جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سیلاب‌های بهاری - Acque Di Primavera


سیلاب‌های بهاری - Acque Di Primavera
سال تولید : ۱۹۸۹
کشور تولیدکننده : ایتالیا و فرانسه
محصول : آنجلو ریتزولی
کارگردان : یرژی اسکولیموفسکی
فیلمنامه‌نویس : آرکانجلو بوناکورسو و اسکولیموفسکی، برمبنای رمانی نوشته ایوان تورگنیف.
فیلمبردار : دانته اسپینوتی و ویتولد سوبوتسنسکی
آهنگساز(موسیقی متن) : استنلی مایرز.
هنرپیشگان : تیموتی هاتن، ناستاسیا کینسکیف والریا گولینو، ویلیام فورسایت، اوربانو باربرینی، فرانچسکا دِ ساپیو، ژاک هرلن و آنتونیو کانتافورا.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۱ دقیقه.


آلمان، سال 1840. «دیمیتری سانین» (هاتن)، اشراف‌زاده جوان روس که پس از سفری ه دور اروپا قصد بازگشت به وطن را دارد، به شهر ماینتس می‌رسد. در اینجا در مغازه نان‌فروشی یک زن ایتالیائی، با دختر او، «جما» (گولینو)، آشنا و پس از چندی دل‌باخته‌اش می‌شود. سرانجام، این دو ازدواج می‌کنند. در حالی که به‌زودی «ماریا» (کینسکی)، همسر یکی از دوستان هم‌مدرسه‌ای «دیمیتری»، «ایپولیت پولوزوف» (فورسایت)، وارد زندگی‌اش می‌شود. «دیمیتری» به «ماریا» نیز دل می‌بازد و بهاو پیشنهاد می‌کند که با هم بگریزند. «ماریا» به «دیمیتری» توصیه می‌کند که صبر داشته باشد تا او ترتیب یک برنامه غافل‌گیری را بدهد. «ماریا» یک مهمانی شام برپا می‌کند که «جما» نیز از مدعوان آن است. در مهمانی، بی‌وفائی «دیمیتری» برملا می‌شود. «جما»، «دیمیتری» را ترک می‌کند و «دیمیتری»، «ماریا» را سال بعد «ماریا» می‌میرد و سال‌ها بعد «دیمیتری» باخبر می‌شود که «جما» به آمریکا مهاجرت کرده، ازدواج کرده و زندگی خوشبختی دارد.
* اقتباسی از رمان نیمه خود سرگذشت‌نامه‌ای تورگنیف. فیلم در مجموعه آثار اسکولیموفسکی اثر خاصی است و کمتر به عوالم تیره، پُرمخاطره و پیچیده او در فیلم‌های لهستانی و انگلیسی‌اش نزدیک می‌شود. با این حال در روایت حکایت مردی که در عشق بین دو زن شقه و ویران می‌شود، قدرتمند است. کارگردان شرایط دل‌پذیر ولی پیچیده مردی «خارجی» را به خوبی تصویر می‌کند؛ مردی که در وضعیتی رُمانتیک و مرموز در کشوری خارجی غرق شده است. طراحی صحنه (کار فرانچسکو برونتسی) و لباس (کار تئودور پیستک) نیز یادآور کمدی دل‌آرته است که جای ارجاعات تورگنیف به اُپرا را می‌گیرد. شاید فیلم جزو آثار برتر سازنده‌اش نباشد ولی بسیار جذاب است.


همچنین مشاهده کنید