاه‌چالی تحت شکنجه است ولی هیچ ارزی را فاش نمی‌کند. او را با ̎اسینز̎ (هیز)، عربی شجاع به زنجیر کشیده‌اند، ولی در نهایت آن دو می‌توانند زندانبانان خود را فریب و همهٔ زندانیان را فراری دهند. ̎رابین̎ با شنا خود را به انگلستان می‌رساند؛ ولی همانطور که ̎اسینز̎ قول داده، ابتدا به دنبال ̎ آچو̎ (چاپل)، پسر دانشجوی ̎اسینز̎ می‌گردد و پیدایش می‌کند. در انگلستان ̎رابین̎ متوجه می‌شود که آنجا خیلی تغییر کرده است. ̎شاهزاده جان خبیث̎ (لوئیس) تخت شاهی را به زور از آن خود کرده و مردم را اذیت می‌کند. ̎رابین̎ همراه با ̎ آچو̎ با عده‌ای از مزدوران شاهزاده در می‌افتد و آنان را تار و مار می‌کند. در لاکسلی، ̎رابین̎ پی می‌برد که ملک‌شان توسط حکومت مصادره شده و تمامی خویشاوندانش به قتل رسیده‌اند. تنها بازمانده، پیشخدمت وفادار و نابینایش ̎بلینکین̎ (بلنکفیلد) است که هدیهٔ پدرش را در اختیار او می‌گذارد: کلیدی که ظاهراً دروازه‌های خوشبختی آینده را به روی او می‌گشاید. ̎شاهزاده جان̎ از ورود ̎رابین هود̎ به منطقه باخبر می‌شود. در این بین، ̎رابین̎، ̎ آهکو̎ و ̎بلینکین̎ به جنگل می‌زنند و همراه با تعدادی از مردانی که سر راه به آنان بر می‌خورند، دهقان‌ها را آموزش می‌دهند و برای شورش آماده می‌کنند. اما در دربار، ̎ماریان̎ (یاسبک) در اوج کسالت است و درخواست‌های عاشقانهٔ ̎داروغه̎ (ربس) را پس می‌زند. وقتی ̎رابین ‌هود̎ یک روز سرزده وارد قصر می‌شود، ̎ماریان̎ بلافاصله از او خوشش می‌آید. ̎شاهزاده جان̎ برای فرونشاندن شورش، اجباراً از ̎دون جوانی̎ (دلوئیز)، رئیس مافیای محلی کمک می‌گیرد. ̎دون̎ پیشنهاد می‌کند مسابقهٔ تیر و کمانی در قصر راه بیندازند و بدین وسیله پای ̎رابین̎ را به آنجا بکشانند. ̎رابین̎ گول می‌خورد و در جامه‌ای عجیب و غریب در مراسم شرکت می‌کند و برنده می‌شود ولی به اسارت در می‌آید و محکوم به اعدام می‌شود. ̎ماریان̎ برای نجات ̎رابین هود̎ پیشنهاد می‌کند که حاضر است با ̎داروغه̎ ازدواج کند. با وجود این ̎داروغه̎ تصمیمی می‌گیرد ̎رابین̎ را اعدام کند، اما ̎ آچو̎ به کمک می‌آید و درست موقع بالا کشیدن طناب، آن را با تیری قطع می‌کند. ̎داروغه̎ به بالای برج قصر می‌گریزد و ̎رابین̎ در تعقیبش و سرانجام ̎داروغه̎ با شمشیر ̎رابین̎ از پای در می‌آید. ̎رابین̎ با ̎ماریان̎ ازدواج می‌کند. در نیمه‌های مراسم ̎ریچارد شیردل̎ از جنگ‌های صلیبی بر می‌گردد و ̎رابین̎ را شوالیه می‌کند و ̎شاهزاده جان̎ را مجازات می‌کند ولی بعداً معلوم می‌شود که کلید به ارث رسیده از پدر، هر قفلی را باز نمی‌کند.
ـ یکی از چند ̎هجو̎ یا به عبارت بهتر ̎مضحکهٔ ̎ بروکس در دههٔ ۱۹۹۰ از آثار کلاسیک جهان. نکته‌ای که در فیلم‌های این سال‌ها بروکس به چشم می‌خورد از دست رفتن آن مایه‌های کمدی تحسین‌برانگیزی است که در دهه‌های نخستین فیلمسازی‌اش از آنها بهره می‌برد. بروکس در رابین هود: مردان با لباس‌های تنگ دیگر کارگردانی نیست که هر ایده‌اش بتواند برای چند دقیقه تماشاگر را بخنداند و برای شوخی بعدی آماده نگه‌ دارد و این اصلاً مطابق انتظاری که از بروکس می‌رود، نیست.


همچنین مشاهده کنید