جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ساردین


نام انگلیسی : Herrings , Shads
نام علمی : Herklostsichthys lossei
نام محلی : حشینه ،مومغ ، گورخ
خانواده : Clupeidae
کد : CLupei.H.l.۳
مشخصات :
● مشخصات مورفولوژی
▪ فرم و رنگ بدن: بدن کشیده و دراز و از دو پهلو فشرده ، رنگ در پشت به رنگ آبی خاکستری و پهلوها نقره ای است. در پهلو ها ۱۰ الی ۱۵ عدد لکه طلائی دارد که پس از مرگ به رنگ سیاه در آمده و یا ناپدید می شوند و نوک باله پشتی به رنگ سیاه است.
▪ باله ها: دارای یک باله پشتی در بخش میانی پشت با ۱۵-۱۳ شعاع نرم و باله مخرجی دارای ۱۶-۱۳ شعاع نرم و باله شکمی دارای ۹-۸ شعاع نرم است . باله های سینه ای در انتها نوک تیز و باله دمی دو شاخه است . قاعده باله طویلتر از پایه باله پشتی است و تمام باله ها از شعاعهای نرم تشکیل شده است.
▪ فلس: فلسها دایره ای نازک و سست ا و اغلب در طول شکم دارای زره پولکی شکل است.
▪ دندان: دهان انتهایی با فکهای کوتاه و دندانها کوچک است.
▪ طول: حداکثر طول آن در حدود ۲۰cmو طول استاندارد آن در حدود ۱۰cm است .
▪ سایر مشخصات: پلک سوم چشم توسعه یافته و دارای دهانه های آبششی وسیع ، خارهای آبششی باریک و دراز و متعدد و تصفیه آبششی خیلی ظریف است.کیسه شنا توسط زوائد قدامی با معده و گوش داخلی و به وسیله زوائد خلفی با مخرج ارتباط پیدا می کند .
● مشخصات بیولوژی
▪ مکان زندگی: گونه ای سطحزی بوده و در آبهای گل آلود زندگی می کند و در سواحل کم عمق زیست می‌نماید به شکل گله‌های بزرگ حرکت می‌کنند و یک ماهی مهاجر قوی محسوب می‌شود.
▪ تغذیه: غذای اصلی آنها شامل فیتوپلانکتونها ودیتریت است.
▪ پراکنش: سراسر خلیج فارس و دریای عمان
▪ تولید مثل: از ماهیان تخمگذار پلاژیک است.
▪ ارزش اقتصادی: بیشترین مورد استفاده آنها در تهیه آرد ماهی است و همچنین از نظر زنجیره غذایی دریا از اهمیت زیادی بر خوردار است چرا که برای ماهیان شکارچی نظیر تون ماهیان و پرندگان ماهیخوار غذای خوبی محسوب می شوند و علاوه بر این مورد به صورت تازه ،نمک سود و کنسرو مورد تغذیه انسان نیز قرار می گیرند.
▪ صید: تور گردان قایقی،ترال سطحی و میان آبی،تورهای کشش ساحلی ، تور پایه چوبی (مشتا)
منبع : مرکز آموزش عالی میرزا کوچک خان گیلان


همچنین مشاهده کنید